Közvetlen, mindig vidám ember benyomását kelti Bálint, aki nem éppen átlagos életet él. Suliból edzésre, edzésről pályára rohan, majd onnan versenyre és újra elölről. Ezért nem volt könnyű egyeztetni az interjú dátumát, főleg most, amikor az IDM Superbike-sorozatának két legerősebb csapata küldött ajánlatot neki, s közben még Malajziában is jelenése volt.
A lényeg: több minőségi idő motoron
A H-Moto 18 éves bajnoka éppen Sepangban köröz, és készül a hétvégi EWC-versenyre, ahol olyan „teljesen ismeretlen” pilóták ellen kell küzdenie, mint Mike di Meglio, David Checa vagy éppen a Franco Morbidelli. Mielőtt belemegyünk abba, hogy miként került Sepangba, ugorjunk vissza 2019 elejére, amikor az első nagyobb interjúnk készült.
- Idén februárban mennyi esélyt adtál volna magadnak az IDM Suzuki Cup bajnoki címére?
- Az igazat megvallva úgy vágtunk bele a kupasorozatba, mint minden céltudatos pilóta: nyerni akarunk! Persze ha úgy tennéd fel, mennyi volt ennek a reális esélye, az már fogas kérdés lenne. Nem ismertük az ellenfeleket, sok volt a változó, szóval olyan 70/30-ra tippeltem volna a nyerési esélyeimet.
- Úgy tudom, teljesen más alapokra épült az edzésed, felkészülésed. Nyilvános, hogy mitől fejlődtél ennyit?
- Nos, az előző évekhez mérten több időt töltöttem motoron, és a lényeg nem is ebben rejlik, hanem hogy több minőségi időt töltöttem nyeregben. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy csak elvétve akadt sima körözés, pályázás és messze több a motor megértéséből, a határok feszegetéséből álló, tudatos edzés.
- Pályán kívül is változtak az edzésmódszerek?
- Ez volt csak az igazán nagy előrelépés! Tavaly év végén elkezdtem a közös munkát a Fit4Race csapatával - ez érzésre és mérhetően is sokat lendített a formámon. Sokkal koncentráltabb az edzésterv, vagyis a motorozást segítő gyakorlatok kerültek előtérbe, míg az általános erőnlétiek kevésbé. Emellett ez kemény mentális tréning is, egy rakás olyan gyakorlattal, ami abban segít, hogy akkor is százszázalékos teljesítményt nyújtsak, mikor valami miatt megoszlik a figyelmem. Ez rendkívül fontos egy motorversenyzőnél, főleg, ha ilyen népes mezőnyben indul, mint például a sepangi viadal - kereken 150-en (!) húzunk sisakot most hétvégén.
- Volt-e bármilyen kézzelfogható előnye, hogy idén egy 2017-es GSX-R1000-ről a '18-as gépre váltottatok?
- A két motor között - gyárilag - nem volt olyan nagy különbség, viszont annál többet fejlesztettünk rajta a futamok között. A legfontosabb lépés a szezon derekán érkezett új első felfüggesztés volt, mivel előtte nagyon sokat szenvedtünk az első tapadással, emellett féktávon is rakoncátlankodott a Suzuki. Kész megváltás volt, hogy az olasz Mupónak elkészült az új fejlesztésű futóműve - elképesztően széles és sokrétű az állítási lehetőség az új villán.
- Csak érzetre lett jobb a motor vagy rögtön rátaláltatok a helyes beállításokra, és jöttek az eredmények is?
- A schleizi versenyhétvége előtt építettük be. Rögtön pole-ból rajtoltam és megnyertem mindkét futamot - ez elég beszédes, hogy mennyit számított a minőségi felfüggesztés...
- Ha már a sikerek szóba jöttek, nem mehetünk el a kudarcok mellett sem. Számodra mi volt a szezon mélypontja?
- Mit tagadjam, év elején elég mély gödörben voltam, több bukással kezdtem az európai szezont, majd a kupában sem szerepeltem annyira jól - elég nyomasztó volt.
- ...és a csúcspontja?
- Ez nem kérdés! - vágja rá nevetve -, egyértelmű, hogy a szezonzáró futam! Felemelő érzés volt egy ilyen izgalmas versenyhétvégével megkoronázni a remek szezont. Főleg így, hogy ponthátránnyal érkeztem, mégis magabiztosan, nagy előnnyel nyertem meg a bajnokságot.
Versenyzés és a magánélet
- Úgy látom, egy percig sem unatkozol a suli, az edzés és a versenyzés mellett. Miként tudtad összeegyeztetni a sok utazást és a feszített tempójú programot a magánélettel, valamint az iskolával? Mi okozta a legnagyobb problémát?
- Valóban nem unatkozom, de úgy érzem, eddig egészen jól sikerül menedzselnem a dolgot, annak dacára, hogy éppen a végzős évemet járom. Már előre izgulok, hogy jön az érettségi, tuti, hogy húzós lesz, de nem félek tőle - ezt is megoldom.
- Visszatérve a nemzetközi versenyekre. Melyik volt nehezebb és miért? A télen zajlott katari bajnokság vagy a Suzuki Cup?
- Mindkettőt más szempontból kell nézni a teljesen eltérő színvonal és a különböző technika miatt. Katarban a 600-as bajnokságban indultam, és gyökeresen más stílust követel meg a hatkilós, illetve később az ezres motor. Kint igazi csúcsversenyzők ellen léptem pályára, akik európai szinten is az élmezőnyhöz tartoznak. Tovább nehezítette a dolgomat, hogy ott csak a losail-i pályán mentünk, de a német bajnokságban mindig másik helyszínen versenyeztünk. Ami a színvonalat illeti, az IDM-ben is sok tehetséges srác megy, de Katarban még több az erős pilóta.
- Azt már tudjuk, hogy tele a naptárad, de mivel tölti idejét a Suzuki Cup bajnoka, ha éppen nem bőrruhában vagy az iskolapadban van?
- Természetesen a tél a felkészülésé, már most alapozunk 2020-ra, és a kevés szabadidőmet is aktívan töltöm. Nem kell nagy dologra gondolni, néha elég egy hosszabb-rövidebb séta, hogy kiszellőzzön a fejem, de nem vetem meg a videojátékokat sem, bár az utóbbi időben nem sokat koptak a lemezek - egyre gyakrabban olvasok helyette.
- Nem muszáj válaszolnod, ha kényes téma, de furdal a kíváncsiság: úgy hírlett, hogy láthatunk az egyik leghíresebb hosszútávú versenyen, a Bol d'Oron, de végül hiába kerestük a magyar zászlót a nevezési listán...
- Való igaz, már tavasszal rajta voltunk az ügyön, sőt utazásra készen álltunk a szeptemberi Bol d'Or előtt, amikor a cseh csapat jelezte, hogy egy támogató visszalépése miatt sajnos nem tudunk rajthoz állni. Természetesen nem örültem neki, hiszen a világbajnoki bemutatkozásomról volt szó, ennek dacára pozitívan álltam hozzá. Úgy gondoltam, hogy ez csupán egy jel. Arra utal, hogy csak később kerüljek oda, amikor már felkészültebben, még profibban képviselhetem a csapatot.
- ...és lám, nem is kellett sokat várni a következő hívásra!
- Így van, mire ezt a cikket olvassák, már Malajziában húzom a gázt korábbi Moto2-győztesek és más kiváló pilóták között az EWC-n egy Suzuki nyergében.
- Mit tudhatunk a csapatról és a társaidról?
- A cseh Exteria KSPCS Racing Team by Empora színeiben versenyzem majd a cseh Dominik Juda és a horvát Renato Novosel csapattársaként. Sokat kell tanulnom, hiszen ezek lesznek az első köreim a villámgyors sepangi pályán, ugyanakkor a technika „kézre áll” majd. Szóval nincs miért aggódnom, elvégre az edzéseken lesz időm megtanulni a nyomvonalat, és itt is GSX-R 1000-rel megyünk, így a motorral aligha akad majd gondom - ugyanilyen géppel győztem az idei Suzuki Cup sorozatban.
Ha lesz gyári csapat, jönnek az eredmények is
Ma tehát világbajnoki futamon mutatkozik be Bálint, de ez természetesen még nem a végcél. Kelemen Krisztián, a H-Moto Team csapatfőnöke elárulta, hogy a komplett vb-szezon teljesítését tűzték ki maguk elé, és már kimondottan közel állnak ehhez. - Szeretnénk, ha Bálint teljes idényt futna, ami egyébként nincs semmilyen irracionális eredményhez kötve. A háttér mindenesetre biztosított, és ha nem csinál végzetes hibát, akkor bátran mondhatom, hogy a csapat tagjaként ott lesz az összes hátralévő vb-futamon” – mesélte Kelemen Krisztián.
Idén és 2020-ban tehát jó eséllyel a EWC-bel láthatjuk a magyar pilótát, de mi a következő lépcsőfok? Búcsúzóul erről faggattam Bálintot.
- Hol, milyen szakágban szeretnél menni öt vagy tíz év múlva, mi a végső célod?
- Nos, már a teljes EWC-szezon is egy nagy álom, ahol hihetetlenül sokat tanulhatok a gyors és rutinos versenyzőktől, másrészt rengeteg értékes percet, órát tölthetek a világ leghíresebb pályáin. Persze a hosszútávú világbajnokság mellett más lehetőségeket is keresünk, szóba került az IDM Superbike is. Innen két ajánlatot kaptunk, ráadásul a két legerősebb csapattól (BMW és Yamaha), de nem szeretnénk elhamarkodott döntést hozni.
Ha téged is érdekel, miként alakul Bálint pályafutása a jövőben, s kíváncsi vagy a legújabb, legérdekesebb vele kapcsolatos hírekre, kövesd Te is a Facebookon és az Instagramon! Továbbá érdemes böngészni csapata, a H-Moto Team honlapját és Facebook-oldalát is.
- Hogy mi lesz öt vagy tíz év múlva? Szívesen vágnám rá, hogy cél a MotoGP, főleg most, hogy talán lesz egy pályánk és újra hazai versenyt rendezhetünk. Viszont a realitást nézve hátrány, hogy nem jártam be a szokásos Moto3-Moto2-MotoGP szamárlétrát. A valóban elérhető álom egy gyári csapat az EWC-ben vagy a Superbike-ban, ami nagyon magas szint, hisz' mindkettő világbajnoki sorozat tele jobbnál jobb pilótákkal. Persze ehhez rengeteg munka kell, és nem utolsó sorban még több pénz, de mi azon vagyunk, hogy egyik se legyen akadálya a tudatosan felépített karrieremnek - foglalta össze terveit Bálint.
Bárhogy is alakul a jövő, ma biztosan láthatjuk őt, mégpedig a reggel hatkor kezdődő, élő közvetítésben az EWC második fordulóján, Malajziában. Hajrá Bálint, szurkolunk neked, és sok sikert kívánunk a vb-bemutatkozáshoz, valamint a 2020-as szezonhoz!