A hétköznapokban használt vegyi anyagok egyebek mellett intermedierként, oldószerként vannak jelen az iparban, és nem is gondolnánk, hogy milyen legális és illegális felhasználási területei vannak a filléres vegyületeknek. Sajnos a higított kénsav is ide tartozik, azaz olyan anyag, ami olcsón, nagy mennyiségben elérhető, és visszaélhetnek vele.
Korlátozzák a savas akkumulátorok árusítását
– A terroristák és más bűnözők a házi készítésű robbanóanyagok előállításához szükséges prekurzor-összetevőket megpróbálhatják a szabadpiacon megvásárolni vagy megkísérelhetik azokat jogszerű felhasználási módokkal visszaélve megszerezni – áll a fővárosi Kereskedelmi, Haditechnikai, Exportellenőrzési és Nemesfémhitelesítési Főosztály közleményében. Vajon miért fontos ez nekünk, motorosoknak?
Szigorítani és harmonizálni kellett a házi készítésű robbanóanyagok jogellenes előállításának megakadályozására szolgáló rendszert – írja az MKEH –, amit úgy valósítottak meg, hogy Európai Parlament és a Tanács elfogadta a robbanóanyag-prekurzorok forgalmazásáról és felhasználásáról szóló, 2019. június 20-i (EU) 2019/1148 rendeletet. Ezért aztán idén februártól magánszemélyek nem vásárolhatnak higított kénsavat, márpedig ezt csomagolják a fehér, savas, és fekete, úgynevezett AGM motorkerékpár-akkumulátorok mellé.
Többen jelezték, hogy a szigorítás miatt egyszerűen nem tudtak akksit rendelni az internetes áruházakból, holott pár hét múlva indul a szezon, vagyis ideje lenne beszerezni. Megkerestünk több hazai forgalmazót is, hogy kiderüljön, kik és miként vehetnek ilyen telepeket. Nos, mivel a februárban életbe lépett rendelet szerint az akkumulátorsav (pontosabban a 15%-nál töményebb kénsav, CAS-szám 7664-93-9) is tiltólistás, csak gazdasági szereplő vagy szakmai felhasználó vásárolhatja meg, magánszemély nem. Ez röviden annyit tesz, hogy továbbértékesítésre és munkacélú felhasználásra (pl. sportegyesületeknek, futároknak) továbbra is árusíthatnak ilyet az üzletek, míg mindenki más csak olyan akksit vehet, ami zárt, és nincs mellé csomagolva higított kénsav.
Marad hát a keresgélés, hogy van-e a barátok között autó- vagy motorszerelő, akinek a nevére kiadható a savas, illetve AGM akksi, ha most szeretnéd lecserélni a régi telepet. Esetleg szóba jöhet a drágább, de sokkal könnyebb Li-ion akku, amiben értelemszerűen nincs külön savtartály, vagyis nem vonatkozik rá a szigorítás. Arról nem beszélve, hogy utóbbi rendre 4-5 kilóval könnyebb a hagyományos telepeknél, vagyis simán megéri a 10-20 ezer forint többletet – aligha tudnál ennyi pénzből ilyen sokat lefaragni a motorod tömegéből.