Ennek miértje az ottani járműgyártás elmúlt tíz-húsz évben mutatott hatalmas fejlődésében keresendő. A nagy gyártók által gyorsütemben leselejtezett gyártósorok ugyanis általában nem állnak le, hanem kisebb cégeknél üzemelnek tovább. Mivel azonban a gyártási minőség nagyjából olyan ütemű fejlődést mutat Kínában manapság, mint Japánban a 80-as években, egy pár éves gyártósoron készülő „no name” új robogó technikája évtizedes lemaradásban lehet egy valóban újonnan fejlesztettéhez képest.
Miből válogathatunk?
A kínálat legalját a „konténerezős” vállalkozók által hazajuttatott legkülönbözőbb gépek adják, azaz azok a mindenfajta megbízható szerviz- és alkatrészellátó háttér nélküli, jobbára kismotorok (gyerek-quadok, elektromos és segédmotoros kerékpárok, stb.) amelyeket maximum olyan elvárásokkal érdemes vásárolni, mintha eldobhatós borotvák lennének, a nagy hipermarketekben kábé azok mellett is kell ezeket keresni.Viccet félretéve: az a kínai jármű, amit nagyon olcsón, – és a lényeg, hogy – nem hivatalos márkakereskedésben vagy viszonteladónál vásárolunk, felér egy lutrival: nem lehetünk biztosak sem a motor minőségében, sem abban, hogy amikor Józsi bá’ traktora felveri a követ és betörik a lámpabura, kapunk-e hozzá valahol pótalkatrészt. Keresgélni elkezdeni érdemes például a RedHot Motors-nál, hogy csak egy nagyobbat említsünk az alkatrészesek közül...
Ha volt esetleg szerencsétek ilyesmi olcsó, pl. útszéli kertészellátó boltban vásárolt géphez, alul a kommentekben osszátok meg egymással tapasztalataitokat – biztos, hogy a sok „első héten megragadt”, vagy „csak egy komoly szerviz után volt hajlandó beindulni a null-kilométeres” jellegű tapasztalat mellett rengeteg pozitív csalódás is érheti azt, aki kis mechanikai érzékkel rávállal egy kétes eredetű, de olcsó paripára a távol keletről.
Aztán ott vannak azok a gépek, melyeket bérgyártásban készítenek Kínában, nem kínai cégek számára. Ez már az a kategória, ami gyomorgörcs nélkül bevállalható, ugyanis rendszerint az európai megrendelő minőségbeli elvárásait rákényszeríti a gyártóra, magyarul addig ütik a kínai minőségellenőrök fejét (ha egyáltalán vannak), amíg olyan motorokat nem kezdenek összeszerelni, melyek Európában is eladhatók.
Itt érdemes megemlíteni a Polymobil Kft-t. A cég 2004 óta foglalkozik a mohácsi ipari parkban kínai eredetű segédmotor-kerékpárok, elektromos kerékpárok és quadok forgalmazásával, kínálatuk a 170 ezer forintos pocket bike-októl a hagyományos robogók egész armadáján át a hétszázezer forintos, 250 köbcentis, meglepően vagány stílusú chopperekig terjed, plusz quadok. Alapvetően a Kinroad (Xintian Motorcycle Manufacture Co., Ltd.) és a CFMoto által gyártott termékeket forgalmazzák, mindkettő „közepes méretű” (tehát hatalmas) kínai gyár, ez már egy bizonyos minőségi szintet garantál, ugyanakkor a Polymobil palettája változatosabb már nem is lehetne, és nem kizárólag járművekkel foglalkoznak.
A komolysági létrán egy fokkal feljebb található a Generic és a Tauris. Mindkét márkát osztrák szomszédjaink hozták létre és tartják kézben, és saját brandként, „európai termékként” hirdetik kétkerekűiket. Sajnos a 2007 utáni gazdasági világválság miatt a motorkerékpárok iránti kereslet-visszaesés - mint mindenkit -, őket is keményen sújtotta.
Csökkenő igények
tMegkeresésünkre a Taurist jegyző osztrák Enmoto G.m.b.H emberei beavattak a számokba: 2007-ben még 3500 Tauris robogót értékesített az azóta megszűnt magyar generálimportőr, 2012-ben bezzeg már csak nagyjából 30 példány talált gazdára hazánkban a megmaradt viszonteladókon keresztül. Ennek ellenére a mai napig létezik magyar hivatalos Tauris szervizpartner, például Budapesten az Üllői út 103. alatti Scooter.hu motoros bolt.A Generic azonban mára teljesen ki is vonult Magyarországról, és teljesen a német és osztrák piacokra koncentrálnak Kiska-dizájnú robogóikkal. Ezeket az egyik legnagyobb kínai motorkerékpáros cégóriás, az 1985-ben alapított QianJiang Motorcycle Co., Ltd. készíti. A röviden QJ Groupként ismert cég az egyik legelismertebb és legnagyobb kínai gyártó, és talán némelykőtöknek nem véletlenül cseng ismerősen a nevük: 2005-ben ők vásárolták fel a Triumph utáni második legrégebbi, még mindig működő európai motorgyárat, a Benellit, legújabb fejlesztésük a négyhengeres Benelli BN600.
A QJ-n belül a Generic éppen ezért csupán egy apró szeletkéje az egésznek, annál nagyobb azonban a szintén QJ-érdekeltség alá tartozó Keeway Motor! Az egyik legnagyobb és fejlesztések tekintetében is a leginkább innováció-éhes kínai gyártó a Keeway. Talán sokan nem tudják róluk, de a magyarországi importőr Szentendrén egyben a márka egyik európai központja is; az EU-piacok irányítása, az adminisztráció és a pénzügyi központ itt van nálunk, a fejlesztési központ pedig az olaszországi Pesaróban a Benelli motorgyár területén belül, Kínában csak a gyártás és a tengerentúli piacok szervezése folyik.
Magyarországon kétségkívül ők a legnagyobbak a kínai gyártók közül: a Keeway Motor 1999-ben indult el innen Magyarországról „világhódító” útjára. A robbanásszerű hazai és régiós sikereknek volt köszönhető, hogy a márka hamar ki tudott lépni a nagyobb, nemzetközi piacokra is, 2004-től a Keeway Motor folyamatosan jelen van a legnagyobb európai, ázsiai és dél-amerikai motorkiállításokon.
A pénz azonban nem Európában „terem” mostanság, ezért amellett, hogy a Generichez és Taurishoz hasonló kisebb gyártók hatalmas visszaeséseket könyvelhettek el, a Keeway Motor számára 2012 volt az eddigi legsikeresebb év: a világ 93 országában több mint 300 ezer motorkerékpárt értékesítettek az elmúlt évben.
Idehaza a Keeway-kínálat nagy részét adó 50 köbcentis robogók vezetik a slágerlistát, azon belül a RY6 50 és a F-Act EVO 50 a legkeresettebbek. Az össz-európai piacon kiválóan teljesít továbbá az RKV125 és a SilverBlade 125 EFi modell, az utóbbi években „éledező” magyar ATV/quad piacon pedig az ATV300 és ATV500 típusok magasan piacvezetők. A Keeway komoly magyarországi jelenléte amellett, hogy bizonyos szempontból hízelgő országunkra nézve, nem az egyetlen siker sztori a kínai-magyar motoros tengely mentén…
A hazai erős
…itt van ugyanis még a Motowell is! Bizonyára sokan hallottatok már róluk; szintén egy Kínával összefüggésbe hozható, Európában sikeres robogómárkáról van szó, akárcsak a Generic és a Tauris, azzal a különbséggel, hogy ez egy magyar cég! A Motowell robogók magyar dizájntervek alapján- és műszaki fejlesztések eredményeként készülnek, sőt, a gyártás egy része már most Magyarországon folyik.És valljuk be, ez látszik is a robeszokon: a német Streetbuzz robogós szakmagazin néhány évvel ezelőtti online robogó-szépségversenyén az olasz ellenfelek előtt magasan a legtöbb szavazatot megszerezve a fenti Motowell Magnet RS nyert, talán ezért sem meglepő, hogy a Motowell által (mondhatni, hogy) meghódított hét európai országból csupán Németországban több mint száz viszonteladónál találhatók meg a magyar robogók.
De hogy mennyire magyar a Motowell? Nos, mindhárom tulajdonos magyar állampolgár, a cég magyar bejegyzésű és tőkéjű. Nem csak a tervek és a tudásbázis hazai, de még a gyártáshoz szükséges szerszámok is a Motowell saját tervei alapján készülnek. Sőt, a közeljövőben magyar járműgyártás-történeti tettre készül a cég! Sajnos konkrétumokat még nem árulhatunk el a motowellesek elképzeléseiről, de amint lehet, be fogunk számolni a nagyszabású tervek alakulásáról!
A kínai gyárak európai jelenlétének szempontjából nagy vízválasztónak ígérkezik azonban a várhatóan 2016-2017 folyamán bevezetésre kerülő új EU-s, motoros rendeletsorozat (kötelező ABS, kombinált fék, EURO4…), amit sok gyártó nem fog tudni meglépni az európai eladások visszaesése miatt, és talán inkább kivonulnak majd a piacokról. Ez persze csak a kisebb, másnál már „leselejtezett alapanyagból” (régi licencek alapján) dolgozó gyártókra igaz, bezzeg a nagyok, mint például a folyamatosan fejlesztő QJ Group alá tartozó Keeway, továbbra is a húzóerőt fogják képviselni.