Köztudott, hogy Kínában jó néhány cég lazán kezeli a szabadalmakra vonatkozó szabályokat, és akkor még óvatosan fogalmaztunk. Remek példái voltak ennek a kilencvenes években feltűnő, gyanúsan olcsó videokazetták és silány edzőcipők, majd jöttek az Aliexpress-legók, napjainkban pedig már a nagymotorok olcsó kópiái is megtalálhatóak a piacon. Persze a legtöbb gép úgy fest, mintha az eredetit 90 fokon kimosták volna – kicsit összementek és eltolódtak az arányaik.
Arcátlan motorkoppintások Kínából
Öt olyan vasat gyűjtöttünk össze a kínai belpiacról, melyekről első ránézésre megmondaná bármelyik tapasztaltabb motoros, hogy milyen gépről másolták a „tervezők.”
A Moxiaóban ötszázas, soros, kéthengeres duruzsol, vélhetően ugyanaz a konstrukció, ami a Honda félliteres modellcsaládjának is az alapja. Mindenesetre a piros szín igencsak megtévesztő, akárcsak a fényszóró és a felnik, szóval félsötétben, messziről, egy menő kínai klub előtt még Ducatinak nézhető a motor – amíg be nem indítják persze...
A lista második modellje még nagyobb meglepetés, hiszen egy itthon kevéssé elterjedt, indiai gép, a Royal Enfield Himalayan kínai másolatáról van szó. A Hanway G30 nem is leplezi, hogy honnan jött a formaterv – mintha egy párhuzamos gépsoron született volna, csak másik emblémával.
Ez már tényleg a pofátlanság határa, olyan szinten egy az egyben levették az Africa formáját és fényezését, sőt még a CRF aranyszínű, Enkei felnijeinek másolata is ott virít a gépen. Egyedül annyival védhető a Dahaidao 500 GS ADV, hogy ebbe is „Honda blokk” került, hiszen a CB500X műszaki alapjaira épülő sorkettes felel a gyorsításért. Igaz, a kínai klón csak 47 lóerős, azaz nagyjából fele az ihletadó CFR1000-nek, de az ázsiai piacon ezzel is kimondottan erősnek számít.
Ha a Dahaido felér egy becsületsértéssel, akkor a Motrac Unicornra szavak sincsenek... Ezúttal egy valóban művészi és minden részletében harmonikus formatervet fésültek át, hogy egyszerűbb legyen gyártani. Jóllehet, ettől úgy fest az MV Agusta-koppintás, mintha egy absztrakt festő próbálta volna meg visszaadni a látványt a maga sajátos szemüvegén keresztül.
Ha nem csavaroztak volna otromba hűtőradiátort a vázra, messziről tényleg hihető lenne, hogy egy Harley áll előttünk. Az arányok, a sajátos, csak a Sportsterre jellemző üzemanyagtartály és még a hengerelrendezés is stimmel, de ebben 650-es V2-es dohog. Ezúttal talán lehetünk elnézőek, és mondhatjuk, hogy hiánypótló a Xiang Shuai XS650N megjelenése, hiszen a jó öreg Spori már nem kapható az új, szigorúbb környezetvédelmi normák miatt.