Az utóbbi hetek és hónapok találgatásai után végre lehullt a lepel, élőben is megmutatták magukat a 2017-től kapható motorcsodák. Mint azt várhattuk, a szokásosnál nagyobb hangsúlyt kaptak a sport- és szupersportgépek, emellett az endurók és a klasszikusok osztálya is jó pár taggal bővült. Lássuk hát, melyek voltak az Intermot legérdekesebb kétkerekűi!
Mindenki pályázni akar?
Egyesek alaposan átfésülték, míg mások alapjaiban tervezték újjá literes superbike-jaikat. Kezdésként rögtön az Aprilia leplezte le a lényegében változatlan, de kanyar-ABS-szel kiegészített, immáron EURO 4 besorolású, 201 lovas RSV4 RR-t. Mint a bemutatóból kiderült, a korábbinál pörgősebb, egyszersmind könnyebb V4-es főként a széleskörűen alkalmazott magnézium-alkatrészeknek köszönheti karcsúságát. Hogy könnyebb legyen megzabolázni a rendszámos versenygépet, a noalei gyárban továbbfejlesztették a hat különböző segédletet magában foglaló APRC-t (Aprilia Performance Ride Control) is, melyben természetesen a kipörgés- és az egykerekezésgátló is megtalálható.
A 2016-os változattal látszólag megegyező Tuono V4 1100 Factory is tartogat egy-két meglepetést, ugyanis a ruhátlan gép megkapta a teljes APRC-csomagot, illetve a Bosch kanyar-ABS-t, továbbá Öhlins felfüggesztéssel - és kormány-lengéscsillapítóval - vált még vonzóbbá.
Nem pihentek a BMW mérnökei sem az elmúlt hónapokban, s munkájuk eredményeként féltucat alaposan átfésült kék-fehér masina jelent meg a kiállításon. A sornégyes osztály mindhárom tagja, az R, az RR és az XR is tartogatott újdonságokat, így például az XR-en módosították a kormányt, hogy a SportMotor tesztjében is említett vibrációt csökkentsék, emellett növelték a motor terhelhetőségét, míg az erőforrást úgy tették környezetbarátabbá, hogy közben a teljesítménye is nőtt - immáron 165 lóerő repíti a fürge túrázót.
A filigrán S 1000 R-t további fogyókúrára fogták, ezáltal tömege 205 kilogrammra csökkent, de terhelhetősége két kilogrammal nőtt. Meglepő módon egy drága és kívánatos alkatrész is felkerült az alapáron kínált finomságok közé, elvégre a bajor naked 2017-es kivitelén már HP titán kipufogódob díszeleg, hogy ezzel is hangsúlyozzák ultrasportos karakterét.
Természetesen nem hagyták érintetlenül az egyik legkelendőbb, csak tavaly közel tízezer darabos mennyiségben eladott sportmotort, az S 1000 RR-t sem. Újdonság, hogy a rendelhető Pro Menetprogram ezentúl az ABS Pro felszerelést is tartalmazza, szériafelszereltség lett a DTC dinamikus vonóerő-szabályzás, illetve felár nélkül választhatnak a vásárlók az egy- és kétüléses kivitel között. Nem maradtak csemege nélkül a túrázók sem, őket a K 1600 GT immáron Dynamic ESA elektronikus futóműszabályozással és automatikus lengéscsillapítás-szabályozással, hátrameneti segédlettel, valamint kuplungolás nélküli gyorsváltóval felszerelt kivitele csábította időzésre. Ugyanitt csodálhatta meg a nagyközönség az általunk már korábban beharangozott R nineT Racert, illetve a Heritage modellcsalád eddigi legvisszafogottabb tagját, az R nineT Pure-t.
Vérbeli sportmotor, de a mindennapos közúti használat is élvezetes vele - így jellemezték a bolognaiak új gépüket, a SuperSportot. A 937 köbcentis, 113 lóerős és 97 Nm-es csúcsnyomatékú Ducati alapváltozata Sachs és Marzocchi felfüggesztéssel kerül a szalonokba, míg a sportosabb S kivitel Öhlins rugózóelemeket kapott. A választható üzemmódokkal, kipörgésgátlóval és személyre szabható ABS-szel készülő SuperSport bemutatása során kiemelték, hogy ez egy villámgyors, mégis sokrétűen használható kétkerekű, ezért az erőforrás tervezése során nem a csúcsteljesítmény, hanem a nyomatékos karakter volt a valódi cél.
Ínyencségek a messzi keletről
Nem volt hiány sportgépből a Honda háza táján sem, mivel itt leplezték le az általunk már részletesen bemutatott CBR1000RR SP1-et és SP2-t, ugyanakkor a klasszikusok kedvelőinek is tartogattak egy-két meglepetést a japánok standján.
Megjelent a régóta várt CB1100RS, amiben a közkedvelt, 90 lovas, léghűtésű sornégyes kapott helyet, ám az eddig forgalmazott EX kivitellel szemben az RS sokkal sportosabb, ha úgy tetszik, vagányabb benyomást kelt. Ebben nagy szerepet játszik, hogy a retromotor acél duplabölcső-vázához 43 milliméteres csúszószár-átmérőjű Showa Dual Bending Valve teleszkópok kapcsolódnak, ezekre pedig radiálisan rögzített, négydugattyús féknyergek kerültek, szemben az eredeti változat hagyományos nyergeivel.
A feltűnő RS mellett helyet kapott a CB1100EX 2017-es változata is, melyet új, LED-es fényforrásairól lehet legkönnyebben beazonosítani. A csinosabb lámpák mellett fontos újítás, hogy a továbbfejlesztett szívó- és kipufogórendszert révén az 1140 köbcentis nyolcszelepes még szélesebb fordulatszám-tartományban használható, mint elődei.
Izgalmas újdonságokat hoztak a kawások is Kölnbe, élen az igazán exkluzív beszállítókkal büszkélkedő ZX-10RR-rel. Extrakönnyű, kovácsolt Marchesini kerekek, minden eddiginél összetettebb Showa első villa, Brembo M50 féknyereg és szintén az olasz gyártól érkező radiális felső főhenger található az RR-en, melyet a Kawa saját fejlesztésű gyorsváltója (KQS) és az alapmodellből átemelt, de több ponton átdolgozott erőforrás tesz még vonzóbbá a pályázók számára.
Hasonlóan nagy érdeklődés övezte a zöldek két csupaszmotorját is, a Kölnben beharangozott Z650-et és Z900-at. Jóllehet, ezek csak novemberben, a milánói seregszemlén mutatkoznak be hivatalosan, de annyit már most is tudni, hogy a 650-es főként a kezdőknek ideális üléspozíciójával és csekély, 4,2-4,3 literes átlagfogyasztásával csábít majd.
Ellenben a Z900 már valódi nagyágyú, amiben a Z1000 átdolgozott, 948 köbcentis erőforrása kap helyet, de a modell lényegesen könnyebb lesz a jól ismert, literes névrokonnál - alapváltozata mindössze 208,5 kilóval mérlegel majd. Szinte elveszett a két dögös naked között a japánok közkedvelt túrázója, a Z1000SX, melyet hatékonyabb, LED-es fényszórókkal, továbbfejlesztett elektronikus segédletekkel, valamint átdolgozott, még kényelmesebb üléspozícióval küldenek csatába az egyre nagyobb számú riválisokkal szemben.
Nem lehet hát panasz a kínálatra, tényleg minden szegmensben erős, érdekes felhozatallal rukkoltak elő a gyártók. A következő részben folytatjuk virtuális túránkat a kölni standok között, jönnek a következő szezon legjobb endurói, túragépei, sportmotorjai és klasszikusai.