A Honda CBR1000RR Fireblade SP minden idők legvérmesebb, egyben legkifinomultabb Tűzpengéje, hála a 15 kilós (!) súlycsökkenésnek és a 11 lóerős teljesítménynövekedésnek, valamint a pilóta dolgát megkönnyítő, ultramodern segédleteknek. Visszaváltás-asszisztens (Downshift Assist), gyorsváltó (Quick Shift) és elektronikusan vezérelt, félaktív Öhlins futómű garantálja az élvezetes, villámgyors motorozást, és a kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control), az új, továbbfejlesztett blokkolásgátló is az alapfelszereltség része, csak úgy, mint a motorfék- (Selectable Engine Brake), az üzemmód- (Riding Mode Select System) és a teljesítményszabályozó (Power Selector).
- A literes gyorsasági motorkerékpárok túlnyomó többségénél a kimagasló motorerő áll a fejlesztés középpontjában, mi azonban most is arra törekedtünk, hogy élmény legyen kezelni és irányítani a gépet. Legfőbb szándékunk az volt, hogy olyan motorkerékpár szülessen, ami kiragad a hétköznapokból, nem mellesleg felülmúlhatatlanul gyors. Az 1992-ben megjelent legelső CBR900RR fontos mérföldkő volt a Honda történetében, olyasvalami, ami egy életre inspirációt adott a súlycsökkentéshez és a teljesítménynöveléshez, no meg persze ahhoz, hogy a Total Control filozófia újabb és újabb szintjeit ostromoljuk. Ezért fejlesztettük tökélyre az elektronikai rendszert, mely minden helyzetben segít irányítás alatt tartani a motort - nyilatkozta Mr. M. Sato, a Honda CBR1000RR Fireblade SP projektvezetője.
Kisebb tömege, 14 százalékkal kedvezőbb teljesítmény/tömeg aránya, valamint a kifinomult és sokrétű elektronikai segédletek révén a Fireblade új mérce a kategóriában. Puszta műszaki adatai mellett olyan egyedülálló megoldások teszik különlegessé, mint például az öttengelyes Bosch MM5.10 IMU giroszkóp jelei alapján működő futóműszabályozó-egység, a továbbfejlesztett ABS, valamint az RC213V-S-t idéző, színes, folyadékkristályos (TFT) műszer. A mindössze 195 kg-os tömeg, a 192 lóerős csúcsteljesítmény és a részegységenként eltérő merevségű váz arra utal, hogy a Fireblade család megjelenésének 25. évfordulójára időzített modell minden idők leggyorsabb és legkönnyebben kezelhető Hondája lesz.
Lehet még fokozni
Az SP mellett Kölnben leplezik le a literes CBR versenykész, mégis rendszámos, SP2 névre keresztelt változatát is. A pályaorientált kivitel sajátossága, hogy az első és a hátsó Marchesini kerekek jóval könnyebbek, mint az alapmodell felnijei, emellett az erőforrás is több ponton módosult - az SP2 sornégyese átdolgozott égéstérrel, dugattyúval és szelepekkel készül. Bár a 76 milliméteres furat megegyezik az SP-vel, a hengerfejben egy, illetve másfél milliméterrel nagyobb tányérral büszkélkedő szívó- és kipufogószelepek kaptak helyet, s további lényeges változtatás, hogy a dugattyúcsapszegek is jóval karcsúbbak, könnyebbek lettek. A még pörgősebb erőforrás az SP-n is megtalálható elektronikai segédletekkel tartható kordában, ám lényeges különbség, hogy a rendszerek alapbeállításai merőben eltérnek a testvérmodelltől.
Műszaki adatok - Honda CBR1000RR SP - 2017
Motorkonstrukció: folyadékhűtésű, négyütemű, soros, négyhengeres
Vezérműtengelyek/szelepek száma: 4/16
Hengerűrtartalom (cm3): 999
Furat x löket (mm): 76 x 55
Kompressziós viszony: 13:1
Max. teljesítmény (kW(LE)/f.perc): 141 kW (192 LE)/13 000 ford./perc
Max. forgatónyomaték (Nm/f.perc): 116/11 000
Keverékképzés: PGM-DSFI
Erőátvitel: hidraulikus működtetésű, olajfürdős, többtárcsás kuplungszerkezet
Váltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: lánc
Első felfüggesztés: 43 mm-es csúszószár-átmérőjű Öhlins NIX30 Smart-EC félaktív teleszkóp állítható rugó-előfeszítéssel, valamint húzó- és nyomófokozati csillapítással
Hátsó felfüggesztés: Öhlins TTX36 Smart-EC központi rugóstag állítható rugó-előfeszítéssel, valamint húzó- és nyomófokozati csillapítással
Villaszög: 23,3°
Első abroncs mérete: 120/70 ZR 17
Hátsó abroncs mérete: 190/50 ZR 17
Tömeg (kg): 195
Üzemanyagtartály térfogata (l): 16
Méretek (mm): 2,065 x 715 x 1125