Elég csak az elmúlt napok időjárását megnézni, hogy rájöjjünk: miért van nehéz dolga annak, aki motorral ingázna városon belül vagy két település között. Hiába kecsegtettek az időjósok 15-18 fokos tavaszi hőmérséklettel, ha közben minden napra jutott az égi áldásból, ami a belvízhelyzet és a motorosok szempontjából is sok gondot okozott. Még jó, hogy a gyártók is gondoltak azokra, akik esőben sem teszik le a vasat, és sokféle, részben vagy teljesen burkolt kétkerekűt dobtak piacra.
Fedél alatt
Gyakran azzal hessegetik el az autósok a motorvásárlás gondolatát, hogy azon áznak, fáznak, ráadásul a szép ruhájuk is koszos lesz. Nekik szívesen ajánlanék egy Párizs-környéki kiruccanást, ahol rácsodálkozhatnának, hogy a futártól az öltönyös fazonokon át a szépkorú hölgyekig bizony tízezrek járnak robogókkal. Nem féltik a gúnyájukat, inkább váltóruhát visznek, esetleg olyan modellt választanak, mely az eső ellen is védi őket.
Mondanom sem kell, hogy ehhez az autósok fegyelmezett, partneri hozzáállása is szükséges - ott valahogy nem kell évekkel a szabály bevezetése után is oktatni, hogy mi is az a jobbra tarts vagy a biztonsági folyosó. Mindenesetre itthon is érezhető, hogy egyre többen előzékenyek a motorosokkal, különösen a nagyvárosokban, ahol a 170 ezer tagot számláló hazai motorostársadalomból egyre többen használják napi-heti rendszerességgel gépüket.
Ez a növekvő tendencia és a motorgyárak egyre fejlettebb, praktikusabb robogói is hozzájárulnak, hiszen ma már használt és új gépek tucatjai között válogathat, aki egyszerre élvezné az autók kényelmét és időjárás-védelmét, valamint a motorok fürgeségét. A házilag tákolt megoldások után az ezredfordulón debütált az első igazán komoly fedett motor, a Benelli Adiva, amiben a Piaggio csoport 125-ös és 150-es erőforrása kapott helyet. Nincs túl nagy kínálat, de azért folyamatosan jelen van a hirdetésekben a modell, általában 2-300 forint körüli összeget kérnek a 10-15 éves Benelli Adivákért. A modell azóta különvált a Benellitől, önálló márkanévként van jelen Európában, mégpedig egy igazi újdonsággal, a három nyomon futó, lehajtható tetejű Adiva AD3-mal. Ez a Kymco erőforrással hajtott, 299 köbcentis, 22 kW teljesítményű masina már tényleg a kocsik kényelmével vetekszik, csomagtérnek sincs híján, ráadásul csak 70 (!) centi széles, vagyis ugyanúgy elfér a sorok között, mint bármelyik testesebb nagyrobogó.
A német etalon
Mivel ebből van a legtöbb az utakon, az európai motorosok a kabinos robogót legtöbbször a BMW C1-gyel azonosítják. A kétféle, 124 és 176 köbcentis, egyhengeres, négyütemű erőforrással készülő gépben számos kényelmi extra helyet kapott, így már a korai változatokon is blokkolásgátló teljesített szolgálatot, ezen felül sebességfüggő audiorendszer, belső térképlámpa és fűthető ülés, illetve markolat kényeztette a vezetőt.
Talán sokakat meglep, de a C1 tíz-húszezer darabos mennyisége nem éveken át tartó sikerszéria eredménye, ugyanis a modell csupán 2001 elejétől 2002 októberéig készült, mivel az első év szenzációs, közel 11 ezer darabos eladásai után 2002-ben csupán kétezer új C1 talált gazdára. Ezért 2002 őszén beszüntették a gyártását, ugyanakkor 2009-ben előrukkoltak a C1-E elektromos robogóval, ami ígéretes volt, de sajnos nem jutott el a szériagyártásig. Napjainkban újra van remény, hogy felbukkan a hangtalan C1-E, mivel az általunk is tesztelt, s egyre sikeresebb bajor elektromos robogó kiváló alap lehet egy újabb, karosszériával ellátott modellhez.
Mivel itthon egy időben akár 10-20 fedett robogót kínálnak eladásra, az árak pedig meg sem közelítik egy hasonló korú és hasonlóan takarékos városi autó költségét, ma már tényleg csak elhatározás kérdése, hogy valaki két- vagy négykeréken teszi meg a napi kötelező távolságot. A nagyvárosok zsúfoltságát és napról-napra drágább parkolást látva tulajdonképpen az a furcsa, hogy még nem nyergeltek át többen - nyitott vagy zárt - robogóra, elvégre időt és pénzt spórol vele az ember, a motorozás élvezetét és a csekélyebb környezetterhelést nem is említve. A folyamat mindenesetre elkezdődött, mivel az új gépek között már komoly szerep jut az ingázóknak: tavaly például a rendszámos robogók és a 125-ös motorok összesen negyven százalékát tették ki a hazai eladásoknak.