Elég csak az elmúlt napok időjárását megnézni, hogy rájöjjünk: miért van nehéz dolga annak, aki motorral ingázna városon belül vagy két település között. Hiába kecsegtettek az időjósok 15-18 fokos tavaszi hőmérséklettel, ha közben minden napra jutott az égi áldásból, ami a belvízhelyzet és a motorosok szempontjából is sok gondot okozott. Még jó, hogy a gyártók is gondoltak azokra, akik esőben sem teszik le a vasat, és sokféle, részben vagy teljesen burkolt kétkerekűt dobtak piacra.

ingazomotorok-7914
Kínában nem várnak a gyártók fejlesztéseire. A műanyagiparáról híres országban bármelyik sarkon akad egy-egy esőruha és amorf napernyő, amiből máris fedett jármű készíthető... (kép: Kovács Zsigmond)

Fedél alatt

Gyakran azzal hessegetik el az autósok a motorvásárlás gondolatát, hogy azon áznak, fáznak, ráadásul a szép ruhájuk is koszos lesz. Nekik szívesen ajánlanék egy Párizs-környéki kiruccanást, ahol rácsodálkozhatnának, hogy a futártól az öltönyös fazonokon át a szépkorú hölgyekig bizony tízezrek járnak robogókkal. Nem féltik a gúnyájukat, inkább váltóruhát visznek, esetleg olyan modellt választanak, mely az eső ellen is védi őket.

A Honda Gyro Canopy is a fedett, háromkerekű motorok kasztját erősíti, ám az ötvenes, négyütemű erőforrás szerény teljesítménye miatt inkább csak kis forgalmú, vidéki településekre vagy vészmegoldásként ajánlható

Mondanom sem kell, hogy ehhez az autósok fegyelmezett, partneri hozzáállása is szükséges - ott valahogy nem kell évekkel a szabály bevezetése után is oktatni, hogy mi is az a jobbra tarts vagy a biztonsági folyosó. Mindenesetre itthon is érezhető, hogy egyre többen előzékenyek a motorosokkal, különösen a nagyvárosokban, ahol a 170 ezer tagot számláló hazai motorostársadalomból egyre többen használják napi-heti rendszerességgel gépüket.

ingazomotorok-7941
Az első fecskeként berobbant Adiva azóta különvált a kínai kézbe került Benellitől, és ma már önálló márkaként próbál vevőket szerezni

Ez a növekvő tendencia és a motorgyárak egyre fejlettebb, praktikusabb robogói is hozzájárulnak, hiszen ma már használt és új gépek tucatjai között válogathat, aki egyszerre élvezné az autók kényelmét és időjárás-védelmét, valamint a motorok fürgeségét. A házilag tákolt megoldások után az ezredfordulón debütált az első igazán komoly fedett motor, a Benelli Adiva, amiben a Piaggio csoport 125-ös és 150-es erőforrása kapott helyet. Nincs túl nagy kínálat, de azért folyamatosan jelen van a hirdetésekben a modell, általában 2-300 forint körüli összeget kérnek a 10-15 éves Benelli Adivákért. A modell azóta különvált a Benellitől, önálló márkanévként van jelen Európában, mégpedig egy igazi újdonsággal, a három nyomon futó, lehajtható tetejű Adiva AD3-mal. Ez a Kymco erőforrással hajtott, 299 köbcentis, 22 kW teljesítményű masina már tényleg a kocsik kényelmével vetekszik, csomagtérnek sincs híján, ráadásul csak 70 (!) centi széles, vagyis ugyanúgy elfér a sorok között, mint bármelyik testesebb nagyrobogó.

ingazomotorok-7942
Több mint két mázsát nyom, az autókhoz viszonyítva mégis könnyed és fürge az Adiva háromkerekűje, a 6-7000 eurós áron kínált AD3

A német etalon

Mivel ebből van a legtöbb az utakon, az európai motorosok a kabinos robogót legtöbbször a BMW C1-gyel azonosítják. A kétféle, 124 és 176 köbcentis, egyhengeres, négyütemű erőforrással készülő gépben számos kényelmi extra helyet kapott, így már a korai változatokon is blokkolásgátló teljesített szolgálatot, ezen felül sebességfüggő audiorendszer, belső térképlámpa és fűthető ülés, illetve markolat kényeztette a vezetőt.

ingazomotorok-7944
A ma már 13-15 éves C1-ek igazán olcsók, 3-400 ezer forintért bármikor hozzájuthatunk valamelyik alapmodellhez. Különlegessége, hogy a karosszéria és a beépített biztonsági öv révén vezetéséhez nem kötelező bukósisakot viselni, de ettől még persze erősen ajánlott...

Talán sokakat meglep, de a C1 tíz-húszezer darabos mennyisége nem éveken át tartó sikerszéria eredménye, ugyanis a modell csupán 2001 elejétől 2002 októberéig készült, mivel az első év szenzációs, közel 11 ezer darabos eladásai után 2002-ben csupán kétezer új C1 talált gazdára. Ezért 2002 őszén beszüntették a gyártását, ugyanakkor 2009-ben előrukkoltak a C1-E elektromos robogóval, ami ígéretes volt, de sajnos nem jutott el a szériagyártásig. Napjainkban újra van remény, hogy felbukkan a hangtalan C1-E, mivel az általunk is tesztelt, s egyre sikeresebb bajor elektromos robogó kiváló alap lehet egy újabb, karosszériával ellátott modellhez.

ingazomotorok-7943
Túl korán érkezett? A C1 elektromos tanulmány a korát megelőzve, a múlt évtized végén jelent meg, de a válságból éppen csak magához térő piac miatt végül nem került sorozatgyártásba

Mivel itthon egy időben akár 10-20 fedett robogót kínálnak eladásra, az árak pedig meg sem közelítik egy hasonló korú és hasonlóan takarékos városi autó költségét, ma már tényleg csak elhatározás kérdése, hogy valaki két- vagy négykeréken teszi meg a napi kötelező távolságot. A nagyvárosok zsúfoltságát és napról-napra drágább parkolást látva tulajdonképpen az a furcsa, hogy még nem nyergeltek át többen - nyitott vagy zárt - robogóra, elvégre időt és pénzt spórol vele az ember, a motorozás élvezetét és a csekélyebb környezetterhelést nem is említve. A folyamat mindenesetre elkezdődött, mivel az új gépek között már komoly szerep jut az ingázóknak: tavaly például a rendszámos robogók és a 125-ös motorok összesen negyven százalékát tették ki a hazai eladásoknak.