Bár napjainkban a koronavírus-járvány negyedik hullámának küszöbén tartunk, nincs kétségünk afelől, hogy egyre több helyen megszűnik az otthoni munkavégzés, azaz a távmunka lehetősége, és alkalmazottak százezrei ismét kénytelenek lesznek bejárni irodáikba.
Kerüld ki a dugókat motorral!
A Budapesten vagy az agglomerációban élőknek gyakran meggyűlik a baja a közlekedéssel, tudniillik Pest megyében és a főváros majd minden kerületében elhúzódó útfelújítások, városrehabilitációs fejlesztések zajlanak. Hogy megnézzük, vajon az egyéni közlekedés melyik formája a leggyorsabb és leggazdaságosabb, rendhagyó összehasonlítást készítettünk. Az autó, a hagyományos motorkerékpár és az elektromos robogó sorakozik fel a képzeletbeli rajtvonalon, hogy kiderüljön, mi az előnye és hátránya egyiknek vagy másiknak. Induljunk ki abból, hogy mindhárom járművet most kell megvennetek, azaz „tiszta lappal” vágtok bele autós vagy motoros életetekbe! A Datahouse Kft. legfrissebb adatai alapján ma a Suzuki Swift a legnépszerűbb kisautó, ami – kedvezményesen – 4 440 000 forintba kerül. Jelenleg egyébként ez az egyik legkedvezőbb árú kiskocsi, nem utolsó sorban olcsón fenntartható, és 4,7 l/100 km-es vegyes fogyasztása is csekélynek számít.
Mi lenne jobb a munkába járáshoz, mint egy nagyrobogó?
– teszik fel a kérdést főként a motorosok, és joggal. Nos, abban az osztályban jelenleg a 3,0 l/100 km-es fogyasztással dicsekedő Yamaha X-Max 300 az eladási favorit, ez vezeti a 125-ösnél nagyobb robogók népszerűségi listáját Magyarországon. Az A2-es kategóriába tartozó, kényelmes járgány – 2 198 000 forintos árával – nagyjából fele annyit kóstál, mint a Swift.
Az elektromos robogók osztályában torony magasan az Adves.moto kínálatának egyik legnépszerűbb tagja vezet, ez pedig az A1-es jogsival vezethető NIU NQi GTS. A 14 colos kerékkel felvértezett, kétszemélyes, zöld rendszámra jogosult jármű kétféle akkucsomaggal érhető el, az alapváltozat 1 499 990 forintért lehet a tiétek, ami az árakat látva igencsak versenyképes ebben a szegmensben.
Másra is kell költeni
Az új jármű névre vétele nem olcsó mulatság. Egyrészt vagyonszerzési illetéket ró ki az állam, azonkívül pénzbe kerül a rendszám, a törzskönyv, a forgalmi engedély is, ráadásul minden forgalmazó felszámít valamekkora összeget az első revízióért és az ügyintézésért. Ez utóbbiakat most nem vesszük figyelembe, mert cége válogatja, hogy hány forintot számláz ki ezekért. Az illeték azonban könnyen kiszámolható: a Suzuki esetében 60 150, míg a Yamahánál 29 050 forintot hagyunk a kormányablak pénztárában, viszont mivel az elektromos gépjárműveknél – jelenleg még – elengedik a vagyonszerzési illetéket, a NIU vásárláskor mindössze a fent említett papírmunkáért kell fizetni, ami 17 500 Ft. Egy mondat erejéig érdemes kitérni a regisztrációs adóra is. Bár ezt – az elektromos járművek kivételével – valamennyi személyautó és motorkerékpár hazai forgalomba helyezésekor meg kell fizetni, nem emeljük ki külön, mert az általános forgalmi adóval együtt ez „beleépül” az árba. Ne feledkezzünk meg az áramos vasaknál szintén ismeretlen teljesítményadóról sem, ami sajnálatos módon az új gépjárműveknél a legmagasabb, jelenleg – három éves korig – 345 Ft/kW. Ebből kifolyólag a Suzuki gazdája 21 045, a Yamaháé 7245 forintot fizet egy évre, a NIU gazdája pedig benzinre, pontosabban amperre fordíthatja a megspórolt összeget.
Szóba jöhetne természetesen használt modellek beszerzése is, azonban ha megnézitek a kínálatot és az árakat, elképedve vehetitek tudomásul, hogy az autók és a motorkerékpárok is brutálisan, néhány géposztályban 30-40 százalékkal megdrágultak az elmúlt egy-két év folyamán. Amennyiben pedig felméritek a lehetőségeket, általában kiderül, hogy egy kedvező, forgalmazói támogatást élvező finanszírozással és némi alkuval csaknem ugyanott vagytok árban, mintha 1-2 éves példányt vennétek. Tegyük hozzá, a felhozatal sem bőséges a jófajta gépekből, nem beszélve arról, hogy a használt jármű mindig rejt magában kockázatot. Mindemellett elektromos robiból nem is nagyon akad másodkézből származó darab, hiszen a típusok zöme a közelmúltban jelent meg a piacon.
Sokat spórolhatsz a fenntartáson
Az egyik legnagyobb tétel a benzinköltség, ami ugye a villanyrobogó esetében eleve kiesik. Természetesen az áramot sem adják ingyen, merthogy 36-38 Ft/kWh díjat számolnak fel a szolgáltatók (A1 kedvezményes, illetve normális tarifa választásakor). A GTS nagyjából 3,4-3,8 kWh-t fogyaszt 100 km-en, magyarul 120-150 Ft-ra jön ki az út költsége, ami messze a legkevesebb ebben a csapatban. A Yamaha sem mondható zabagépnek, a már említett 3,0 l/100 km-es étvágy nagyon visszafogott, jóllehet a 450 Ft/l-es, azaz kiugróan magas benzinár okán 13,5 Ft-ra jön ki a kilométerköltség, míg az elektromos riválissal ez egy-másfél forint.
A Suzuki esetében ennél nagyjából 60 százalékkal többet, vagyis 2115 Ft-ot perkálhattok le száz kilométerenként. Ezt a versenyszámot tehát toronymagasan megnyeri a NIU, miként az egyéb fizetendők tekintetében is jelentős előnyre tesz szert, ahogy azt „Másra is kell költeni” című keretes írásunkban olvashattátok. Nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy a NIU és a Yamaha – városi körülmények között –
minden más járműnél gyorsabb, elvégre szabadon mehet a buszsávon, előregurulhat a lámpáknál és a parkolóhely keresés is ismeretlen fogalom velük.
Így természetesen mindkét motor agyonveri a Swiftet, ugyanis míg az autó araszol a dugóban, addig a kétkerekűek szinte zavartalanul haladnak. Az elmúlt években rengeteg helyen festettek fel buszsávot, így a fővárosban nemcsak a jól ismert útvonalakon, tehát a Bartók Béla úton, az Erzsébet hídon és a Kossuth Lajos utcán élveznek előnyt a motorosok, hanem például a Bajcsy-Zsilinszky úton, a Váci út belső szakaszán, a Nagykörút egyes részein vagy éppen a Közraktár utcában.
Az sem mellékes, hogy a nehézkes parkolás miatt szintén bosszankodhat az autós, mi több igen sok pénzt – óránként akár 525 Ft-ot – fizethet a várakozásért, ha valamelyik belvárosi övezetben akad dolga. Kétkerekű motorral vagy elektromos robogóval ingyenesen állhattok meg Pesten és Budán is, sőt – megfelelő körülmények esetén – a járdára szintén felparkolhattok.
A külvárosokban és az agglomerációban a Suzuki behozhat valamennyit hátrányából, de csak akkor, ha olyan útvonalakat választotok, ahol nincs tumultus. A déli területeken, Csepel, Dunaharaszti, Érd és Szigetszentmiklós térségében az M0 aktuális felújítása miatt állandóan kocsisorok kígyóznak. Persze a bedugult körgyűrűn kétkeréken is nehézkes az előrejutás, ám azokkal legalább a szintén sűrű forgalmú kerülőutakon egérutat nyerhettek.
Igazságtalan lenne, ha elhallgatnánk a motorok hátrányait. Az autóval esőben és télen biztonságosabb és kényelmesebb közlekedni, nem mellesleg a Swift akár öt embert elvisz és nem kevés cuccot elnyel. Tegyük hozzá, nem gyakori, sőt ritka, mint a fehér holló, hogy városon belül öten, vagy akár csak kettőnél többen ülnek a kocsikban...
A motorozáshoz elengedhetetlen a színvonalas ruházat és bukósisak, ráadásul egy minőségi szett alsó hangon 70-75 ezer Ft. Ezzel együtt városi körülmények között a robogó, és főképp az elektromos vas előnye vitathatatlan az autóval szemben. Ha van rá lehetőségetek, mindig az adott élethelyzethez és feladathoz ideális eszközt vegyétek igénybe, hogy gyorsan és gazdaságos módon jussatok el munkába vagy haza!