Gyorsan tegye fel a kezét, aki az előírásoknak megfelelően cseréli a hűtőfolyadékot – nem hűtővizet! - a gépében! Na jó, tegye fel a kezét, aki egyáltalán tudja, milyen előírások is vonatkoznak a motorjára! Valószínűleg egyik tábor sem töltené meg egy nagyobbacska falu piacterét, pedig az itthon futó 160 ezer motor jó sok tulajdonost feltételez... Éves szintre lebontva csupán pár percet igényel a hűtőrendszer karbantartása, ugyanakkor az elhalasztott szervizek utólag sok fejtörést okozhatnak a motorosoknak.

hutorendszer-karbantartas-4065
A motorok hűtőrendszere kevesebb folyadékot tartalmaz, mint az autóké. A hasonló hengerűrtartalom és a magasabb teljesítmény miatt kiemelten fontos, hogy a hűtés minden eleme tökéletesen működjön, hiszen ennek hiánya rövid úton meghibásodáshoz vezethet

Kezdésként szögezzük le, hogy minden, használtan vásárolt motoron érdemes elvégezni a pár ezer forintba kerülő karbantartást. Ki tudja, mikor és milyen folyadék került a rendszerbe? Legyünk hát gondos – új – gazdák, és járjunk el alaposan! Saját vasunkkal kapcsolatban elég, ha megnézzük a kiskönyvet, vagy ennek hiányában letöltjük az adatokat az internetről, hogy mikor is esedékes a csere.

Általában 2-3 éves periódus szerepel a rubrikában, vagyis legkésőbb minden második-harmadik olajcsere alkalmával a hűtőradiátor kupakjánál is érdemes matatni egy kicsit. Első lépésként tudd meg, milyen előírások vonatkoznak az adott típus hűtőfolyadékára, majd szerezd be a szükséges mennyiséget! Ezt gyakran a legközelebbi autósboltban is megteheted, és nem is kell sok belőle – egy hatszázas motor általában 3-4 litert nyel el. Figyelj rá, hogy az ilyen termékek általában tömény, mínusz 60-75 fokos kivitelben kaphatók, vagyis ezt legalább felére kell hígítanod felhasználás előtt!

hutorendszer-karbantartas-4066
Az idősebb vagy terepen sokat használt motorok szervizelésekor vizsgáld át a radiátort is, hogy nincsenek-e eltömődve a bordaközök! A koszos, átláthatatlan felület arra utal, hogy a hűtési teljesítmény is csökkent.

Ehhez mindig ioncserélt vizet használj, ugyanis a csapvízben található ásványi anyagok károsíthatják a hűtőrendszert és csökkentik a hatásfokát! Ha az előző tulaj, akár csak egyszer is lazán utánatöltött a kerti slagról, azt látni fogod – leengedve sötét, barnás folyadék fog távozni a motorból.

Érdemes minden szezon elején – így most is – rászánni ezt a pár percet, hiszen egy sportmotorban az elégetett benzin, bármennyire furán is hangzik, csak mellékhatásként gyorsítja a gépet. Az energiahordozóból kinyert kilowattok nagyobb része ugyanis arra megy el, hogy alaposan felhevíti a közvetlen környezetét, amit csak a tökéletes állapotú rendszerrel tudsz kellőképpen visszahűteni.