Sokan ma is újdonságként tekintenek a különleges, robogószerű, mégis nagymotoros technikára épülő modellre, holott a prototípusa már 2015-ben ott pózolt az EICMA Honda-standján. Remek döntés volt a vállalattól, hogy a vásárlói reakciókat látva anno igent mondott a rendhagyó gép fejlesztésére, hiszen azóta komoly piaci sikerek igazolták az X-ADV létjogosultságát. És ez nem afféle üres marketingszöveg, elvégre csak Európában vagy 60 000 (!) példány talált gazdára belőle, és 2023-ban ez volt a kontinens második legnépszerűbb motorkerékpárja.
Úgy látszik, a megbízható, NC750-ből származó technika, a terepes külső és a sokoldalúság olyan gépben öltött testet, ami sok vevő szívét rabul ejtette, és az újdonságot látva minden esély megvan rá, hogy a Honda sikertörténete idén is folytatódik.
Megújult és még szebb lett a Honda X-ADV
Kétségtelen, hogy az X-ADV a Honda egyik legfontosabb modellje, legalábbis erre utal, hogy csak 2017 óta kapható, de 2021-ben és tavaly is alapos ráncfelvarráson, valamint műszaki fejlesztésen esett át. Természetesen a modellre jellemző, alapvető stílusjegyek maradtak, így a robusztusságot sugárzó, markáns élekkel tarkított idomzat és az összképet uraló, kettős fényszóró is, de az idei változaton már szebb, és az indexszel egybeépített egység felel a láthatóságért. – Mivel egy szériamotor sem büszkélkedhet ilyen megoldással, azaz fényszóróba integrált irányjelzővel, ez igazi világújdonság – emelték ki az X-ADV bemutatójában. Nem mintha korábban bárki bírálta volna a Honda kényelmét, de a Borsószem hercegkisasszonyokra gondolva tavaly átdolgozták a nyerget is, ami hatékonyabban szűri ki az útról és az erőforrásból érkező rezgéseket, ezáltal még komfortosabb hosszú távon:
Sokat dicsértük az Africa Twin tesztjében a 2024-re teljesen átdolgozott DCT-t, s nem véletlenül. Kétségkívül ez a legjobb automatikus erőátvitel, amit a Honda valaha motorba épített – zökkenőmentesen vált, ráadásul mindig igazodik a pilóta stílusához. Ha a vezető sokat és intenzíven gyorsít vagy lassít, akkor a fel- és visszakapcsolási fordulatszám is magasabbra kúszik, hogy nagyobb teljesítmény és határozottabb motorfék segítse a manővereit.
Az eddigi legjobb DCT-erőátvitel?
A fejlesztés nyomán még természetesebbé vált az elindulás, mintha egy tökélyre hangolt CVT dolgozna a Hondában. A gyorsítás mindig egyenletes és zökkenőmentes, még akkor is, ha a DCT – teljes gáz mellett – felvált kettes-hármasba. Ezáltal nem csak az elindulás, hanem az igazán szűk, legfeljebb 10-15 km/órás sebességű visszafordítók is könnyebben teljesíthetőek, tehát még hatékonyabb társ lehet az X-ADV a technikás hágókon.
Persze ez nem csak hangolás kérdése, ilyen eredmény eléréséhez szükség volt a vezérlőrendszer átalakítására is. Így az idei modellben már külön jeladó figyeli a kuplunghengerben uralkodó nyomást, és ez nagyban hozzájárul a gyorsabb, pontosabb és szinte észrevétlenül zajló váltásokhoz. Miként a mérnökök találóan fogalmaztak: Sikerült elérni, hogy minden gázadásra „azonnali, de roppant gyengéd” teljesítmény-leadással válaszoljon a motor.
Miként megszokhattuk, a műszaki fejlesztések kiterjedtek az elektronikai rendszerre is, ezáltal alapáras a színes, 5 colos képátlójú, telefonnal társítható műszeregység, a gyorsulást és a motorfék erejét is befolyásoló üzemmódkapcsoló, a személyre szabható Honda Állítható Nyomatékszabályozó (Honda Selectable Torque Control, HSTC), sőt a sebességtartó automatikáért (tempomat) sem kell felárat fizetni.
Hogy valóban emlékezetes legyen az idei kiadás, három vadonatúj színben kapható a modell. Ha valakinek túl „snassz” lenne az elegáns grafit, gyöngyházfehér vagy -szürke fényezés, választhatja a különleges Cyberpunk-esque Matt Gold Finch Yellow árnyalatot is, amivel garantáltan nem marad észrevétlen a városi forgatagban.
Műszaki adatok – Honda X-ADV (2025)
Motorkonstrukció: SOHC-vezérlésű, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres
Összlökettérfogat (cm³): 745
Szelepek száma hengerenként: 4
Furat x löket (mm): 77 x 80
Sűrítési viszony: 10,7:1
Csúcsteljesítmény: 58,6 LE/6750 f./perc (A2-es változat: 48 LE/6000 f./perc)
Legnagyobb forgatónyomaték: 69 Nm/4750 f./perc
Üzemanyag-ellátás: PGM-FI elektronikus üzemanyag-befecskendező
Üzemanyagtartály befogadóképessége (l): 13,2
Üzemanyag-fogyasztás: 3,63 l/100 km
Végsebesség: 168 km/h
Erőátvitel
Tengelykapcsoló felépítése: Olajfürdős, többtárcsás, hidraulikus (DCT)
Váltó felépítése: Hatfokozatú
Végáttétel: Lánc
Futómű
Váz típusa: Acél hídváz
Első felfüggesztés: 41 mm-es csúszószár-átmérőjű, SFF-CA fordított teleszkópok
Hátsó felfüggesztés: Pro-Link himbarendszerhez kapcsolt, állítható rugóelőfeszítésű központi rugóstag
Felniméret elöl: 17 col
Felniméret hátul: 15 col
Abroncs elöl: 120/70 R17
Abroncs hátul: 160/60 R15
Méretek
Hosszúság x szélesség x magasság: 2215 x 940 x 1370 mm
Tengelytáv: 1590 mm
Villaszög: 27°
Utánfutás: 104 mm
Ülésmagasság: 820 mm
Szabad hasmagasság: 165 mm
Menetkész tömeg: 237 kg
Fordulókör sugara: 2,8 m