Tagadhatatlan, hogy reneszánszukat élik a középméretű, többcélú terepmotorok, ráadásul a Honda különösen jól teljesít a géposztályban. Tavaly a japán márka három ilyen modellje is bekerült az öt legkeresettebb túraenduró közé: a hazai piacon – az erőnyerő GS mögött – ott sorakozott a Honda CB500X, a Suzuki DL650, a Honda XL750 és a CRF300L. Komoly fegyvertény, hogy a sorkettes ötszázas megszorongatta a bajor kihívót, idén pedig még nagyobb eséllyel indul harcba a legnépszerűbb túraenduró címéért, ugyanis megújult formában és NX500 néven folytatja a pályafutását.
Nyomatékosabb és könnyebb lett a Honda A2-es kalandmotorja
Mivel a CB500X csúcsteljesítménye a kategóriában engedélyezett maximum, 48 lóerő volt, ezen nem is változtattak, de az új motorvezérlő (ECU) beépítésével még rugalmasabbá tették a 471 köbcentis erőforrást. Ezáltal az NX500 gyorsabban és határozottabban reagál – a hétköznapi közlekedésben oly fontos – részterhelésen, de nem csak emiatt lett gyorsabb elődjénél.
A mérnökök ugyanis három kilót faragtak le a tömegéből, s ami különösen fontos, hogy a vezetést befolyásoló rugózatlan tömeg is jelentősen csökkent. Mindezt annak dacára, hogy az új idomzattal nagyobbnak, „felnőttebnek” tűnik az NX elődjénél, egyértelműen kalandmotoros külsőt öltött, szemben a CB crossoveres stílusával. Ezzel párhuzamosan, főként a kezdő motorosokra gondolva alapáras lett a márka saját fejlesztésű kipörgésgátlója (Honda Állítható Nyomatékszabályozó – HSTC), mi több, a korábbi LCD helyett nagy, ötcolos képátlójú TFT-műszerről olvashatóak le az adatok. Nem mintha ez lenne a legfontosabb tulajdonság egy kalandmotoron, de érdemes tudni, hogy a műszeregység lehetőséget nyújt a Honda RoadSync segítségével okostelefon társítására is. Ezáltal a pilóta menet közben hívásokat fogadhat, zenét hallgathat, sőt navigálhat is, miközben a motor új, háttérvilágítással megspékelt kapcsolóival vezérelheti a készüléket.
Bár ránézésre nagyobbnak tűnik, az NX üzemanyagtartálya a CB-éhez hasonlóan 17,5 literes, ám ismerve a Honda sorkettesének étvágytalanságát, ez is több mint elég. A tulajdonosok ugyanis 3,55 l/100 km-es átlagot és 490-500 kilométeres hatótávot mértek az előddel, ami azért nagy szó, mert
ez még kevesebb is, mint a Honda által megadott, gyári, 3,6 literes fogyasztásérték.
Továbbfejlesztett Showa felfüggesztés az NX500-ban
A modellfejlesztés során változott a rugóállandó és a csillapítás mértéke, így a fordított, nagydugattyús, megosztott funkciójú Showa (SFF-BP) teleszkóppár immáron még gyorsabban reagál és több visszajelzést nyújt a pilótának. Ezt részben azzal érték el – és innen is kapta az alkatrész a nevét –, hogy a hagyományos villákkal ellentétben különválasztották a funkciókat: az egyik teleszkóp a rugózásért, a másik a csillapításért felel. Jó látni, hogy napjainkban a belépőszintű kalandmotor is ilyen komoly felfüggesztést kap, ami öt-tíz éve még a nagyobb és drágább vasak kiváltsága volt...
Viszonylag kevés motor fejlesztésénél kap hangsúlyt a rugózatlan tömeg csökkentése, ugyanis költséges és dekákban mérhető eredményt hoz, viszont annál nagyobb hatással van a motor viselkedésére. A Honda mérnökei ezt úgy oldották meg, hogy nemes egyszerűséggel vadonatúj, Y-küllős könnyűfém kerekeket építettek be, a korábbi hétről ötre csökkentve a küllők számát. Összesen másfél kilót nyertek vele (első: -800 gramm, hátsó: -700 gramm), holott sem a ráf szélessége (2,5 és 4,5 col), sem a kerékátmérő (17 és 19 col) nem változott.
A kisebb-nagyobb súlycsökkentések után az NX500 196 kilós menetkész tömeggel mérlegel, szemben a CB500X 199 kilójával, de eközben jottányit nem változtattak az előd tökélyre csiszolt, 48,7/51,3%-os tengelyterhelésén, illetve súlyelosztásán.
Mennyibe kerül az új NX500?
Ennyi újdonság láttán jogosan merül fel a kérdés, hogy a kedvező áráról híres CB500X után mennyivel kell többet fizetni a gazdagabb felszereltségű NX-ért?
Nos, a különbség nem számottevő, sőt elhanyagolható, ugyanis az NX 2 869 000 forintot kóstál, ami csak 40 ezerrel több a CB tavalyi listaáránál. Gyakorlatilag ugyanannyiba kerül, viszont az új TFT-műszeregységgel, az alapáras HSTC-vel és a továbbfejlesztett futóművel magasabb használati értékű, sokoldalúbb motor született, ami nem mellesleg jobban is néz ki elődjénél.
Műszaki adatok – Honda NX500 (2024)
Motorkonstrukció: Négyütemű, folyadékhűtésű, soros, kéthengeres
Hengerűrtartalom (cm3): 471
Furat x löket (mm): 67/66,8
Max. teljesítmény (kW(LE)/f.perc): 35 (48)/8600
Max. forgatónyomaték (Nm/f.perc): 43/6500
Tengelykapcsoló: Olajfürdős, többtárcsás
Váltó: Hatfokozatú
Szekunder hajtás: Lánc
Váz: Acél hídváz
Első felfüggesztés: Showa SFF-BP fordított villa
Hátsó felfüggesztés: Pro-Link himbarendszer, 5 lépésben állítható előfeszítésű központi rugóstag, üreges merevítőkkel erősített lengővilla
Első fék: Dupla, 298 mm-es átmérőjű tárcsafék kétdugattyús, hagyományos féknyereggel
Hátsó fék: 240 mm-es átmérőjű tárcsafék egydugattyús úszónyereggel
Első gumiabroncs mérete: 110/80R19M/C59H
Hátsó gumiabroncs mérete: 160/60R17M/C69H
Kerékméret elöl/hátul: 19M/C X MT2.5/17M/C X MT4.5
Tengelytáv: 1445 mm
Teletankolt tömeg (kg): 196
Üzemanyagtartály térfogata (l): 17,5
Alapár: 2 869 000 Ft