Érdekes összevetni a motorkerékpárok 10-15 évvel ezelőtti felszereltségét a maival, hiszen akkoriban 150-200 lóerős sportgépek gördültek ki a gyárból blokkolásgátló nélkül, holott ez napjainkban már kötelező segédlet a nagymotorokon, sőt hónapokon belül a 125-ösökön is az lesz. Mi több, a kipörgésgátló is  rendkívül elterjedté vált, ahogy megfizethetőbbek és kisebbekkek lettek az – esőben kimondottan hasznos – vezetéssegítő rendszer elemei. Úgy tűnik, a következő ilyen felszerelés az automatikus vészfékező és a távolságtartó tempomat lesz...

Radar- és kameraalapú tempomat az új Hondákon?

A radarra épülő egységek előnye, hogy rossz látási körülmények között is működnek, ugyanakkor a japán mérnökök úgy látják, hogy motorokon a radar és a kamera együttes használata jelenti a legpontosabb működést és ezzel a legnagyobb biztonságot a vezetőnek és utasának.

honda-kamera-es-radar-alapu-adaptiv-tempomat-motorkerekparra

A fenti szabadalmi rajzon egyértelműen egy Africa Twint látunk, mégpedig a fejidomba süllyesztett kamerával, illetve rádióhullámos érzékelővel. A szerkezet különlegessége, hogy a drónoknál is használt rezgéscsillapító, illetve kiegyensúlyozó kar tartja, így a motor mozgásától, dőlésszögétől és a rázkódástól függetlenül mindig pontos képet fest az előtted haladó járművekről.

Mit jelent pontosan az önvezetés?
Mielőtt valaki azon kezd élcelődni, hogy „végre egyedül is elmehet a motorom pályázni, mert önvezető lesz”, gyorsan tegyük helyre, mit is jelent az egyes szintű önvezetés. A nem túl pontos magyar fordítás eredménye, hogy ennek kapcsán a jármű kormányzására gondolunk, holott egyes szinten „csak” meggátolja a rendszer, hogy véletlenül elhagyd a sávodat vagy nekimenj az előtted hirtelen fékező autónak. Emellett nem elhanyagolható, hogy a tesztjeinken kipróbált önvezető motorok autópályán rém kényelmesek, hiszen kizárólag az előzésekre, sávváltásokra kell figyelned, a gyorsítás és lassítás, ha szeretnéd, teljesen automatikusan zajlik. Ez talán feleslegesnek tűnhet, de amikor a túra első napján egy távoli célpont felé haladsz, többszáz vagy akár ezer kilométert autópályázva, akkor az autókhoz hasonlóan itt is kapóra jön a segédlet.

Kár tehát amiatt aggódni, hogy az ilyen fejlesztések miatt kevésbé lesz élvezetes a motorozás. Az viszont garantált, hogy segít megelőzni a fáradtságból vagy figyelmetlenségből fakadó, ráfutásos baleseteket, és mint ilyen, széles körben elterjedhet a motorokon, akárcsak az utóbbi 15 évben az ABS és a kipörgésgátló.