Vadonatúj, múltidéző fényezéssel és számtalan hasznos kiegészítővel érkezik a Honda rekordere, a már több mint százmillió (!) példányban gyártott Super Cub. A márka ikonjának számító Cub mellett megújult az A1 géposztály két másik tagja, a Dax és a Monkey is.
Új, látványosabb fényezést kapott a Dax, a Monkey és a Super Cub 125
A 2025-ös modellek leleplezése adta az apropót, hogy felidézzék, milyen régóta is színesítik a motorpiacot a praktikus, megbízható 125-ösök, és ebben maga a mérnök, Takashi Yagi segített, aki már több mint harminc éve erősíti a japán gyár fejlesztési osztályát.
Az 1958-ban bemutatott Honda Super Cubban minden idők legnagyobb példányszámban értékesített motorizált járművét tisztelhetjük, a Monkey 1961 óta szerepel a márka palettáján, a Dax pedig 1972-ben lépett színre. Milyen érzés, hogy ilyen nagynevű típusokon dolgozhat?
– Nos, nagy felelősség ezeken a történelmi jelentőségű, kifejezetten hobbicélú modelleken munkálkodni, ezért igazán boldog vagyok, hogy rám hárult a feladat.
Ez az első alkalom, hogy egyetlen mérnök fogja össze a három ikon fejlesztését. Miért Önt választották a projekt felelősének?
– Mondhatnám, hogy rajongok a Super Cub-erőforrásért, és ez a legfőbb ok, de alighanem többet nyomott a latban, hogy sokat dolgoztam Thaiföldön, ahol ezek a modellek készülnek.
Thaiföldön komoly motoros kultúra alakult ki, és hatalmas az érdeklődés az átépítés, illetve az átépített gépek iránt. Mindez hogyan befolyásolta a három motorhoz fűződő viszonyát?
– A legfontosabb, hogy láttam, milyen erősen kötődik a motorkerékpár az emberek hétköznapi életéhez. Nemcsak elviszik a családtagokat munkába vagy az iskolába, hanem a szerszámok, nyersanyagok szállításában is jelentős szerepük van, sőt néha teljes mozgóárudákat alakítanak ki rajtuk. Emellett sokan önkifejezési eszköznek is használják, és személyre szabják gépüket.
Melyek a legjelentősebb változtatások a 2025-ös modelleken?
– Nos, az Euro 5+ minősítés, illetve az OBD2-2 érzékelő alkalmazása, valamint az új színek és a sok-sok új, eredeti Honda tartozék.
Mi az a közös vonás, mely mindhárom gépen megfigyelhető?
– A trió mindegyik tagja a „Kerüljünk közel a vásárlóhoz!” gondolkodásmód jegyében készült, olyan stílusban, ami már bevált az elmúlt években, egyszersmind lehetőséget adott arra, hogy ötvözzük a régi formajegyeket a jelen műszaki megoldásaival.
A Monkey egyedi üzemanyagtartállyal, kényelmes üléssel, valamint kör alakú fényszóróval, hátsó lámpával és irányjelzőkkel vonja magára a tekinteteket. Ezt a klasszikus Monkey-formavilágot tettük látványosabbá olyanformán, hogy jó néhány alkatrész látványos krómbevonatot kapott.
A Dax préselt váza szintén roppant stílusos, ugyanakkor a gyakorlati szempontoknak is messzemenőkig megfelel, így tökéletesen kiaknázható a 125 cm3-es motor teljesítménye. Érdekessége, hogy nélkülözi a felesleges sallangokat – például a hagyományos üzemanyagtartály helyett alkalmazott, vázba rejtett tank is a letisztult megjelenést szolgálja.
A Super Cub természetesen az egykori C100 stílusában látott napvilágot, és igazán magával ragadó látvány.
Mindhárom motor vezethető A1-es jogosítvánnyal, ugyanakkor mindegyiknek megvan a maga – igen erős – személyisége, ami megkülönbözteti a többi Honda motorkerékpártól. Ön szerint mi a legvonzóbb részlet a fiatalok szemében?
– Ezek kicsi, ámde kimagasló minőségű, könnyen használható, megfelelő dinamikájú motorok – csak hogy párat említsünk pozitív tulajdonságaik közül.
Van személyes kedvence közülük, és ha igen, miért pont az?
– Hozzám a Dax áll legközelebb, ami nem is meglepő, hiszen én voltam a felelős érte a fejlesztés kezdetétől egészen az új változat sorozatgyártásáig.
Mi változott a 125-ös Hondákon?
Mióta az ST125 Dax két éve ismét megjelent a piacon, tesztelők és vásárlók sokaságát nyűgözte le, ami nem csoda, hiszen a hatvanas években forgalmazott ősmodell formajegyeit viseli magán. Jellegzetes, T-alakú vázával, magasra húzott kormányával és apró, 12”-os kerekeivel ismét sokakat csalhat nyeregbe. Jóllehet, ezúttal az új fényezések állnak a modellfrissítés középpontjában, komoly változás az elődökkel szemben, hogy hatékonyabbá tették a katalizátort, átprogramozták az ECU-t és másodlagos OBD2-2 érzékelő építettek be, így az emissziós értékek megfelelnek az EURO5+ előírásainak, ami garantálja, hogy a motor még sokáig elérhető lesz a szigorú környezetvédelmi szablyairól ismert Unióban. Emellett a Dax fényezéseinek választékéban – a Pearl Cadet Grey és a Pearl Glittering Blue mellett – megjelent a Pearl Shining Black is.
Kistestvére, a Z125 Monkey hasonló módosításokkal vág neki az új esztendőnek. Egyrészt tovább tökéletesítették az egyhengeres erőforrást, hogy mérsékeljék károsanyag-kibocsátását, ám ez nem ment a teljesítmény rovására, másrészt három vadonatúj színkombinációban is elérhetővé vált. Így aztán Sheen Silver Metallic, Pearl Shining Black, Millenium Red, Pearl Himalayas White, Turmeric Yellow és Knight Silver Metallic tónusban is megrendelhető 2025-ben az ikonikus zsebcirkáló.
A világ legnagyobb példányszámban eladott járműveként természetesen a Super Cub C125 is átesett az új, Euro 5+ minősítéshez szükséges változtatásokon. Ikonikus körvonalait – a Pearl Sugarcane Beige tónus mellett – 2025-ben új, Pearl Bosphorus Blue névre keresztelt fényezés hangsúlyozza, még vonzóbbá téve a legendás modellt, amiből már több mint százmillió (!) darabot adtak el világszerte.