Néhány éve még nagyítóval kellett keresni a 21-es első keréken futó, nagy szabad hasmagasságú, valóban terepezésre született endurókat. Számuk olyannyira megfogyatkozott, hogy többhengeres erőforrással csupán két típust, a Triumph Tiger 800-at és a BMW F 800 GS-t kínálták, s mellettük néhány karcsú egyhengeres próbált még labdába rúgni. Szerencsére a vevői visszajelzések egyértelműen arra utaltak, hogy márpedig valós igény van igazi, férfias terepmotorokra, ezért aztán a gyárak szépen-lassan újra felvették palettáikra a bütykösgumis, könnyű endurókat. Ennek jegyében született meg például a Ducati Multistrada 1200 Enduro, a CRF1000L Africa Twin vagy éppen a csoport legifjabb tagja, a CRF250 Rally.

honda-crf250-rally-11200
Minden összefügg - a kis CRF250 Rally 76 millis furata és 55 milliméteres lökete ismerős adat lehet a sportmotorosoknak. Igen, az új, ezres Fireblade is pontosan ilyen paraméterekkel rendelkezik, csak ott négy egymás mellett sorakozó hengerrel...

Valahonnan ismerős

- Ez egy kiemelkedő időjárás-védelmű, rendkívül nagy rugóúttal és szinte páratlan szabad hasmagassággal büszkélkedő, valódi enduró - így jellemezték a Honda szakemberei a 2016-os EICMA-n bemutatott újdonságot. - Erényei közé sorolható - folytatták, - hogy karcsú és magas felépítése révén a városi forgalomban éppoly talpraesett és hatékony, mint durva terepen. Új lehetőségek egész sorát tárja fel vezetője előtt, aki tényleg szabadon, kedve szerint választhat útirányt magának - tették hozzá.

honda-crf250-rally-11186
Egyenesen az edzőteremből? Bár a CRF250R csupán 25 lovas, kiállása azt sejteti, hogy egy valódi versenymotorral van dolgunk

Ezt hangsúlyozandó a motor tervezésekor egyértelműen a Dakar-szakaszgyőztes CRF450 Rallyt vették alapul, az üléspozíció, az idomzat kialakítása és még a kis CRF arányai is azt sugallják, hogy génjei igazi versenyzőktől származnak. Fejidoma, sajátos légterelője, valamint az - egyebek mellett - időjárás-védelmet is növelő hűtőradiátor elhelyezése is a HRC tapasztalatait felhasználva született, s az endura szemből tekintve egyből feltűnik, hogy a LED-es fényszóró kialakításánál is a legendás 450-es állt modellt.

honda-crf250-rally-11193
Láttad már ezt a tekintetet? Mintha csak a HRC emblémát viselő CRF450 Rally jönne velünk szembe az utcán

Az endurókhoz mérten kimondottan nagyméretű, 10,1 literes üzemanyagtartállyal a takarékos CRF250 Rally akár 320-340 kilométert (!) is megtehet egyhuzamban, tehát ingázóknak, alkalmi túrázóknak is ajánlható, igazi vadászterülete azonban a terep - erre utal a felfüggesztés és a fékrendszer kialakítása is. Ilyen kis hengerűrtartalmú típusban ritkán látni 43 millis csúszószárátmérőjű, felfordított teleszkópokat, márpedig a CRF250 Rallyban ilyen Showák dolgoznak, melyek kereken 25 centis rugóúttal büszkélkedhetnek. A villák 21 colos, fűzöttküllős kereket fognak közre, míg a két alkatrészt megnövelt átmérőjű, még strapabíróbb első tengely köti össze.

honda-crf250-rally-11187
Nem nyers erejével, hanem sokoldalúságával, no meg kedvező árával szerezhet híveket az új Rally

Ennél is nagyobb, 265 mm a hátsó kerék függőleges mozgási tartománya, s a hosszú lábaknak köszönhetően a szabad hasmagasság szinte egyedülálló - kereken 270 milliméter. Érdemes összehasonlítani: ez nemcsak a donorként szolgáló CRF250L hasonló értékét szárnyalja túl, hanem a család legnagyobb tagján, az Africa Twinen is túltesz.

Pofás, sokoldalú és megfizethető

- Izgalmas kihívás volt számunkra a versenymotor sajátosságait átültetni egy praktikus, sokoldalú és a mindennapi életben is remekül használható gépbe. Mi tagadás, a CRF250 Rallyt elnézve sikerült egybegyúrnunk a két modellt, elvégre megjelenésében egyértelműen a Dakaron brillírozó masinára emlékeztet, míg sokoldalúsága és túraképessége kiváló társsá teszi a mindennapokban - nyilatkozta Mr. Eiji Sugiyama, a CRF250 Rally projektvezetője.

Mint elmondta, a munka során a CRF250L egyhengeres, négyütemű erőforrását használták alapként, ami a módosítások révén már teljesíti at idén életbe lépett EURO4 előírásait, ennek ellenére mit sem veszített teljesítményéből - továbbra is 24,3 lóerőt tud 8500-as percenkénti fordulatszámnál. Ennek tervezésekor elsődleges cél volt, hogy a pilóta terepen és aszfalton is mindig elegendő forgatónyomatékkal gazdálkodhasson, ezért az airboxon keresztül lélegeztetett, 76 x 55 mm-es furat-löketű egyhengeres már alapjárat közelében is dinamikus, míg a fordulatszám növekedésével lineárisan, kiszámíthatóan nő a teljesítménye.

honda-crf250-rally-11189
Kiegyensúlyozó-tengely teszi még kulturáltabbá a Honda apró erőforrását, hogy a hosszabb túrákon se fárasszák a vezetőt zavaró rezgések, vibrációk

Mivel ez egy vérbeli enduró, a hűtést egy nagy teljesítményű (10,7 kW) radiátorra bízták, melyet úgy alakítottak át és egészítettek ki egy hatékony hűtőventillátorral, hogy terepen, lassú araszolás közben is mindig biztosítsa az erőforrás termikus egyensúlyát. Szintén a terepes felhasználást könnyíti, hogy az Unióban kötelezően előírt ABS-t a pilóta bármikor kikapcsolhatja, hogy állóra fékezett hátsó kerékkel terelgethesse a motort.

A vaskos első felfüggesztés, a megnövelt üzemanyagtartály és az alapmodellhez viszonyítva nagyobb méret ellenére a CRF250 Rally tömege visszafogott maradt - csurig tankolva, menetkészen is csak 157 kilót nyom. Hazai vételára egyelőre nem ismert, de a CRF250L kategóriája egyik legjobb ajánlata, így könnyen megjósolható, hogy a látványosabb testvér esetében - a megjelenés mellett - az árcédula lesz az egyik legfőbb vonzerő.

honda-crf250-rally-11201
Innen nézve aligha mondaná meg bárki, hogy egy 25 lovas, 250-es gép áll vele szemben...

Műszaki adatok - Honda CRF250 Rally

Motorkonstrukció: Egyhengeres, DOHC-vezérlésű, négyszelepes

Összlökettérfogat: 250 cm3

Furat x löket: 76 x 55 mm

Sűrítési viszony: 13,1:1

Legnagyobb teljesítmény: 18,2 kW (24,3 LE)/8500 f./perc

Maximális forgatónyomaték: 22,6 Nm/6750 f./perc

Tengelykapcsoló: Többtárcsás, olajfürdős

Erőátvitel: Hatfokozatú

Váz: Alumínium hídváz

Első felfüggesztés: 43 mm-es csúszószár-átmérőjű fordított teleszkópok 250 mm-es rugóúttal és 28,1 fokos villaszöggel

Hátsó felfüggesztés: Alumínium lengővillához Prolink rendszerrel kapcsolt központi rugóstag 265 mm-es rugóúttal

Első fékrendszer: Szimpla tárcsa kétdugattyús Nissin féknyereggel és kétcsatornás blokkolásgátlóval

Hátsó fékrendszer: Szimpla tárcsa egydugattyús Nissin féknyereggel és kikapcsolható blokkolásgátlóval

Első abroncs mérete: 3.00-21 51P

Hátsó abroncs mérete: 120/80-18 M/C 62P

Fordulókör surgara: 2,3 m

Hosszúság x szélesség x magasság: 2210 x 900 x 1425 mm

Tengelytáv: 1455 mm

Szabad hasmagasság: 270 mm

Ülésmagasság: 895 mm

Menetkész tömeg: 157 kg

Üzemanyagtartály mérete: 10,1 L