Az idei év nemcsak az új CRF450R miatt jelentős mérföldkő a Honda történetében, hanem azért is, mert pontosan 50 éve gördült le a gyártósorról a japán vállalat első krosszmotorja, melyet nem versenycsapatoknak, hanem magánvásárlóknak készített. Azóta számtalan CR, illetve CRF modellt dobott piacra a márka – ezekre emlékezett most a Honda a legkülönlegesebb típusok felidézésével.
A Honda forradalmi krosszmotorjai: CR500R-től a CRF450R-ig
Az ikonok közül is kiemelkedik a legendás Honda CR250M Elsinore, mely a „Győzelem vasárnap, lazulás hétfőn” mottóval vonult be a motorozás történetébe. A modell abban az időszakban érkezett az amerikai és európai piacra, mikor elkezdett igazán komollyá válni a verseny a piaci szereplők között, és a vásárlók részéről is megnövekedett az érdeklődés a hasonló gépek iránt. Ez volt a Honda első teljesen saját tervezésű, kétütemű, sorozatgyártású MX-gépe, és megbízhatóságának köszönhetően azonnali sikert aratott. Népszerűségét tovább növelte, hogy a reklámfilm főszerepére Steve McQueent kérték fel a hondások...
Ezután sorra jöttek a forradalmi újításokat felvonultató modellek, mint például az 1981-es CR250R, amire azért tekinthetnek vissza büszkén a mérnökök, mert ez volt a márka első sorozatgyártású, folyadékhűtésű krosszmotorja, és futóműve is különlegességnek számított akkoriban: az alumínium lengővilla és a külső tartályos, Pro-Link himbarendszerre ültetett központi hátsó rugóstag már a jövőt vetítette előre, akárcsak a merev acélváz.
Ha már Honda és legendák, akkor nem maradhat ki a sorból a bivalyerős CR500R sem. Az ikonikus versenygép léghűtésű motorral lépett színre 1984-ben, és dinamikájáról sokat elárul, hogy már akkor kereken 70 Nm-es forgatónyomatékot szabadított a hátsó kerékre.
Bátran leszögezhetjük, hogy ez volt a krosszmotorok aranykora, maga a CR500R pedig mára igazi legendává vált, nem csoda, hogy a 2023-as CRF450R 50th Anniversary grafikájának készítőit is ez a modell inspirálta. Ezután érkezett az új nemzedék, a CRF250 és 450R, s utóbbi főként azzal vált népszerűvé, hogy már húsz évvel ezelőtt, 2002-ben a sikerült a mérnököknek a 250-esek méretét, fordulékonyságát ötvözni a 449 köbcentis erőforrás brutális erejével és elképesztő nyomatékrugalmasságával.
Ezzel el is érkeztünk a legújabb modellhez, mely a Honda CRF450R 50th Anniversary nevet viseli. Érdemes tudni a modellről, hogy tavaly – a kerekeket és a motorkonstrukciót leszámítva – tulajdonképpen mindent átdolgoztak a mérnökök, hogy a sorozatgyártású CRF450R a lehető legközelebb álljon Tim Gajser 2019-es MX GP-győztes CRF450RW-jéhez. A népszerű versenyző és a HRC 2020-ban is megszerezte a trófeát, 2021-ben pedig a dobogón végzett.
A finomítgatás folyamata 2022-ben sem állt le, így a 2023-as CRF450R a legújabb HRC-frissítésekkel lőhet ki a rajtgépből, a korlátozott példányszámban készülő CRF450R 50th Anniversary pedig a versenyzők és gyűjtők féltett ékköve lehet, mely teljesítményével és megjelenésével is tiszteletet parancsol.