A hetvenes években a távol-keleti országokban egyre komolyabb igény mutatkozott az olcsó, de utas- és csomagszállításra, illetve városok közötti közlekedésre alkalmas, egyszerű felépítésű motorkerékpárra. A Honda előbb a CB100-zal (1968), majd az S110-zel (1973) próbálta megvetni a lábát a piacon, ám a konkurensek is sorra rukkoltak elő saját, hasonló felépítésű gépeikkel, vagyis a verseny egyre fokozódott. Végül 1975-ben a nagy H mérnökei kiterítették lapjaikat, bemutatták azt a gépet, mely a következő évtizedek meghatározó modellje lett a térségben.

Ezek itt szekereket vontatnak!

Hosszas és nem éppen szokványos kutatómunka előzte meg a CG fejlesztését. Takeshi Inagaki, fejlődő országokba szánt Hondákért felelős szakember és mérnök kollégája, Einosuke Miyachi egy egész hónapot töltött Malajziában, Indonéziában, a Fülöp-szigeteken, Iránban és Pakisztánban. Nem volt más dolguk, mint alaposan megfigyelni, miként is néz ki a kétkerekű közlekedés arrafelé. Ahogy mesélik, a látvány a legvadabb képzeletüket is felülmúlta...

- Ez egyszerűen nem normális, hogy egy pici gyerek ül a tankon, mögötte az apa, majd a feleség, ám közöttük is egy poronty. Mikor ezt kezdtük megszokni, jött egy masina, amin kosarakban zöldségek lógtak, néhány csirke hevert a csomagtartón, s mellettük egy egész disznó... - sorolta Miyachi az élményeit. - Többször láttunk olyan motorokat is, amelyekkel megrakott szekereket vontattak! - csattant fel Inagaki, tromfolva kollégája szavait.

honda-cg125-modelltortenet-1976-2016-10170
Az erőforrás tervezésénél az egyszerűség volt a legfontosabb szempont, hiszen pontosan tudták: ezt nem szakszervizekben, hanem kapualjakban és sufnikban fogják javítgatni leendő tulajdonosaik

Ilyen piacra nem készíthettek kifinomult, magas szervizigényű gépet, így a tervezés során az volt az elsődleges szempont, hogy elpusztíthatatlan, egyszersmind könnyen javítható legyen, és persze újonnan is megvásárolhassák a nem éppen vastag pénztárcájú helyiek. Hazatérve Inagaki és a K+F osztály vezetője, Tadashi Kume munkához látott, s csakhamar megszületett a ma már jól ismert, 125-ös, nyomórudas vezérlésű erőforrás, ami azóta is a megbízhatóság élő szobraként dolgozik a Hondákban.

honda-cg125-modelltortenet-1976-2016-10171
Egy a tízmillióból - gyári állapotú, 1976-os CB a Honda múzeumában

Az egész világ imádja

A fejlesztés során hasznosították a korábban látottakat, ezért a sajátos kialakítású vázat úgy erősítették meg, hogy ne okozzon gondot 3-4 személy szállítása, és még az üzemanyagtartályt is visszaküldték némi módosításra, arra hivatkozva, hogy az eredeti verzió nem lenne kényelmes egy ott csücsülő gyermek számára... Most először olyan légszűrőbetétet alkalmaztak, mely többrétegű, változó anyagsűrűségű felépítése révén hatékonyan védte az erőforrást a poros környezetben, ráadásul számtalan alkalommal, egyszerűen tisztítható volt. Ez is arra utal, hogy a könnyű szerelhetőség kulcskérdéssé vált, s ennek bizonyítására a Honda mérnökei egy rendhagyó tesztet is szerveztek. Amint elkészültek az első prototípusok, 1974 decemberében Thaiföldre utaztak, ahol a tesztelés mellett betértek egy műhelybe is. Itt egy szétszedett erőforrást adtak a típust korábban soha nem látott szakinak, hogy az egymás mellett heverő alkatrészeket, beleértve a teljes vezérlést építse össze működőképes motorrá. Csodák csodájára húsz perc múlva már ott ketyegett a komplett hajtómű, helyesen összerakott vezérléssel, pedig az elbeszélések szerint a szegény ember semmi instrukciót kapott a munkához.

honda-cg125-modelltortenet-1976-2016-10173
Mivel alapvetően régies stílusú gépről van szó, a motorépítő-műhelyek szakijai is előszeretettel készítenek belőle klasszikus café racert

Ezen felbuzdulva 1975 tavaszán - egyelőre csak Thaiföldön - megkezdték a CG110 és CG125 forgalmazását, majd fél évvel később már Brazíliában, Amazonas állam székhelyén, Manausban építették fel vadonatúj üzemüket, hogy Ázsia után az amerikai kontinensen is olcsón elérhetővé tegyék a modelleket. A munka gyorsaságára jellemző, hogy éppen negyven évvel ezelőtt, 1976 őszén már meg is kezdték a CG125 tömegtermelését, és egy helyi K+F központ létrehozásával kifejlesztették a térség igényeire szabott, benzin helyett alkohollal pöfögő változatokat.

honda-cg125-modelltortenet-1976-2016-10175
Indulhat a tánc? Eligazítás 1976 őszén, a Brazil Honda üzemben, ahol később több mint hárommillió CG125-öt készítettek

Tízmilliós darabszámával a CG azóta a földkerekség egyik legnépszerűbb kétkerekűje lett, s modelltörténete során csak néhány alkalommal hajtottak végre komolyabb módosítást rajta. 1985-ben nyugdíjazták az elavult 6 V-os rendszert, tíz évvel később megjelent a megszakítós technikát leváltó elektronikus gyújtás, illetve 2001-től önindító is elérhető volt, de ezzel párhuzamosan hosszú éveken át meghagyták a berúgókart is a motoron. Az európai piacra 2004-ben érkezett egy felfrissített változat, amit nagyobb, 13 literes üzemanyagtartályáról és a tárcsafékről lehet legkönnyebben beazonosítani.

Alaposan letesztelteEgy ifjú hölgy, név szerint Zenith Irfan bebizonyította, hogy a kis CG 125 nemcsak megbízható, hanem egyes helyzetben igenis jobb választás, mint a nagyobb és modernebb gépek. A csupán húszéves hölgy nemrégiben öt társával felkerekedett, hogy meghódítsa a világ egyik legkülönlegesebb határátkelőjét, a 4693 méteres magasságban fekvő Khunjerab-hágót.

Zenith és a 125-ös Honda a világ egyik legmagasabb, járművel meghódítható pontján

Bármilyen meglepő, az úttalan utakon Irfan érte el először a csúcsot, viccesen odavetve a csupa fiúkból álló társaságnak, hogy lám, a az igazán durva terepen még törékeny hölgy is lenyomja a csupán 11 lovas motorral az erősebb és nehezebb gépekből álló brigádot...

honda-cg125-modelltortenet-1976-2016-10172
Mindent túlél? Bár gyártása szinte mindenhol befejeződött, a CG ma is elérhető az egyik legfontosabb piacán, Pakisztánban. Alig háromszázezer forintért még az ottani viszonyok között sem nevezhető drágának

Napjainkban igencsak nehéz dolga van a CG-re vadászó motorosoknak. Újonnan már csak Pakisztánban kapható, de az ott készülő, csábítóan olcsó, 279 ezer forintos masina sajnos nem honosítható az Unióban, no meg a hazaszállítása is bajos lenne. Meglepő módon a használt Hondák még ennél is drágábbak - a dobfékes kivitelekért legalább háromszázezret kérnek itthon, míg a modellfrissítés utáni példányok 4-500 ezret kóstálnak.

Nem kevés pénz egy tízéves, nem éppen látványos, és csupán 11 lovas motorért, de az is igaz, hogy a tulajdonosok által mért 2,3-2,9 literes fogyasztás és a szinte elhanyagolható szervizköltség révén aligha akad praktikusabb jármű a futárok és ingázók számára. Ha csak egy ötliteres fogyasztású, átlagos szervizigényű járművet veszünk alapul, napi 30-40 kilométeres futás mellett évente 130-150 ezer forinttal olcsóbb a kis CG fenntartása, vagyis aki sokat motorozik, az keresve sem találhat jobb megoldást kétkeréken.

Műszaki adatok: Honda CG125 Deluxe (2016)

Motorkonstrukció: léghűtésű, négyütemű, OHV-vezérlésű egyhengeres

Vezérműtengelyek/szelepek száma: 1/2

Hengerűrtartalom (cm3): 124

Furat x löket (mm): 56.5 x 49.5

Max. teljesítmény (kW(LE)/f.perc): 8,2(11,15)/8500

Max. forgatónyomaték (Nm/f.perc): 9,8 Nm/7000

Keverékképzés: karburátor 22 mm-es torokátmérővel

Tengelykapcsoló: bowdenes működtetésű, többtárcsás

Váltó: ötfokozatú

Szekunder hajtás: lánc

Első felfüggesztés: hagyományos felépítésű teleszkópok 103 mm-es rugóúttal

Hátsó felfüggesztés: kettős rugóstag 98 mm-es rugóúttal

Első abroncs mérete: 2,75-18

Hátsó abroncs mérete: 3,00-17

Méretek (H x Sz x M): 1911 x 732 x 1016 mm

Száraz tömeg (kg): 99

Ülésmagasság (mm): 771

Szabad hasmagasság (mm): 140

Fogyasztás (l/100 km): 2,2