Első ránézésre nagyon hasonlít egymásra a tavalyi és az idei Fireblade, ám az idomok és szárnyak alatt sok-sok újdonság rejtőzik a 2024-es modellben, élen a továbbfejlesztett erőforrással. Az elmúlt szezonban – többek között – módosították a hengerfejet, új szeleprugókat építettek be, 13,6:1-re emelkedett a sűrítési viszony és lényegesen könnyebbé vált a főtengely.
A munka gyümölcseként kereken 500 fordulattal alacsonyabban kiaknázható a csúcsteljesítmény (217,6 LE) és a legnagyobb forgatónyomaték is (113 Nm), ám a legfontosabb eredmény, hogy a kereken ezer köbcentis sornégyes erősebb lett a pályázás során oly fontos középső fordulatszám-tartományban.
Kipróbáltuk az új Honda CBR1000RR-R Fireblade-et
Tovább fokozza a Fireblade dinamikáját a rövidebb áttételezésű váltó, akárcsak a mérnökök elmondása alapján nagyobb motorféket szavatoló, új, elektronikus gázmarkolat is.
Szót érdemel még az immáron versenyüzemmódban is használható kanyar-ABS, valamint az ösztönösen kezelhető, színes műszeregység, melyen beállítható – egyebek mellett – a teljesítményleadás, a motorfék mértéke, valamint a HSTC, az egykerekezésgátló és a rajtprogram (Start Mode) érzékenysége is. A fejlesztést a 43 millis csúszószár-átmérőjű Showa villa és BFRC központi rugóstag tette teljessé az alapmodellen, kiegészítve az elektronikus szabályozású kormány-lengéscsillapítóval (HESD), míg az SP a harmadik generációs, 43 mm-es Öhlins Smart Electronic Control (SE-C3.0) NPX (SV) villára és a TTX36 (SV) központi rugóstagra épül.
Persze a száraz műszaki adatoknál sokkal beszédesebb: mit nyújt egy ilyen literes superbike avatott kezekben egy igazán trükkös pályán? Aligha találhattunk volna alkalmasabb embert erre a feladatra, mint Kovács Bálintot, aki a nemzetközi sorozatokban és a hosszútávú világbajnokságon is ezres sornégyessel versenyez. Most ő mesél élményeiről és a híres-hírhedt portugál pályáról.
Március elején zajlott a Honda nemzetközi tesztje a portimaói pályán, ahol számos újságíró és több legendás Honda-pilóta társaságában próbálhattam ki a 2024-re teljesen megújult ezres Fireblade-et. A pályázás előtti estén maguk a mérnökök meséltek róla, hogy a CBR-tulajdonosok és a versenycsapatok igényeit, visszajelzéseit meghallgatva dolgozták át a motort, s így született meg az idei CBR1000RR-R. Tovább emelte az esemény színvonalát, hogy neves személyekből álló társaság gyűlt össze ezen az estén, velünk volt az EWC kiválósága, Foret, a BSB-bajnok Tommy Bridewell, sőt a TT-specialista John McGuinness is.
Jómagam most jártam először Portimaóban. Nehéz, technikás pálya, de gyorsan rá lehet érezni a ritmusára, és „sokat elárul” a motorról, hiszen kemény féktávok, lassú és tempós kanyarok, valamint gyors irányváltások jellemzik. Természetesen a boltból megvásárolható, szériaállapotú modelleket próbálhattunk ki, leszámítva persze a tükrök hiányát és a slickgumit.
Alapvető jegyeit tekintve nem változott a CBR, továbbra is a Hondákra jellemző, rendkívül könnyű vezethetőség jellemzi. Az új, könnyebb és rugalmasabb vázzal ez még hangsúlyosabb lett, különösen féktávokon belső ívre beszúrva érezhető, hogy mennyire kiszámíthatóan viselkedik. Jóllehet, ez nemcsak a váz, hanem a futómű érdeme is, hiszen az Öhlins elektronikusan állítható villája és központi rugóstagja tökéletesen asszisztál a feladathoz.
Nem állítom, hogy az elektronikus felfüggesztés ebben a formában a versenysportban is megállná a helyét, viszont mindenki másnak, vagyis az összes potenciális vevőnek megkönnyíti a dolgát, járjanak pályanapokra a géppel vagy csak hétvégi kanyarvadászatokra a közeli szerpentineken. Természetesen a fékrendszerről is csak szuperlatívuszokban beszélhetek, bár a Stylema nyerget és a szintén Brembo főhengert látva már előre tudtam, mire számíthatok. Fékerő és adagolhatóság terén is jelesre vizsgázott, az pedig nem is lehet kérdés, hogy a körök előrehaladtával sem veszített erejéből, pontosságából.
Legalább ilyen fontos részlet az elektronikai csomag, ami a legtöbb beállításban engedi csúszni, mozogni a CBR-t, nem veszi el az élményt, és csak akkor avatkozik be, ha már valóban eséshez vezetne a túl nagy gázadás vagy fékezés. Ekkor viszont rendkívül határozottan lép közbe, nekem mint versenyzőnek túl határozottan is, de a CBR-t alapvetően átlagos motorosoknak tervezték, és az volt az elsődleges szempont, hogy megóvja őket, ha hibáznak.
Összességében egy rendkívül barátságos, könnyen kezelhető, és az Öhlins futóművel szinte bármilyen útfelületen kiválóan motorozható gép született, ami nem mellesleg élőben piszkosul jól néz ki – még lenyűgözőbb, mint a gyári képeken.
Jómagam nem is változtatnék túl sok mindent az új CBR-en, ha ezzel pályáznék. Tulajdonképpen egy állítható lábtartóra lenne szükség, hogy még inkább magamra szabhassam, no meg az elektronika finomítására, hogy versenykörülmények között is ideális legyen, de más semmi. Elvégre az új Fireblade tényleg kimagasló csúcsteljesítményű a literes sornégyesek között, ugyanakkor az új, kétmotoros gázmarkolattal és az elektronikai csomaggal a kezelhetősége is kiváló maradt.
Műszaki adatok – Honda CBR1000RR-R SP
Motorkonstrukció: folyadékhűtésű, négyütemű, soros, négyhengeres
Hengerek/szelepek száma: 4/16
Hengerűrtartalom (cm3): 1000
Furat x löket (mm): 81 x 48,5
Kompressziós viszony: 13,6:1
Max. teljesítmény (kW(LE)/f.perc): 160 kW (217,6 LE)/14 000 ford./perc
Max. forgatónyomaték (Nm/f.perc): 113/12 000
Keverékképzés: PGM-FI
Erőátvitel: hidraulikus működtetésű, olajfürdős, többtárcsás kuplungszerkezet
Váltó: hatfokozatú
Szekunder hajtás: lánc
Első felfüggesztés: 43 mm-es csúszószár-átmérőjű, orsószelepes Öhlins NPX S-EC3.0 villa 125 mm-es rugóúttal és szabályozható rugó-előfeszítéssel, valamint húzó- és nyomófokozati csillapítással
Hátsó felfüggesztés: Pro-Link lengővilla és orsószelepes Öhlins TTX36 S-EC központi rugóstag 143 mm-es rugóúttal, szabályozható rugó-előfeszítéssel és húzófokozati csillapítással
Villaszög: 24°7’
Első abroncs mérete: 120/70 ZR17, Bridgestone RS11/Pirelli Diablo Supercorsa SP V3
Hátsó abroncs mérete: 200/55 ZR17, Bridgestone RS11/Pirelli Diablo Supercorsa SP V3
Tömeg (kg): 201 (Carbon Edition: 200 kg)
Üzemanyagtartály térfogata (l): 16,5
Méretek (H x Sz x M, mm): 2105 mm x 750 mm x 1140 mm
Tengelytáv (mm): 1455
Vételár (alapmodell): 8 829 000 Ft