Éppen fél évszázada jár-kel a nagyvilág útjain a japánok nagyágyúja, a 736 köbcentis, 68 lovas CB750, mely 1969-ben elképesztő, 201 km/órás végsebességet ért el. Igazi úttörő volt a maga korában, elvégre meghonosította napjaink jellemző motorkonstrukcióját, a gyorsasági géposztályban azóta is domináló négyütemű, soros, négyhengeres felépítést.

Egy japán gép AmerikábólLegtöbben 1969-hez kötik a négyhengeres, négyütemű motorkerékpárok megjelenését, pedig valójában már 1967 derekán megkezdődtek a munkálatok: ekkor utazott az amerikai mérnökzseni, Bob Hansen Japánba, hogy a társaság mindenható urával, Soichiro Hondával tárgyaljon egy etalonként tündöklő 750-es létrehozásáról.

honda-cb1000r-jubileumi-kiadas-21267
Bob Hansen (jobbra), a CB750 megálmodója
Dolgukat nehezítette, hogy a tengerentúli bajnokság (AMA) szabályai 500 köbcentis felső határt szabtak a felülvezérelt erőforrású gépeknek, miközben a H-D másfélszer ekkor összlökettérfogatú vasakkal is pályára léphetett. Akárhogy is, Hansen közbenjárása nyomán munkához láttak a Hondánál, és egy évvel később, 1968. október 26-án, a Tokyo Motor Show Honda standján ott állt a 736 köbcentis, SOHC-vezérlésű CB750, és ezzel kezdetét vette a négyhengeres CB-széria sikertörténete.

Korhű kiegészítők tömege és jellegzetes fényezés teszi korhűvé a CB 2019-es átiratát, mely természetesen kék-arany színben pompázik, fűzöttküllős felnijei a hetvenes éveket idézik, miként az ég felé törő, tölcséralakú kipufogók is.

honda-cb1000r-jubileumi-kiadas-21269
Az egykori ikon utódját Olaszországban a március 7-én kezdődő Roma Motodays-en láthatja a nagyközönség

A kiállítás honlapján az áll, hogy mindössze egyetlen darab készült a múltidéző gépből, de azon sem lepődnénk meg, ha egyszerűen piackutatási céllal született volna, hogy felmérjék a motorosok reakcióit a stílusos, valóban retró kinézetű motorral.