Ezúttal is a megszokott utat választották a japán mérnökök, vagyis a hengerűrtartalom növelésével érték el, hogy az Euro 5-ös minősítés dacára se veszítsen teljesítményéből a motor. Igen ám, de ez legtöbbször plusz súly felszedésével jár, márpedig egy vérbeli endurón minden gramm számít, ezért vadonatúj, karcsúbb vázba ültették az új egyhengerest.
Megjelent a Honda CRF300L
A 286 köbcentire nőtt hengerűrtartalom, no meg a módosított vezérlés és kipufogórendszer révén jelentősen csökkent a károsanyag-kibocsátás, viszont a teljesítmény 27,3 lóerőre nőtt, és kétezres fordulatszám felett mindvégig jóval nyomatékosabb, fürgébb a modell, mint 250-es elődje. Végsebessége 132 km/órára nőtt (óramágusok kedvéért: ez a műszeren leolvasva nagyjából 142-144 km/h-t jelent), és az is fontos újítás, hogy az első öt váltófokozat rövidebb, míg a hatodik hosszabb áttételezésű lett, hogy városban fürge, autópályán pedig nagy tempónál is takarékos legyen a gép.
Szintén lényeges újítás, hogy immáron csekély erővel működtethető, nyomatékhatárolós tengelykacsoló (csúszókuplung) gondoskodik az erőátvitelről. Noha erről nem sok szó esett, mélyreható fejlesztések zajlottak a vázon és a felfüggesztésen is.
Az elődmodellhez viszonyítva négy kilót fogyott a motor, így menetkészen is csupán 142 kg-mal mérlegel. Oroszlánrésze volt a súlycsökkentésben a vadonatúj, acél bölcsőváznak, ami 2,15 kg-mal karcsúbb a korábbi konstrukciónál, míg oldalirányú merevsége 25%-kal csökkent, ezáltal még több visszajelzés jut el a vezetőhöz az első-hátsó kerékről, és nagymértékben javult a kezelhetőség.
A mélyreható fejlesztés részeként 30 mm-rel keskenyebb csővel kötötték össze a váz bölcsőrészét a villanyakkal, míg az erőforrás alatt futó csövek átmérője 28,6-ról 25,4 mm-re csökkent, és kereken 20 mm-rel lett karcsúbb a váz gerincnyúlványának csőátmérője.
Ezzel összhangban egy darabból álló, elődjénél 550 g-mal könnyebb, alumínium lengővillát csatoltak a vázhoz, az új alkatrész oldalirányú merevsége 23%-kal kisebb, mint korábban. A tökéletes eredmény érdekében a lengőkar 15 mm-rel keskenyebb lett a bekötési pontnál, míg a módosított keresztmetszet révén ideális mértékű az alkatrész tervezett rugalmassága és hajlása, ami terepen és aszfalton is sokat javít a kezelhetőségen. A korábbi acél helyett alumínium villahidat építettek be, ezzel 730 g-ot (!) spóroltak a mérnökök, ráadásul a tömegközépponttól messze eső helyen, ezáltal még gyorsabb irányváltásokra képes a modell.
Végül új felfüggesztést építettek be, a hosszabb rugóút és extrém nagy, 255 helyett immáron 285 millis (!) szabad hasmagasság révén tényleg nincs akadály a motor előtt. Ráadásul a fogyókúra és az izmosabb erőforrás dacára az ára is kifejezetten kedvező lett – csupán 1 949 000 forintba kerül.