Úgy tűnik, a Honda – a világ legnagyobb motorgyártójaként – élen jár a biztonsági fejlesztésekben is. Legalábbis erre utal, hogy a minap újabb szabadalmat adott be a vállalat, s a rajzokon egy Africa Twin látható, mégpedig a fényszórók alá rögzített kamerával kiegészítve. Kérdés, hogy miért van szükség kamerára, ha már több szériamotor elérhető beépített radarral és automatikus fékezőrendszerrel, melyek a megakadályozhatják a ráfutásos baleseteket?
Mi az előnye a kamerának a radarral szemben?
Napjainkban rendszerint kamerák, lézeres letapogató eszközök vagy radarok szolgáltatják az adatokat a járművek biztonsági berendezéseinek. Miért van szükség többféle technikára? Nos, mindnek megvan a maga előnye és persze hátránya. A radar rossz látási körülmények között is remekül működik, nincs hatással rá az időjárás, viszont kialakításából adódóan „láthatatlan” számára egy felvillanó féklámpa vagy a táblákon feltűnő jelzések.
A kamera előnye, hogy nemcsak tárgyakat, hanem színeket, feliratokat is észlel, viszont befolyásolhatja a működését az esős, ködös idő vagy a sűrű hóesés. Ezzel szemben az angol mozaikszóval jelölt Lidar (Light Detection and Ranging, azaz lézeralapú távolságérzékelés) gyakorlatilag teljes képet alkot a forgalomról, valamint az út menti tájról, ezért is hívják többek között lézerszkennelésnek a Lidarral végzett méréseket. Ha ilyen remekül működik, akkor miért nem ezt építik az összes autóba és motorba? Nos, a rendszer valóban hatékony, ám a beépített mozgó alkatrészek miatt komoly helyigényű, ráadásul önállóan nem működik, hiszen hátránya a kamerával szemben, hogy önállóan nem tudja értelmezni az eszköz, amit lát, csak egy külső feldolgozó egység segítségével.
Úgy tűnik hát, hogy továbbra is zajlik az útkeresés a motoriparban, és amíg az európai gyártók (pl. BMW, Ducati, KTM) a radaros mérésben látják a jövőt, a Honda az Africa Twinen – sőt talán a Gold Wingen is – kamerákkal tenné biztonságosabbá a motoros közlekedést.