A 2024-re kívül-belül megújult CRF1100L Africa Twin nem egyszerű túraenduró, sokkal inkább ízig-vérig terepmotor, mely nem mellesleg aszfalton is otthonosan mozog. A tavaly ősszel zajlott modellfejlesztés egyik legfontosabb eleme az átdolgozott erőforrás, mely a szívó- és kipufogócsatornák módosítása révén még erősebb lett az alsó és a középső fordulatszám-tartományban.
Érezhető különbségről beszélünk, ugyanis a forgatónyomaték 7%-kal, 112 Nm-re nőtt, míg a csúcsteljesítmény maradt 102 LE.
Mi változott az új Honda Africa Twinen?
Emellett szintén fontos újdonság, hogy 2024-ben már kétféle kivitelben kapható az Africa, ugyanis az alapmodellhez is elérhető a korábbi Adventure Sportson bemutatott SHOWA EERA™ „okosfutómű” (Showa Electronically Equipped Ride Adjustment) – ez a változat Africa Twin ES néven kerül a szalonokba.
Legalább ilyen lényeges, hogy a kerekek ugyan látszólag megegyeznek az elődével, de a 2024-es Africa már tömlő nélküli abroncsokkal érkezik, így defekt esetén nem muszáj kiszerelni a kereket, ami valószínűleg fontos szempont a terepezőknek. Ezzel szemben az új idomzat inkább a túrázókat szólítja meg, mivel a hatékonyabb időjárás-védelmű lett az Africa, és a fejidomra rögzített légterelő plexi immáron öt lépcsőben állítható, hogy a különböző magasságú pilóták – valamint utasaik – is szélcsendben utazhassanak, és a légörvények se zavarják őket.
– Magas kormányt és keskeny nyerget szereltünk fel az új CRF1100L-re, ezáltal ülve és állva is könnyedén vezethető, s hogy még könnyebb legyen irányítani, a hattengelyes helyzetérzékelő (IMU), a háromállású egykerekezésgátló, a terepre (is) optimalizált kanyar-ABS, valamint a hátsó kerék elemelkedését gátló elektronika is alapáras –
jellemezték a tervezők az újdonságot.
Végül kiemelték, hogy a 2024-es modellen már alapáras a nagy fényerejű, LED-es nappali menetfény és a 6,5 colos, érintőképernyős műszeregység, mely természetesen okostelefonnal is társítható Apple CarPlay® és Android Auto® segítségével.
21-es helyett immáron 19-es első keréken fut az Africa Twin Adventure Sports
Valószínűleg a szívükhöz kaptak a hír hallatán a „21-es kerék nélkül nincs enduró” egyház hívei, ám jó oka volt a Hondának, hogy így döntött. Elvégre a valódi endurót keresőknek ott az alapmodell, míg az Africa Twin Adventure Sports sokkal inkább utazómotor, a klasszikus értelemben vett túraenduró.
Már ránézésre is látszik, hogy ezt földrészeket átszelő utazómotornak tervezték, akárcsak az első Africa Twin Adventure Sports modellt, ám rendkívül fontos eltérés, hogy az előd 92 centis (!) nyeregmagasságú volt, ami hátrány lehet az olyan fontos piacokon, mint Német- és Olaszország, ahol 175-179 centi a férfiak átlagos testmagassága.
Lássuk be, ilyen „délceg” termettel csak pipiskedik az ember a 92 centi magas kilátóból, ezért az idei Africa Twin Adventure Sports sokkal szerényebb, 83,5 centis nyeregmagassággal érkezik, ami 85,5-re emelhető, hogy a magasabb pilóták is otthonosan érezzék magukat a motoron.
Miként említettük, az Africa Twin Adventure Sports elsősorban túramotor, ezért rendkívül népszerű a dupla kuplungos, ismertebb nevén DCT-s változata. Hogy a jövőben is így legyen, a mérnökök átdolgozták az erőátvitelt, és még harmonikusabb, lágyabb működésű lett az elektrohidraulikus szerkezet.
Akik ragaszkodnak a váltás élményéhez, bátran használhatják manuális üzemmódban is motort – hiszen a DCT egy hagyományos, hatfokozatú váltóhoz kapcsolódik –, míg városban vagy éppen sok kapcsolgatást igénylő szerpentinen rábízhatják a kapcsolgatást a DCT-re. Utóbbi már csak azért is hatékonyabb a kézi váltásnál, mert dőlésszög- és terhelésérzékelő optimalizálja a váltásokat, így utassal, ledöntött motorral még finomabbak lesznek a kapcsolások, hogy a terhelésváltás ne zavarja a gondtalan kanyarodást.
Az alapmodellel ellentétben az Africa Twin Adventure Sports kétféle, Matt Ballistic Black Metallic (metálfekete) és Pearl Glare White (gyöngyházfehér alapú trikolor) érkezik, és négyféle plusz felszereltségi csomaggal fokozható a motor kényelme, túraképessége. A Rally Csomagban – többek között – nagyobb lábtartó, bukócső és a DCT-hez társítható, hagyományos váltókar található, az Adventure-ben pedig tanktáskával és ködfényszóróval is megfejelték ezt. Ezzel szemben az Urban csomagban középállvány és műanyag vagy fémkofferek találhatóak, miként a Travel Csomag extrái is a minél egyszerűbb csomagszállítást szolgálják, de megtalálhatóak benne a plusz légterelők és a kényelmesebb lábtartók is.
A Honda Africa Twin és Africa Twin Adventure Sports máris elérhető Magyarországon, a modellek árairól, pontos felszereltségéről és az összes elérhető extráról a motorok nevére kattintva találtok további információt.