Nemrég a rendőrök is megerősítették, hogy a gázolások leggyakoribb oka, hogy a sofőrök befordulnak a szemből érkező motor elé, mert nem vagy nem időben látják meg. Bármilyen hihetetlen, a többség valóbannem veszi észre, hogy felé közelít egy kivilágított, két-hárommázsás gép...
Ez is holttér, csak másként
Ha nagyon ragaszkodunk a szakzsargonhoz, akkor a holttér az autóból az úttest egy meghatározott irányában takart kilátási irány vagy tér. Ez lehet például „A” vagy „B” oszlop, valamilyen tárgy, csomag, rakomány, de a legtöbb esetben utasok, közülük is leggyakrabban a jobbegyben ülő a ludas.
Nemrég felkerült a világhálóra egy videó, amiben egy kanadai rendőrt láthatunk, amint az út közepén áll és egy tollat tart a kezében. A helyzet sem mondható hétköznapinak, de az végképp nem, ami ezután történik:
A toll mögül ugyanis egyszer csak felbukkan a közeledő motoros. Rendben, megannyi tréningen hallottunk már erről – a zseniális Sági Tibi feltartott hüvelykujjal mutatta be ugyanezt -, de a pár milliméter széles tollal talán még látványosabb.
Mit tehetünk annak érdekében, hogy elkerüljük az ilyen baleseteket?
Legfontosabbak a jól beállított tükrök, hogy ne magunkat, az autó sárvédőjét lássuk benne, hanem minél nagyobb részt a mellettünk, mögöttünk haladókból. Persze így is marad némi holttér, nem véletlen, hogy jogsiszerzéskor ez nem helyettesíti a fejfordítást, csak valahogy leszoknak róla a sofőrök… Az is sokat segít, ha az ülésben előre és hátra mozgunk, ami egyébként motoron is hasznos, ha a sűrű forgalom miatt necces lenne akár csak pár tizedmásodpercre is hátrafordulni.
Legalább ilyen fontos, hogy ne pakoljuk tele a szélvédőt navival, telefontartóval, a plüssállatoknak pedig végképp semmi keresnivalója a műszerfalon. Gondolj csak bele: ha egy toll eltakarja a vezetővel együtt hárommázsás vasat, akkor mi bújhat meg a hat-hétcolos telefon vagy a szellőzőn csücsülő plüsspatkány mögött?!
Szerencsére rohamosan fejlődik a technika, így ma már szinte minden autóhoz elérhető a holttérfigyelő, sőt az ehhez kapcsolódó vezetési segédlet is. Mi több, néhány éve a motorokon is megjelent, elsőként éppen az általunk is tesztelt C 650 GT-n. Aki pedig régebbi autóval jár, legyen olyan jó, és ne felejtsen el alaposan körülnézni – csak egy másodperc, és szó szerint életmentő lehet.