Korábban a KLE modell képviselte a magas építésű, endurós vonalat a Kawasaki palettáján, a kedvező fenntartási költségekkel büszkélkedő kéthengeres ma is gyakori vendég a használtmotorok piacán. Kiváló értéktartására jellemző, hogy a megkímélt, 10-15 éves példányokért nem ritkán 6-800 ezer forintot kérnek, tudva, hogy a Kawa „személyében" egy mindennapi közlekedésre és túrázásra egyaránt alkalmas gépre lelhet az új tulajdonos.

A korosodó KLE azonban egyszerűen elavulttá vált, hiszen a konkurensek a kétezres évek végén már olyan friss, fiatalos masinákat kínáltak, mint a DL650 V-Strom, a megújult BMW F 800 GS vagy éppen a Honda Transalp 700. A Kawasaki mérnökei sem tétlenkedhettek, ezért az öreg KLE helyett 2007-ben csatasorba állították a 650-es Versys-t.

hasznaltmotor-kawasaki-versys-650-1000-4694
Ilyen tekintettel nem lett széles körben elterjedt közönségkedvenc, pedig a szokatlan „pofa" kiforrott, megbízható belsőt takar

Kezdetben sokan furcsállva nézték a meghökkentő formatervet, elvégre a gép megjelenése enyhén szólva is szokást igényelt. Miként az történni szokott, az egyre nagyobb tömegben elterjedő Kawa fejidomával szépen, lassan megbarátkoztak a motorosok, ami persze annak is köszönhető, hogy a Versys márkaklubok beszámolóiban rendre csak magasztalták a típust. A gépek megbízhatóan szolgálták gazdáikat, pedig a kényelmes üléshelyzetnek köszönhetően sokan hosszú távú túrákon is próbára tették a Versys-t, néhány szezon alatt 40-50 ezer kilométert gyűjtve a motorba. Az már csak hab a tortán, hogy a visszafogottabb pilóták jellemzően 4,4-4,6 literes fogyasztásátlagot regisztráltak, s a nagy átlag sem érte el az öt litert.

Műszaki paraméterek

A megtankolva éppen kétmázsás Versys 64 lovas, soros, kéthengeres, folyadékhűtésű erőforrása nem tartozik a legkeményebb hatszázasok közé, azonban barátságos karaktere és több mint hatvan newtonméteres csúcsnyomatéka révén bőven alkalmas lendületes, tempós motorozásra. A rugalmas hajtómű térhálós acélcső vázban pihen, melyhez hagyományos első teleszkóppár és központi hátsó rugóstag kapcsolódik. Visszafogott méretű, 120 és 160 milliméter széles, 17 colos átmérőjű gumik találhatók a motoron, háromtárcsás fékrendszeréhez pedig blokkolásgátlót is rendelhettek a biztonságra kicsit is adó tulajdonosok. A vezető és utasa is meglepően kényelmes helyet talál a Versys-en, jóllehet, az alacsonyabb pilótáknak gondot okozhat, hogy a gyári nyereg ülőlapja éppen 84 centire esik a talajtól.

hasznaltmotor-kawasaki-versys-650-1000-4654
Alig szoktunk hozzá a literes verzióhoz, tavaly máris lecserélték a modernebb, könnyebben emészthető külsejű utódra

Modelltörténet

2006 - Nyugdíjazzák a KLE500-at, helyébe az őszi motoros seregszemléken bemutatkozó Versys lép, melyet egyes piacokon a modellkód alapján (KLE650A) továbbra is KLE-ként ismernek.

2009 - Három évvel megjelenése után a tulajdonosok visszajelzéseit is figyelembe véve továbbfejlesztik a modellt. Vadonatúj lámpatest és teljesen áttervezett idomzat jellemzi a motort, így sokat javult a korábban kritizált gyengécske szélvédelem, továbbá a beavatkozások révén csökkent a vibráció mértéke is.

A ráncfelvarrás utáni Versys 650 tesztje a Sportmotor.hun

2011 - Újabb taggal bővül a Versys família - bemutatkozik a literes változat, mely a Z1000 csupaszmotor 1043 köbcentis, sornégyes erőforrását örökli. A 650-esen opcióként kínált blokkolásgátló az ezresen a szériafelszereltség része.

2014 - Végleg búcsúzik a különös forma, és a Versys család legújabb tagjai már a ZX-sorozathoz hasonló fejidommal, illetve lámpatesttel jelennek meg.

Hibalehetőségek

- A modell népszerűségéhez az is hozzájárult, hogy a Versys hibalistája örvendetesen rövid. Inkább zavaró apróságok jellemzőek rá, mint a rezgések miatt kilazuló műanyagelemek, melyek hangos zörgéssel válaszolnak a motor beindítására. Szélsőséges esetben az idomok, belső burkolatok meg is repedhetnek, ezért érdemes időben utánanézni minden ilyen zörejnek.

- Szintén a vibrációk miatt fontos a hatezer kilométerenként esedékes szervizek alkalmával átnézni a csavarokat, és utánahúzni, ha szükséges.

- Mivel viszonylag pörgős, kéthengeres erőforrásról van szó, mely csúcsteljesítményét nyolcezres percenkénti főtengelyfordulatnál adja le, hosszú távú hajszák során - például autópályán - érdemes gyakran ellenőrizni a motorolaj szintjét, mivel a gép ilyen körülmények között hajlamos kismértékű olajfogyasztásra.

Vételár

A korai évjáratokból származó példányok ma már 900 ezer forintért elérhetők, s túrázásra használt, gazdagabban felszerelt modellek is jó eséllyel találhatók egymillió forint környékén. Mivel itthon nem volt igazán nagy pörgés az új Versys bemutatkozásakor, így használtan is viszonylag ritkán bukkan fel a hirdetésekben.

hasznaltmotor-kawasaki-versys-650-1000-4695
Érdemes a modellváltás utáni, jobb felfüggesztéssel ellátott és hatékonyabb szélvédelmű változatra voksolni, mert ebben már a kéthengeres erőforrás rezgései is kevésbé zavaróak

A külföldről behozott, 2010 után készült, második generációs Kawák általában 4500 és 6000 euró közötti áron cserélnek gazdát. Literes testvérére még nehezebb ráakadni, itthon általában hiába is keresnénk ilyet, míg a nyugati piacokon legalább 6500-7000 eurós árral kell számolni a négyhengeres Versys-re vágyó motorosoknak.

Riválisok

A csekély hazai kínálat sokakat elriaszthat a vásárlástól, ezért érdemes áttekinteni, hogy hasonló árkategóriában milyen gépeket találhatsz a piacon:

Suzuki DL650 V-Strom (2007-től) - 1 millió forinttól

Honda NC700X (2012-től) - 1,5 millió forinttól

Yamaha TDM900 (2007-től) - 1 millió forinttól

Előttem az utódom

A Versys modellcsalád jelenleg 650-es és ezres változatban kapható, többféle felszereltséggel. Mindkét kivitelhez elérhető a Tourer, a Tourer Plus és a Grand Tourer felszereltség is, ezek jellemzően a poggyásztér méretében térnek el egymástól.

hasznaltmotor-kawasaki-versys-650-1000-4696
A kívül-belül megújult Versys 650 tavaly ősszel jelent meg, a modell alapváltozata 2 270 000 forintba kerül

A kisebb változat 2 270 000 forinttól indul, legdrágább felszereltségi szintje (Grand Tourer) 2,8 millióba kerül. A literes alapára 3,799 millió forint, míg a Versys 1000 Grand Tourer éppen félmillióval kóstál többet.