Az elektromos motorok határait és túraképességeit eddig is feszegették a bátrabb pilóták, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a híres motoros duó, Charley Boorman és Ewan McGregor újabb nagyszabású túrája. Az amerikai kontinensen forgatott sorozat harmadik részében ők is egy-egy LiveWire-rel vettek részt. A svájci származású Michel von Tell azonban ennél is messzebb merészkedett: új rekordot állított fel Harley-jával. Még egy hagyományos motorral is komoly kihívás, amit elért - 24 óra alatt 1720 kilométert tett meg, és ebben a töltések is benne vannak.
Nagy hatótáv és gyorstöltés? A Harley megoldotta…
A motorba épített 15,5 kilowattórás akkumulátorral hozzávetőleg 160 kilométert tehetünk meg egyhuzamban, és ha lemerült, gyorstöltővel csupán negyven percig kell a kábel végén rostokolnunk. Ez egyben azt jelenti, hogy túrázáshoz kevés lesz a hatótáv, ezért tervezéskor muszáj feltérképezni az útba eső töltőket. Ez egyelőre komoly hátrány, hiszen egy benzines géppel bárhol megállhatsz tankolni, a 95-ös az Münchenben és Bécsben is 95-ös, viszont a töltőknél nem mindegy, milyen teljesítményű „kutat” választasz. Persze idővel ez is változik, hiszen egyre több és nagyobb teljesítményű töltőpont elérhető, vagyis hamarosan pont annyira kell majd figyelni ezek közelségét, kapacitását, mint ma a benzinkutakét.
Cserébe kárpótol a szinte hangtalan utazás és az „alapjárattól” elérhető 116 Nm-es forgatónyomaték, amivel egyszerűen nem versenyezhetnek a benzinesek. Nem meglepő, hogy ilyen combos forgatónyomatékkal három másodperc alatt ugrik százra a LiveWire, pontosabban 60 mérföld/órára (96,5 km/h), mert a nagy víz túloldalán jobbára ezt a mérési módszert választják.
Az elektromos motorok előnyei és hátrányai
Szintén mellettük szól, hogy több olyan zónába is behajthatnak, ahová a benzinesek nem – a belvárosi korlátozások terjedését látva ez sem mellékes. Ugyanígy kapóra jön a villanymotor természeteben motorozóknak, elvégre az erdei állatok, a túrázók és az erdészek figyelmét sem hívják fel magukra a motorhanggal. Ettől ugyan még nem mehetnek a járművek elől elzárt részeken – miként a bringások se -, de sokkal kevésbé zavarják „hívatlan vendégként” az élővilágot és az ott gyalogtúrázókat.
Mielőtt hanyatt esnénk a sok-sok előnytől, szögezzük le, hogy ezek a jövőben válnak valódi erényekké. Addig nem feledkezhetünk meg a viszonylag nagy tömegről - a Harley 249 kilóval mérlegel, míg például a szintén 105 lovas BMW F 900 R 211 kiló teletankolva. Ezzel együtt lehetne élni a napelemről, ingyen és környezetbarát módon tölthető motor kedvéért, de ahhoz sokkal jobb árú akksicsomagokra van szükség. Jelenleg ugyanis nem a hatótáv vagy a tömeg szab gátat a villanymotorok elterjedésének, hanem a magas ár – a Harley üdvöskéje például 27 860 eurót, azaz átszámítva kb. 8,7 millió forintot kóstál. Ezzel már-már diszkontárasnak tűnik az elektromosok mezőnyében, tehát aligha nevezhetjük drágának, viszont egyelőre összehasonlíthatatlanul olcsóbbak a benzines kihívók a piacon.
Műszaki adatok - Harley-Davidson LiveWire
Teljesítmény: 105 LE/78 kW
Akkumulátor kapacitása: 15,5 Kwh
Hatótáv: 158 Km
Töltési idő (DC gyorstöltő): 0-80%: 40 perc, 0-100% 60 perc
Hossz: 2135 mm
Ülésmagasság: 780 mm
Hasmagasság: 130 mm
Kormányelfordítási szög 24.5
Utánfutás: 108 mm
Tengelytáv: 1490 mm
Abroncs típus: H-D®/Michelin® Scorcher® „Sport”
Első abroncs mérete: 120/70 ZR17 58W
Hátsó abroncs mérete: 180/55 ZR17 73W
Tömeg: 249 kg