motogucontiLátszólag egyszerű művelet az abroncs nyomásának ellenőrzése, de a motoros csoportokat, fórumokat olvasgatva megannyi téves infót találunk, ezért most megpróbáljuk egy helyen, tömören, közérthetően összefoglalni a lényeget.

guminyomas-beallitasa
Ökölszabályként elmondható, hogy érdemes hidegen, azaz legfeljebb 20-25 fokban, a gyári értékre beállítani a guminyomást és legalább havonta egy-két alkalommal ellenőrizni az értéket

Miért hidegen mérjük a guminyomást?

Az általános gáztörvény alapján könnyen kiszámolható, hogy mennyit változik az abroncs nyomása, ha szobahőmérsékletről 70-80 fokra melegszik használat közben. Komoly eltérésről van szó, hiszen néhány nagymotoron kimondottan magas, 2,8-2,9 baros értéket adnak meg (hidegen), ami 50-60 fokos hőmérsékletváltozás során 3,4-3,5 barra nőhet.

Felmerülhet a kérdés: ha melegen használjuk az abroncsot, akkor miért hidegen mérjük?

Nos, először is az a kisebb baj, ha túl kemény a motorgumi, hiszen kevésbé befolyásolja a motor működését a 3 bar feletti érték, mintha éppen ellenkezőleg, mondjuk másfél vagy egy bar alá esne a nyomás. Másrészt közúton – főleg egy átlagos, 20 fokos tavaszi napon – aligha lesz 70-80 fokos a köpeny, hiszen ez nem pályanap, ahol a folyamatos gyorsítás, fékezés és gyakori kanyarodás nem engedi lehűlni a gumit. Így aztán az átlagos motorosnak továbbra is az a célravezető, ha indulás előtt, hidegen, a gyári értékre állítja be a nyomást, mégpedig lehetőleg olyan órával, ami hiteles értéket mutat, mert a legolcsóbb ilyen műszerek gyakran csak saccolásra, mintsem mérésre alkalmasak.

guminyomas-beallitasa
Az abroncs övszerkezetét tervező mérnökök is gondoltak a jelenség kiküszöbölésére, ezért a belső légzáró réteg sajátos kialakítása is azt szolgálja, hogy egyenletes legyen a hőeloszlás és minél kevésbé változzon a nyomás a hőmérséklet növekedésével

Az más kérdés, hogy néhány – főként tengerentúli – motoron nem a nálunk elterjedt bar érték olvasható, gyakran kPa-ban (kilopascal) és PSI-ben (Pounds per Square Inch, azaz egy négyzethüvelyknyi felületre ható erőben) adják meg az ideális nyomásértéket. Hogy könnyen megfejthesd az értékek jelentését, a német Continental készített egy egyszerű táblázatot, felsorolva a különböző mértékegységek átváltásait:

1 PSI = 0,06895 BAR és 6,8948 kPa.
1 BAR = 14,50377 PSI és 100 kPa
1 kPa = 0,01 BAR és 0,145038 PSI

Ez különösen akkor jöhet kapóra, ha például egy túrán nincs nálad nyomásmérő, és a benzinkúton nem a megszokott skálázást látod a pumpán, de szeretnéd ellenőrizni az értéket.

guminyomas-beallitasa

Ritkán hangzik el a guminyomással kapcsolatban, pedig fontos intelem, hogy érdemes beszerezni egy motorra felszerelhető nyomásmérőt, hogy ha menet közben hirtelen csökkenni kezd a nyomás, akkor a kijelzőről értesüljünk róla, és ne a kanyarban megcsúszó gép figyelmeztessen rá, hogy valami nincs rendben...

guminyomas-beallitasa
Az utólag felszerelt, vezeték nélküli nyomásmérő segíthet megelőzni a defektek következményeit

Jól tudjuk, ezek többségében kínai, aliexpresszről érkező készülékek, vagyis nem a hitelesség a legfontosabb erényük, arra viszont tökéletesek, hogy riasszák a vezetőt, ha egy defekt miatt szokatlanul gyorsan esik a nyomásérték. Amennyiben nincs ilyened és nem is szeretnél felszerelni a gépre, lehetőleg minden hónapban egy-két alkalommal, indulás előtt ellenőrizd, hogy megfelelő-e a nyomás a kerekekben – javasolják a Continental mérnökei –, hogy megelőzd a túl alacsony/magas nyomásból adódó egyenetlen kopást.