Múlt hétvégén a jó idő megannyi motorost az utakra csábított, és sajnos több motorbaleset is történt. A tragédiákon csámcsogást meghagyjuk a bulvárlapoknak, viszont fontos beszélnünk arról, hogy miért vannak veszélyben a friss jogsis pilóták.
Kezdő jogosítvánnyal veszélyesebb a vezetés?
Vasárnap délután Héreg és Bajna között frontális autós-motoros baleset történt. A motor vezetője tért át a menetirány szerinti bal oldali sávba, és ütközött frontálisan a Suzukival. Szerencsére a motoros csuklótöréssel „megúszta” , az autóban ülők nem sérültek meg, sőt még a kocsi légzsákja sem nyílt ki. Nem ment gyorsan a motoros, csak rutintalan volt: elvileg idén április 2-án lett meg a jogsija, és nem tudta bevenni a megtörő, többívű kanyart
– számoltak be az ütközésről a Help and Ride Facebook-csoportban:
Jóllehet, az utóbbi években továbbfejlesztették a motoros gyakorlati képzés rendszerét, sokkal életszerűbbé vált az oktatás, az ott szerzett vezetéstechnikai tudás gyakran kevés a valóban biztonságos közlekedéshez. Ennek hiányában nem tudja elhárítani a motoros a saját vagy más hibájából bekövetkező baleseteket, vagyis bármennyire elcsépelt, egyszerűen kihagyhatatlan lépés az ingyenes vagy fizetős vezetéstechnikai tréning elvégzése a vizsga után. Itt ugyanis – a jogsi árának töredékéért – olyan tudást sajátíthatnak el a kezdő és a haladó pilóták, amivel biztonságosabban terelgethetik a gépet, sőt élvezetesebbé is válik a motorozás.
Talán az érzékelteti legjobban a kezdő motorosok helyzetét, ha megnézzük, mekkora arányban résztvevői a közlekedési baleseteknek. Bárkivel megeshet, hogy elcsúszik egy rosszul felmért kanyarban vagy elnéz egy féktávot, de sajnos a komoly, súlyos kimenetelű motoros balesetek többsége a fiatalokhoz kötődik.
A Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet (KTI) felméréséből kiderült, hogy a hazai motorbalesetek 92%-ában kezdő motorvezető az okozó vagy a vétlen fél, vagyis 10 motorbalesetből legalább 9-ben friss jogsis vezető érintett.
Tegyük hozzá, ebben az is szerepet játszhat, hogy az utóbbi esztendőkben egy nagyvárosnyi ember szerzett motoros vezetői engedélyt Magyarországon, vagyis reneszánszát éli a kétkerekű közlekedés.
Sok motoros, kevés okozott baleset
Évente 15-20 ezren vizsgáznak le valamilyen motorkategóriára, ami egyben azt jelenti, hogy nagyjából tíz év alatt kétszeresére (!) nőhet a hazai motorvezetők száma. Összehasonlításként: a motorkerékpárok száma húsz év alatt nőtt a duplájára – 2004-ben 114 000, míg idén már csaknem 230 000 rendszámos kétkerekű rója hazánk útjait.
Persze a rossz hírek mellett ezúttal is akad olyan adat, amire igazán büszkék lehetünk. A 2023-as statisztika szerint napjainkban sokkal kevesebb balesetet okoznak a motorosok, mint tíz vagy húsz éve, pedig azóta – mint említettük – kétszeresére nőtt a számuk. Tavaly ugyanis 577-szer helyszíneltek vétkes motoros miatt, szemben a kétezres években mért 8-900 balesettel. Ez különösen nagy eredmény, ha összevetjük azzal, hogy a nem motorizált közlekedők (gyalogosok/kerékpárosok) is messze több (684/1484) ütközésért voltak felelősek, azaz több balesetet okoztak, mint a sokszor renitensnek kikiáltott motorvezetők.