Mielőtt belevágtok a motor „felélesztésébe”, érdemes egy rövid listát készíteni, nehogy kimaradjon valami az ellenőrizendő alkatrészek közül. Tanácsadó cikkünk összeállításában ezúttal is az RMC Motor munkatársai segédkeztek, azaz profi szerelő vezet végig minket a karbantartás legfontosabb lépésein.
Nyakunkon a szezonkezdet!
A felsorolást kezdjük az abroncsokkal, hiszen a kéttenyérnyi felületként emlegetett, de valójában csak pár négyzetcentin felfekvő gumikon múlik, hogy milyen lesz a tapadás.
Először is nézzétek át az abroncs oldalfalát és futófelületét, nincs-e valamilyen sérülés, repedezés rajta, mindemellett vessetek egy pillantást a mintamélységre is! Ha minden rendben, jöhet a szelepek átvizsgálása, és ha azt látod, hogy öreg, repedezett a szelepház, akkor még szezon előtt cseréltesd ki! Mivel a gyárak hidegen mért guminyomást adnak meg, indulás előtt, otthon ellenőrizd, hogy biztosan helyes értéket állíts be!
Mielőtt továbblépnétek, középállványra állítva mozgassátok meg a kormányt és forgassátok meg a kerekeket, hogy hallható-e rendellenes zaj a csapágyak irányából! Ha ilyet tapasztalsz, kutasd fel a hibás alkatrészt és cseréld, illetve cseréltesd ki, mert mindegyik idő- és munkaigényes feladat, amit nem tudsz megoldani egy túra közben. Áldozz néhány pillanatot a fékrendszer elemeire is, körültekintően szaladj végig a fékcsöveken, a betéteken és tárcsákon, s nézz rá a főhengerre, munkahengerre is, sérülés, illetve szivárgás nyomait keresve!
Most menjetek átvizsgálásra!Sokak örömére ismét meghirdette tavaszváró akcióját az RMC Motor. Ennek keretében márciusban azzal kedveskednek a motorosoknak, hogy a törökbálinti RMC-központ 15 kilométeres körzetéből ingyenesen elmennek a motorért és a műhelybe szállítják, ha velük végezteted a tavaszi átvizsgálást. Ráadásul, ha ennél távolabb laksz, akkor is csupán 150 Ft/km szállítási díjat számítanak fel. Jelentkezz még most, hogy elkerüld a tumultust, és minél hamarabb a nyeregbe pattanhass!
Ha előrelátó voltál, és az őszi elvackolás során csepptöltőre tetted az akksit, akkor minden bizonnyal nem lesz gond a gép beindításával. Ellenkező esetben a néhány hónapos állás következtében akár oly mértékben elszulfátosodhatott a telep, hogy nem lehet már életet lehelni bele, s mehetünk a boltba újért. Ha több órás töltés után nagy nehezen elindítja a motort, akkor is cseréld ki, mert nem lesz hosszú életű a telep, és a megfáradt akksi feleslegesen terheli az elektromos rendszert, főleg a japán motorok – egyébként is sérülékeny – feszültségszabályozóját. Talán mondanunk sem kell, hogy az irányjelzők, lámpák, világítótestek, illetve az egyéb elektromos berendezések is ellenőrzésre szorulnak.
Nagyon egyszerű a lánc és a lánckerék átvizsgálása, hiszen előbbinél a lógás mértékére és a nyúlás egyenletességére, míg a lánckeréknél a fogak alakjára érdemes figyelmet fordítani. Amennyiben igazán alapos vagy, a lánckerék gumiból készült csillapítóbetétjének revízióját se hagyd ki a sorból! Kardánhajtásnál elsősorban a porvédők sértetlensége érdemel figyelmet, hiszen a szimmeringeken, gumiharmonikákon múlik, hogy bejut-e a megannyi galibát okozó por a rendszerbe. Ha ez rendben, jöhet a kúp- és tányérkerék, valamint a csapágyak holtjátékának ellenőrzése, végül pedig a kenőanyagszint, illetve ha szükséges, akkor az olaj cseréje.
Végül pedig ne feledjétek, hogy aki csak alkalomszerűen motorozott november óta, arra ráfér némi „szárazedzés”! Ne gondoljatok nagy dologra, hiszen már az is sokat javít a reflexeken, ha az alapfeladatokat gyakoroljátok, amihez itt találtok hasznos pályarajzokat, itt pedig gyakorlati útmutatót a manőverek helyes végrehajtásához.