Európai idő szerint csütörtökön délben indul a 2021-es gyorsaságimotoros-világbajnokság, mégpedig a Moto3 új pilótáinak bemutatkozásával. Ezután sorra jönnek az egyes kategóriák versenyzői a sommásan csak „Class photo” néven jegyzett programon, ami ezúttal természetesen nem osztálytablót jelent...
MotoGP-esélylatolgatás: ki lesz a 2021-es bajnok?
Tehát csütörtökön kezdődik a vb, ám addig is megannyi kérdésre keressük a választ, élen azzal, hogy visszatér-e Marc Marquez?
A legutóbbi tesztről készült videók alapján gyors és erős az ifjú spanyol, de ne feledjük, hogy a királykategóriában 1-2 hónap kihagyás is komoly következménnyel jár, nemhogy egy egész szezon elvesztése. Nagy kérdés tehát, hogy Marquez milyen formában lesz az idénynyitón, illetve az is, hogy egyáltalán muszáj-e csúcsformában lennie?
Tavaly ugyanis elég lett volna a vb-címhez, ha valaki egyszer sem áll dobogón (!), de stabilan hozza a negyedik-ötödik helyeket. Elvégre a bajnok Mir 11,4 pontos futamátlaga gyakorlatilag állandó ötödik helynek felel meg, az pedig nehezen hihető, hogy egy hasonlóan erős – gyenge? – idényben Marquez ne tudna bekocogni az első négy pilóta mögött...
Vagyis jó esély van rá, hogy 2021 is Marquez és a Honda győzelmével végződik, de azért akadnak kérdőjelek...
Miller parádés, működik a fizika
Úgy tűnik, a Ducati megtalálta azt a fejlesztési irányt, amire talán nem jutott elég figyelem a többi csapatnál. Ez pedig az aerodinamikai tulajdonságok javítása, de most nem azt vizsgálták, hogy lehetne kisebb légellenállású a Ducati, sőt pont fordítva. Az oldalidomon elhelyezett, szinte merőlegesen álló fülek ugyanis lassítják a motort, hiszen sokkal nagyobb így a légellenállás, viszont az úgynevezett ground effect (szabadfordításban: talajkölcsönhatás) eredményeként nagyobb kanyarsebesség érhető el és korábban kezdhet gyorsítani a pilóta.
A puszta számok alapján tehát a Ducatinak, s azon belül is Millernek áll a zászló, de az elmúlt öt-hat évre visszatekintve az a valószínűbb, hogy egy nem 100%-os egészségi állapotú és edzettségű Marquez is elhódíthatja tőle a vb-címet. Ráadásul a Yamahások rendkívül stabil köridőket futottak, és hárman is bekerültek a legjobb ötbe (Vinales-Quartararo-Morbidelli sorrendben), holott Katar nem nevezhető kifejezetten yamahás pályának.
Ha nem lenne elég kusza a kép, ne feledjük, hogy a Honda és a KTM is elszalasztotta az egyik legnagyobb ziccert, mégpedig a Ducatitól távozó Dovizioso leigazolását. Nem úgy az Aprilia, mely máris leszerződött vele – egyelőre tesztpilótaként –, hogy áprilisban már a tapasztalt olasz segítsen fejleszteni a noalei vasakat. Halkan tesszük hozzá: a KTM Pedrosa segítségével gyakorlatilag a csúcsra ért 2020-ban, szóval ne lepődjünk meg, ha az Aprilia is hirtelen odaér a legjobb ötbe. Mi több, már a teszten is hatodikként végzett pilótájuk, Espargaro, megelőzve mindkét Suzukit...
Egyelőre tehát Marquez, Miller és a Yamahások esélyesek az idei vb-címre, de ez most olyan tipp, mint az egész nyárra szóló időjárás-előrejelzés: „sok benne a bizonytalanság...”.
Elvégre ne feledjük, hogy egy éve még mindenki holtbiztos Marquez-győzelemre fogadott, a szezon harmadánál meg Quartararo fölényes diadalára, míg a szerencsések halálra keresték magukat a bukiknál, ha Mir vb-címére tettek.
Akárhogy is, hétvégén már tisztábban látjuk az erőviszonyokat, mert Katarban kezdetét veszi a 2021-es gyorsaságmotoros-világbajnokság, és kiderül, hogy kinek mennyit sikerült fejlődnie a tavalyi szezonzáró óta.
Frissítve: A Repsol Honda Team pilótája, Marc Marquez – a Hospital Ruber Internacional orvosi csapatával egyetértésben – úgy döntött, hogy tavalyi sérülése miatt nem vesz részt a 2021-es világbajnokság első két versenyhétvégéjén.
Végeredmény – MotoGP-teszt (Katar)
1. J. Miller- Ducati
2. M. Vinales - Yamaha
3. F. Quartararo - Yamaha
4. F. Morbidelli - Yamaha
5. F. Bagnaia - Ducati
6. A. Espargaro - Aprilia
7. J. Mir - Suzuki
8. A. Rins - Suzuki
9. J. Zarco - Ducati
10. P. Espargaro - Honda