Alig néhány napja zárult le a motort bemutató tesztroadshow, melynek során több európai és amerikai állomáson lehetett felpattanni a szinte hangtalanul száguldó gépek nyergébe, hogy az érdeklődők meggyőződhessenek róla, nem szükséges se benzin, se váltó, se robajló motorhang ahhoz, hogy sportosan és élvezetesen motorozzunk.
Átgondolt konstrukció
Az Energica Ego 2015-ös kiadását egy permanensmágneses, olajhűtésű, 100 kW (136 LE) teljesítményű és 195 Nm forgatónyomatékú, egyenáramú elektromotor hajtja, tömege néhány deka híján 250 kilogramm. A teljes fordulatszám-tartományban rendelkezésre álló 195 Nm három másodpercen belüli százas sprintre teszi képessé az olasz elektronzabálót, végsebességét 240 km/óránál szabályozzák le – menetdinamikai tulajdonságai tehát akárcsak egy ezres sportmotornak.
Az 1200 feltöltési ciklusra hitelesített, 11,7 kWh-s lítium akkupakk utcai használat közben 100-200 km-es távra képes energiát biztosítani Egód számára attól függően, hogy mennyire bánsz könyörtelenül a „gyorsítókarral”, de versenypálya használat során ez tovább csökkenhet, egészen ötven kilométerig.
Viszont éppen a pályanapozók kedvéért kifejlesztettek egy opcionális gyorstöltőt is a motorhoz, melynek segítségével alig fél óra alatt 80%-os töltöttség érhető el, tehát amíg a másik csoport van fent a pályán, addig a boxban újra teljesen bevethető állapotba hozható merülő Egód. A teljes töltöttség egyébként maximum 3,5 óra alatt elérhető még 110 voltos hálózatról is.
Valódi értékek
A fejlett hajtásvezérlési szoftver segítségével a színes TFT-kijelzős műszerfalon állíthatjuk a regeneratív energia erősségét, azaz „régiesen szólva” a motorfék mértékét. A kétütemű GP-motorok szerelmeseinek legnagyobb örömére ez az érték akár nulla is lehet, sőt a furfangos mérnökök még egy hátrameneti funkciót is elérhetővé tettek kényelmünk érdekében, ha netán lejtőnek lefelé állva tettük volna le az Egót…
Az olaszos jellegnek megfelelően kétféle kiadásban készül az Ego: a kilencmillió forintos alapváltozat mellett egy limitált, sorszámozott kiadással, az Ego 45-tel is készülnek Modenában, amivel az Energica mögött álló CRP Group 45 éves fennállását ünneplik. Az Ego alapváltozata kovácsolt Marchesini kerekeken gurul, Brembo fékrendszerrel lassít és utcai Öhlins rugóstagja mellett előre Marzocchi teleszkópokat kap, idomzata műanyagból készül.
Ezzel szemben a jövőben várható 45 darab, 14 milliós árcédulát viselő Ego 45 teljesen karbonba öltözik, kerekeit az OZ kovácsolja, versenyképesebb Monobloc Brembókat kap és elöl-hátul a legfejlettebb Öhlins futóműveken nyugszik.
Tekintve, hogy a CRP Group megannyi szupersport-autó gyártó és Formula 1-es csapat nélkülözhetetlen technikai beszállítója és az ipari 3D nyomtatás egyik úttörője, az Energica Ego mögött álló tőke és tudás tekinthető biztosítéknak a motorok és a szolgáltatás minőségére.
Az olasz Energica személyében az amerikai Brammo, Zero és Tesla után egy újabb komoly résztvevőt üdvözölhetünk az e-járműgyártók köreiben, ráadásul az Egók mellé jövőre egy harmadik modellt, az Evát is bemutatják. Egyelőre a nevén és a sziluettjén kívül nem sokat ismerünk belőle, de várhatóan az Ego levetkőztetett, kényelmesebb és talán némileg alacsonyabb teljesítményű, lecsupaszított változatáról lesz szó.