Május végére lecsengett a pandémia harmadik hulláma, s ez sokakat arra ösztökél, hogy felmálházzák motorjukat és bejárják az országot, illetve a környező államokat egy rövidebb vagy hosszabb túrán.

Hogyan készítsd fel a motorod hosszabb túrák előtt?

Még mielőtt azonban nyeregbe pattannátok, vár rátok néhány roppant fontos feladat, ugyanis nem maradhat át a jármű ellenőrzése. A kétkerekű lelke az erőforrás, ezért kezdd itt a kutakodást! Nézd meg a motorolaj-szintet, és ha közeledik az olajcsere időpontja, akkor még a kiruccanás előtt végeztesd el a műveletet, ne útközben kelljen számolgatni, hogy mennyivel is léped túl a hatezer kilométert! Amennyiben nem vagy benne biztos, hogy milyen viszkozitású olajat ír elő a gyártó, akkor ezen a honlapon típusra kikeresheted a pontos és hiteles adatokat, melyben sok egyéb mellett ez az infó is szerepel – osztotta meg velünk gondolatait az Adves.moto szervizvezetője, Horváth Tamás, aki sok évtizedes tapasztalattal büszkélkedhet a kétkerekűek javítása, karbantartása terén. A szakember azt is hozzátette, hogy a felmálházott gépek az intenzív használat során hajlamosak a megszokottnál több olajat fogyasztani, ezért mindenképpen legyen az úti csomagban egy flakonnyi kenőanyag, különösen az olajfogyasztásra hajlamos gépeknél, így nyomban pótolhatjátok a hiányzó mennyiséget és nem kell benzinkúton, motorosboltban keresgélnetek a túra közben.

elokeszuletek-a-nyari-turara
Nem érdemes variálni... Legyen szó kenőanyagról vagy hűtő- és fékfolyadékról, egyszerűen ragaszkodj a gyári ajánláshoz – általában nincs értelme eltérni a mérnökök által előírt viszkozitástól

Legyen szó tavaszi felkészítésről vagy túrázásról, az abroncsokat sem hagyhatjátok ki az ellenőrzésből, azt keresve, hogy vajon megfelelő-e a profilmélység, nincs-e repedés vagy sérülés a köpenyen. Ha mindent rendben találtok, jöhet a helyes nyomásérték beállítása, amit hideg abroncsnál ejtsetek meg! Azzal is számoljatok, hogy teljes terhelésnél több levegőt kell az abroncsokba pumpálni! Hogy mégis mekkora az ajánlott érték, arról a jármű kezelési utasítása ad tájékoztatást. Az abroncsok szemrevételezésekor a kerekekre is vessetek egy pillantást! Pörgessétek végig a tehermentesített felnit, s figyeljetek, vajon nincs-e pattanó, kattanó hangja vagy oldalirányú lógása. Néhány másodpercet visz el a kormánycsapágy felülvizsgálata: fogjátok be az első kereket a két lábatok közé szemből és mozgassátok meg a kormányt, vajon nem kotyog-e, majd lassan fordítsátok el a két végállás között, azt lesve, hogy egyenletesen, könnyen fordul-e!

elokeszuletek-a-nyari-turara
Az első-hátsó felfüggesztés mélyreható ellenőrzését és karbantartását feltétlenül bízzuk szakemberre, miként a fék légtelenítése sem otthoni „barkácsfeladat" – tapasztalat és megfelelő eszközök nélkül nem érdemes belevágni

– Gyakran tapasztalom, hogy kézi mosónál túl közel tartják a mosólándzsát a kerékagycsapágyhoz, így bejuthat a víz és megindulhat a korrózió, azaz rozsdás lesz a csapágy. Célszerű hát egy kicsit messzebbről ráirányítani a vízsugarat a kényes, megfelelő kenésre érzékeny alkatrészekre – tette hozzá Tamás.

Fordítsatok időt a lánc és a lánckerekek átvizsgálására is! Ennél az alkatrésznél nincs mód javításra, azaz ha bármiféle deformációra, repedésre, törésre bukkantok, az alkatrész cseréje az egyetlen megoldás, és ugyanez a helyzet, ha már hegyesek, torzak a lánckerék fogai. Mivel az első lánckerék többnyire nem látszik, ne légy rest, vedd le a fedelet, és úgy ellenőrizd, hogy milyen állapotban van! Ez mellesleg jó alkalom arra is, hogy kitakarítsd az ott felgyülemlett láncsprét... A lánc úgynevezett egyenetlen nyúlása esetén lassú, egyenletes tempóval haladva is rángat a vas, és a kerék forgatásakor szinte centiről-centire más feszességet mérhetsz az alul futó szálon. Sőt, meggyűlhet a bajotok a szűk fordulókkal, tudniillik azonos gázálláson is „darabosan” halad a motor, ráadásul az első lánckerék tengelyének sem tesz jót, ha így használjátok a járgányt. Ezért is fontos, hogy ne csak egy ponton mérd meg a feszességet, hanem forgasd meg lassan, többször a kereket, és a lánc különböző pontjain is ellenőrizd a lógását! Talán mondanunk sem kell, hogy száraz lánccal nem indul el a gondos motoros! Bár a kardánhajtás szinte gondozásmentes, minden felkészítés során győződjetek meg arról, hogy kellő mennyiségű és minőségű kenőanyag van a házban – folytatja az Adves.moto szervizvezetője.

elokeszuletek-a-nyari-turara
Ne csak az abroncs állapotát, hanem a korát is ellenőrizd! Ökölszabály, hogy öt év használat után akkor is érdemes lecserélni, ha egyébként még van rajta minta

Akárcsak az összes többi alkatrészt, a fékeket is tartsátok tisztán! Földes, saras, poros út után érdemes lemosni  az első-hátsó tárcsát és nyerget, hogy a rajtuk megülő koszt ne marja bele a betét a tárcsába, illetve minél kevesebb por jusson a munkahengerek környékére. Érdekes, hogy egyeseknél szokássá vált a betétkopás folyamatos ellenőrzése és hogy rendszeresen rátöltenek a fékfolyadékra, ahogy vékonyodnak a betétek. Ez nem szerencsés, mert oda vezet, hogy betét- vagy tárcsacserénél nem vagy csak nehezen tudják visszanyomni a munkahengert alapállapotába. A felkészítést zárjuk mosással, és a lámpák, fényszórók ellenőrzésével, no és ne feledkezzünk meg a nyugaton gyakran ellenőrzött elsősegélynyújtó csomag, illetve láthatósági mellények becsomagolásáról sem. Mindenkinek jó utat és remek túrákat kívánunk a 2021-es szezonra!