Pontos számokat még nem tudunk, de „ránézésre” kiállítóból és látogatóból is több volt az idén az EICMA pavilonjaiban, mint az elmúlt években. Jól lehet, az Intermoton már sok mindent bemutattak, a gyártók túlnyomó többsége Olaszországban is megpróbált valami újdonsággal előhozakodni, és nem maradtak távol a különféle beszállítók, tuningcégek, motorépítők, no meg persze a ruhások, bukósisakosok sem. Az elkövetkező napokban egyenként végigvesszük a jelentősebb márkák kínálatát, és néhány épített motort is közelebbről megcsodálunk.
Aprilia
Miként oly’ sok gyártó, az Aprilia is tovább hizlalta túraenduróját, az új Caponordot - a korábbi literes erőforrás helyett - immáron a Dorsoduro 1197 köbcentis, 128 lóerős, 90 fokos hengerszögű V2-ese mozgatja. A túlméretes olasz szöcske a BMW R 1200 GS Adventure, a Honda VFR1200X Crosstourer és Yamaha XTZ1200 Super Ténéré mellé érkezik a piacra, így komoly konkurenciaharcra számíthat, de nincs mitől félnie, mert teljesítményben és felszereltségben sem marad el riválisaitól. Ha hihetünk a sajtóanyagnak, a 2013-as Caponordhoz alapáron kínálják majd a háromállású blokkolásgátlót és a teljesítményszabályozót, az opciós listán pedig olyan tételek szerepelnek, mint a markolatfűtés, a tempomat, az útviszonyokhoz automatikusan alkalmazkodó futómű vagy a kipörgésgátló.
Nem kell nagy bátorság, hogy kijelentsük – az RSV4 beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Max Biaggi és Apriliája idén az egyéni és a konstruktőri címet is bezsebelte a Superbike Világbajnokságban, egyúttal újabb évekre biztosította, hogy a vásárlók élmenőként gondoljanak a noalei sportgépre. A sikereket meglovagolva a gyártó elkészítette a modell legújabb generációját, ami merevebb vázzal, másfél literrel öblösebb tankkal, háromállású, kétcsatornás blokkolásgátlóval és új fékrendszerrel kezdi a 2013-as évet, amellett, hogy az üzemmódkapcsolóval megszelídíthető, 65 fokos V4-es is izmosabb lett. Az áthangolt hajtómű 12 500-as percenkénti főtengelyfordulatnál 184 lóerőt szabadít a hátsó kerékre, s nincs híján nyomatéknek sem, ugyanis 117 Nm-rel gazdálkodhat a pilóta.
Bimota
A Bimotások igencsak felszívták magukat az idei seregszemlére, az olasz gyártó 19 motort állított ki standján, és több vadonatúj modellt is bemutattak. Ilyen például a DB8 vázára épülő álomszép DB11, amiben 1198 köbcentis Testastretta blokk dolgozik 165 lóerő, illetve 130,1 Nm birtokában. Az impozáns teljesítményadatok mellett a saját fejlesztésű kipufogórendszer, az Athena befecskendező és a 43 millis Marzocchi villa teszi vonzóvá a talján rakétát, értékesítése várhatóan jövő tavasszal kezdődik. További jó hír, hogy az alapváltozat mellett a kompresszoros DB11 VLX is csatlakozik a palettához, esetében 191 lóerővel és 143 Nm-rel számolhatnak a leendő tulajdonosok.
A Bimota és a BMW már dolgozott együtt a kilencvenes években, BB1 Supermono névre keresztelt közös bringájukban a Rotax-féle 652 köbcentis, 48 lóerős egyhengeres dolgozott. Most újra összeállt a két brigád, de sokkal magasabbra tették mércét – a retro stílusú BB2-ben az S 1000 RR 193 lóerős, hatfokozatú váltóval felszerelt blokkja dolgozik. Az üvegfalak között bemutatott koncepciómotor sorozatgyártásáról egyelőre nem adtak ki információkat, a pletykák szerint talán jövő őszre készülhet el a végleges verzió.
Szintén csak tanulmányként állították ki a Ducati Multistrada 1200 alapjaira épülő DB12 B-Touristot, a márka első túragépét. Szupersportos vonalai ellenére a 185 kg száraztömegű DB12 igazi utazómotor, magas szélvédője, kényelmes ülései és túradobozai egyaránt a gondtalan hosszú távú kalandozást szolgálják. Az állítható húzó- és nyomócsillapítású Extreme Tech teleszkópokra támaszkodó olaszt a már ismert 1198 köbcentis Testastretta blokk repíti előre, 162 lóereje 320 millis első féktárcsákkal, illetve Brembo monoblokk nyergekkel tartható kordában.
BMW
A bajorok Kölnben már ellőtték a puskapor javarészét, bemutatkozott az új F 650-F 800 GS páros, valamint az átdolgozott R 1200 GS, és egy elektromos robogót is bemutatott a kék-fehér márka. Ennek ellenére nem maradt újdonság nélkül a milánói közönség sem, ugyanis itt hullott le a lepel a 17 colos kerekeken gördülő F 800 GT-ről, ami az F 800 ST helyébe lép a következő modellévben.
A 3,4 literes országúti fogyasztással (90 km/óránál) kecsegtető túrázó szabad hasmagasságáról nem közölt adatot a gyártó, az viszont kiderült, hogy az alumínium hídvázon függeszkedő 798 köbcentis, vízhűtéses sorkettes 90 lóerőt ad le nyolcezres percenkénti főtengelyfordulatnál, 5800-nál pedig 86 Nm forgatónyomatékot biztosít lovasa számára. Mindemellett azt is megtudhattuk, hogy a 213 kg menetkész tömegű F 800 GT 43 millis telókkal és vadonatúj fejlesztésű ABS-szel kerül majd a szalonokba, s extraként többek között menetstabilizáló (ASC), valamint elektronikus futómű (ESA) is rendelhető lesz hozzá.
Tekintve, hogy a BMW motorkerékpár-részlege idén ünnepli kilencvenedik születésnapját, három jubileumi kivitellel is előálltak a müncheniek. Az R 1200 GS Adventure, az R 1200 R Adventure és az R 1200 RT „90 Jahre BMW Motorrad” változata zafírmetál fényezéssel és tucatnyi különleges dizájnelemmel áll rajthoz, a műszaki alapokon nem változtattak a mérnökök.