Tavaly év végén már 194 594 nagymotor volt forgalomban Magyarországon – derült ki a KSH friss összesítéséből. Ez önmagában nem sokat mond, ezért érdemes összevetni azzal, hogy ez a szám az ezredfordulón még csak 91 ezer volt, és 2016-ban is alig haladta meg a 160 ezret.
Egyre gyorsabb ütemben nő a nagymotorok száma
Azért is meglepő a tavalyi, nagymértékű növekedés (a kivonásokkal együtt is plusz 8651 darab), mert 2014 és 2017 között összesen nem nőtt ennyivel a nagymotorok mennyisége.
Eddig kimondottan erős volt a 2021-es forgalom, több új motor talált gazdára, mint bármikor az elmúlt tíz évben, vagyis úgy fest, hogy idén elérjük a 200 ezer darabos lélektani határt. Márpedig ez több okból is jó hír, hiszen így nőhet az ingázásra használt kétkerekűek aránya, ezzel felgyorsul a forgalom ritmusa és élhetőbbé válnak a városok.
Ráadásul minden egyes autós, aki motorra vált, nyomban jobban figyel a kétkerekűekre, hiszen egy robogón, motoron megtapasztalja, miért is veszélyesek az autóból talán ártatlannak tűnő manőverek.
Viszlát robogók, helló nakedek?
A robbanásszerű növekedésénél is érdekesebb, hogy folytatódik a csupaszmotorok és a túraendurók előretörése. Noha százalékos arányt tekintve kissé visszaestek a nakedek, a forgalom növekedésével együtt azt jelenti, hogy továbbra is ez a második legnépszerűbb kategória Magyarországon.
Ez egyébként nem meglepő, Nyugat-Európában is a nakedek dominálnak, Franciaországban például a Honda CB500, CB650, Yamaha MT-07, MT-09 és a Kawasaki Z sorozata viszi a prímet. A jelek arra utalnak, hogy itthon is a csupaszmotorok új nemzedéke lesz az uralkodó, ami persze nem is csoda. Ez ugyanis nem a GS500-korszak, amikor olcsó szükségmegoldás volt a naked a sportmotorokkal szemben.
Napjainkban már teljesítmény, felfüggesztés és vezetéssegítő rendszerek terén sincs lemaradása a csupaszoknak, vagyis az időjárás-védelmet leszámítva teljes értékű kihívói a többi motornak, beleértve a Datahouse összesítésében sommásan csak On-Off-ként jelölt crossovereket és túraendurókat is.
Persze ehhez még sok időnek kell eltelnie, mert továbbra is minden harmadik-negyedik eladott gép a terepmotorok táborát erősíti, míg a harmadik helyen álló nagyrobogók forgalma jelentősen csökken, azaz nő a különbség a két vezető géposztály és az üldözők között.