Nemrég nagyszabású összehasonlító tesztet végzett a Ride magazin, amiben arra keresték a választ, hogy a hat kiválasztott közül melyik abroncs lesz a legmeggyőzőbb a nagy túraendurókon. Ehhez napjaink legjobbjait gyűjtötték össze, nevezetesen a Bridgestone Battlax A41, a ContiTrailAttack 3, a Dunlop Trailmax Meridian, a Metzeler Tourance Next 2, a Michelin Anakee Road és a Pirelli Scorpion Trail II modelleket.
Hogyan tesztelik a túraenduró-abroncsokat?
Nem véletlen, hogy az utóbbi évtizedben a nagy túraendurók vezetik a motorok eladási versenyét, hiszen ezek kényelmes üléshelyzetükkel, nyomatékos erőforrásukkal és sokoldalúságukkal megannyi motorosnak ideális társak. Persze ehhez elengedhetetlen, hogy a felhasználáshoz passzoló köpenyek kerüljenek az általában fűzöttküllős felnikre, s hogy a megannyi márka és típus közül melyik miben jeleskedik, arról már a Ride két sokat látott írója, Simon Hargreaves és Carl Stevens mesélt. Az összehasonlítás különlegessége, hogy „vakon zajlott”, tehát a pilótákat nem befolyásolta már kialakult véleményük egy-egy márkáról, mivel csak a motorozás és az értékelés legvégén tudták meg, hogy mikor milyen abroncsot használtak.
Száraz, napsütéses időben, 18 fokos hőmérsékleten zajlott a próba, ahol öt alapvető szempont alapján pontozták a köpenyeket. Ezek a kezelhetőség, a kiszámíthatóság, a stabilitás, a komfort és a visszajelzések. Egyforma gépekkel, BMW R 1300 GS-ekkel vágtak neki a változatos minőségű országutakat, autópályákat és városi utcákat magában foglaló körnek, és mindvégig Dynamic Pro üzemmódban, bekapcsolt kipörgésgátlóval, valamint ABS-szel közlekedtek.
A hat legjobb túraenduró-gumi tesztje
Rendkívül szoros végeredmény született, ugyanis csak az utolsó helyezett Bridgestone Battlax A41 (100/62 pont) lemaradása volt jelentős, az ötödik Pirelli Scorpion Trail II már 71 pontot szerzett, és a harmadik-negyedik helyen pontegyenlőség alakult ki (Metzeler Tourance Next 2, Michelin Anakee Road: 74-74 pont.)
A dobogós Dunlop Trailmax Meridian egy hajszállal kerekedett felül az üldözőkön, és 75 pontot gyűjtött be, míg a ContiTrailAttack 79 egységgel lett első.
– Városban, kis sebességnél szépen és magabiztosan terelgethető a motor szűk íveken is, bár nagyobb tempónál érezhetően nő a bekormányzáshoz szükséges erő, ezért erre 8/10 pontot kapott tőlem a TrailAttack 3. Rendkívül kiszámíthatóan viselkedik, csak nagy dőlésszögnél érződik némi bizonytalanság, ezért a második kategóriában 7/10-re értékeltem. Ugyanez elmondható a stabilitásról is, mivel rossz minőségű aszfalton a kanyar érintési pontjánál érezni némi bizonytalanságot, tehát nem ez volt a legstabilabb abroncs, szóval itt is 7/10 pontot adtam.
– foglalta össze tapasztalatait Carl Stevens. Igazán beszédes, hogy a TrailAttack 3 minden értékelési szempont alapján első vagy megosztott első helyet szerzett a hat abroncs versenyében, így az összetett győzelem egy pillanatig sem forgott veszélyben.
Összegzésükben mindketten kiemelték, hogy ezek a jellemző felhasználásra ideális gumik, tehát azoknak ajánlják, akiknek a terepezés kimerül néhány hosszabb-rövidebb földút vagy erdei ösvény felfedezésénél, és elsősorban aszfalton motoroznak túraendurójukkal.
Ride-gumiteszt végső sorrend:
ContiTrailAttack 3 – 79 pont
Dunlop Trailmax Meridian – 75 pont
Metzeler Tourance Next 2 – 74 pont
Michelin Anakee Road – 74 pont
Pirelli Scorpion Trail II – 71 pont
Bridgestone Battlax A41 – 62 pont