Aki nem ismerné a modellt, ez gyakorlatilag egy Brixton Cromwell 125, csak éppen átfésült formában. Szerencsére nem elégedtek meg az osztrák mérnökök a szebb, látványosabb külsővel, és két centivel megnövelték a rugóutat, majd olyan abroncsokat szereltek fel, melyekkel aszfalton sem ügyetlen a motor, de azért könnyen megbirkózik egy Duna-parti, sóderes szakasszal.
Mindezt megspékelték egy vagány fényszórókerettel, légterelővel, no meg a lámpát körbeölelő ráccsal, csak hogy fokozzák a terepmotoros megjelenést. Kipróbáltuk, hogy milyen a gyakorlatban a Brixton legkisebb terepmotorja.
A motorozás lényege: Felsberg 125
A technika már jól ismert, ugyanez a 125 – pontosabban 124,8 – köbcentis, léghűtésű egyhengeres dolgozik a márka többi nyolcadliteres modelljében, és bár 11 lovas teljesítménye nem éppen egetverő, megtermett pilótával is eléri a 110-es tempót, mármint óra szerint. Ha nagyon szőrszálhasogatóak akarunk lenni, akkor a GPS-es mérés szerint „csak” kereken 100 km/óra volt a csúcs, igaz, ezt jó sok csomaggal és mázsa feletti terheléssel értük el. Persze a vezető ekkor már 110-115-ig kilendülő mutatót látott, köszönhetően az EU-s előírásoknak és a gyárilag – nem – kicsit felfelé csaló műszereknek.
Az erőforrás és a váltó hozza az átlagos, 125-ös szintet, és ha lelkesen kapcsolgatunk, akkor garantáltan nem tartunk fel senkit városi, elővárosi ingázás során. Mire lendületet vesznek a lámpáktól lustán elinduló autók, a kis Brixton már messze jár, és ha némi gyorshajtás árán meg is előznék, újabb lámpa jön, és kezdődik elölről...
A már említett, Cromwellénél nagyobb rugóút dacára a felfüggesztés hangolása viszonylag kemény, madárcsontú vezetővel, csomag nélkül kissé pattog a durvább úthibákon, viszont alaposan megpakolva vagy egyszerűen csak utassal közlekedve rögtön megértjük, miért ilyen a hangolás. Kétszeméllyel sem ingatag a motor, nem billeg az íveken, és csak a vegyes használatú abroncsok szabnak határt az elérhető kanyarsebességnek.
Aki ragaszkodik a vagány scrambleres formavilághoz, de nem akar sarat túrni, simán felszerelhet „aszfaltbarát” köpenyeket is, a 18-as első és a 17-es hátsó felnire is könnyen talál ilyet.
Mégis van rózsa tövis nélkül?
Mivel karcsú motorról beszélünk, a 780 mm-es ülésmagasság nem tántoríthatja el az alacsonyabb pilótákat sem, elvégre a keskeny váz és blokk nem kényszeríti terpeszbe a vezetőt, s 155-160 centivel már lazán talajt érhet a motorról. A kedvező ár, a filigrán felépítés és a barátságos karakter egyértelműen arra utal, hogy ez az ideális kezdőmotor, de pár apróság akad, amin érdemes lenne csiszolni, hogy még könnyebben használhassák a kezdő, autóból átülő vagy éppen újrakezdő motorosok.
Az egyik a kezelőszervek elhelyezése és mérete, ugyanis némi megszokást igényel a sajátos indexkapcsoló, amit vissza kell pöckölni középre, s nem vagyok biztos benne, hogy erre jut elég figyelme egy olyan pilótának, aki még csak most ismerkedik a motorozással, és leköti a figyelmét a forgalom. Ugyanez jellemző a fék- és kuplungkarra, mely jól adagolható, könnyen jár, de a gyengédebb nem tagjainak messze eshet a kormánytól. Jómagam tökéletesnek találtam, de nem is XS-es, hanem L-es kesztyűt hordok, szóval ha téged nem Kareem Abdul Scottie Jordanként anyakönyveztek, lehet, hogy neked is szükséged lesz egy állítható fék- és kuplungkarra. Az utolsó negatívum a visszapillantó, bár ez erősen pilótafüggő – úgy vélem, a megtermettebb vezetőknek jobb lenne egy hosszabb száron ülő, esetleg nagyobb tükör, amiben jobban áttekinthetik a forgalmat.
A Felsberg – szó szerint – megéri a pénzét...
Tulajdonképpen az a meglepő, hogy csak ilyen apróságok róhatók fel hibaként a motornak, hiszen napjainkban már inkább másfél-, mintsem egymillió forint körül mozognak a 125-ösök árai, míg a Felsberg ABS-es változata is csak 1,14 milliót kóstál. Mi több, a vállalkozások, cégek visszaigényelhetik az ÁFA-t, és még útnyilvántartást sem kell vezetniük – derült ki a forgalmazó honlapjáról –, és nettó 897 ezerért tényleg extra jó ajánlat a sokoldalú motor.
Ez tehát a Brixton legfontosabb ütőkártyája, hogy megfizethető és megannyi területen használható, azaz pont olyan értékek jellemzik, mint a korabeli, elsősorban közlekedési, és nem hobbicélú motorokat. Nem félted, ha a hétvégi pecázóhelyedet kell megközelíteni tövises bokrok vagy sáros nyomvályúk között, és ugyanígy helytáll, ha elő- vagy alvóvárosból szeretnél ingázni vele. Ár/érték aránya és felszereltsége több mint kedvező, a járókelőket folyton odacsábító, vonzó megjelenés pedig csak kedves ráadás az osztrák tervezőktől.
Műszaki adatok – Brixton Felsberg 125
Motorkonstrukció: Egyhengeres, léghűtésű, elektronikus üzemanyag-befecskendezővel felszerelt, négyütemű erőforrás
Összlökettérfogat (cm3): 125
Hengerek/szelepek száma: 1/4
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 8,2/11/9000
Sebességváltó: ötfokozatú
Szekunder hajtás: lánc
Futómű és fékrendszer
Első felfüggesztés: Hagyományos teleszkópokból összeállított villa
Hátsó felfüggesztés: Kétoldali rugóstag állítható rugó-előfeszítéssel
Gumiméret elöl/hátul: 100/90-18/120/80-17
Fékrendszer: első és hátsó tárcsafék CBS fékerőelosztóval/ABS-szel
Méretek, árak
Tengelytáv (mm): 1320
Ülésmagasság (mm): 780
Üzemanyagtartály térfogata (l): 14
Átlagfogyasztás (l/100 km): 2,5
Menetkész, teletankolt tömeg (kg): 134
Vételár: 897 630 Ft + ÁFA, azaz Br. 1 139 990 Ft (ABS-szel)