Bevált recepten ne változtass! - tartja a mondás, ezért a BMW mérnökei is érintetlenül hagyták a literes S 1000 család alapkoncepcióját, de - már csak a szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt is - továbbfejlesztették motorjaikat, különösen, ami az erőforrásokat illeti. A jelentősen csökkentett károsanyag-kibocsátás dacára sikerült némi teljesítménynövekedést elérniük, ám a puszta erőnél sokkal lényegesebb, hogy milyen hasznos vezetéstechnikai segédletek kerültek a BMW-kre. Ráadásul mindezt úgy tudták elérni, hogy a tisztább üzem, a nagyobb teljesítmény és a gazdagabb felszereltség ellenére még a gépek tömegéből is sikerült jelentős kilókat lefaragniuk...

bmw-s-1000-r-rr-xr-14611
Új színek ide vagy oda, még mindig népszerű a klasszikus, fehér-kék-piros összeállítás

A pálya ördöge

Elsőként a közkedvelt superbike, az S 1000 RR mutatkozott be 2016 végén, az idei évre kívül-belül megújult típus kapcsán kiemelték, hogy az RR immáron alapáron DTC-vel, azaz dinamikus vonóerő-szabályozással és együléses kivitelben kerül az üzletekbe.

bmw-s-1000-r-rr-xr-14605
Az új RR szériakivitelben egyszemélyes, utasülését burkolat takarja, de alternatívaként - felár nélkül - választható Utascsomag extrafelszerelés is

Szintén fontos újítás, hogy az extraként rendelhető Pro Menetprogram ezentúl az ABS Prót, vagyis az úgynevezett kanyar-ABS-t is tartalmazza, míg a megjelenést illetően az új színváltozat érdemel szót - az S 1000 RR mostantól elegáns szürke-fekete fényezéssel is elérhető.

Nem tartozik szorosan az S 1000 családhoz, mégis, a közös műszaki alapok révén említést érdemel, hogy idén egy igazi nagyágyú is megjelent a BMW kínálatában, a karbonvázas, 215 lóerős csúcsteljesítményű HP4 Race. A menetkészen, feltankolva is csupán 171 kilós szörnyeteg valódi etalon a pályagépek között, az újdonságról részleteket korábbi bemutatónkban, illetve a brnói RR Days összefoglalónkban olvashatsz.

Még könnyebb, még erősebb...

Ennél is több változásról számolhattak be a mérnökök a csupasz S 1000 R kapcsán, elvégre az immáron EURO4 minősítésű meztelen változat teljesítménye öt lóerővel gyarapodott, 11 ezres percenkénti főtengelyfordulatnál 165 lóerő repíti a bajor nakedet. Emellett a tömege két kilóval csökkent, illetve hasznos terhelhetősége ugyanennyivel nőtt, így a típus idei kiadása mindössze 205 kilóval mérlegel.

bmw-s-1000-r-rr-xr-14606
Az S 1000 R rezgéscsillapító betéttel kiegészített kormányt kapott, ezáltal még kényelmesebbé vált, míg karcsúbb segédváza révén több kilóval csökkent a tömege

Az RR-hez hasonlóan a csupaszmotor is megkapta az extraként elérhető kanyar-ABS-t, illetve kérhető HP váltóasszisztenssel is, mely segítségével csak elinduláskor kell a kuplungkarhoz érni, menet közben a fel- és visszaváltások is zökkenőmentesen, kuplungolás nélkül történnek. Ez főként kanyarokban előnyös, hiszen ledöntött motorral, terhelésváltási reakciók nélkül, bátran visszaválthat a pilóta akár több fokozatot is. Átdolgozott idomainak köszönhetően az S 1000 R még látványosabb lett, amit az új (Piros-fekete, szürke és ún. BMW Motorsport) fényezések tovább fokoznak.

bmw-s-1000-r-rr-xr-14607
Összetettebb, környezeti hőmérsékletet is megjelenítő műszeregységet kapott a modell, emellett a kijelző könnyebben leolvasható, mint az elődön

A legfürgébb túragép

Nem maradhatott ki a „jóból” a trió legfiatalabb tagja sem, az általunk kipróbált és jogosan magasztalt S 1000 XR főként károsanyag-kibocsátás és túraképesség tekintetében fejlődött. Hogy biztosan jusson elég hely a csomagoknak, a terhelhetősége kereken tíz kilóval nőtt, megengedett össztömege immáron 444 kilogramm.

bmw-s-1000-r-rr-xr-14608
A combosabb teljesítmény és a növelt terhelhetőség mellett szót érdemel az új színváltozat is - 2017-től metálkék (Ocean Blue metallic matt) fényezéssel is átvehető az S 1000 XR

Természetesen az endurós üléspozíciójú masina teljesítménye is nőtt, az S 1000 R-hez hasonlóan 165 lóerőre, továbbá kiszűrték a tesztünkben említett egyetlen komoly hiányosságát, a magas fordulaton enyhén vibráló, s ezért túrázás közben kissé fárasztó kormányt.

Az átfogó modellfrissítést követően idén már nem lesz markáns változás a három sornégyesen, szeptemberben megjelenő, 2018-as kiadásaik főként az új színváltozatokban, valamint a még tovább bővülő extralistában térnek el elődeikből. Ennek keretében teljes Akrapovič kipufogórendszert is rendelhetnek a motorosok az RR-hez, míg az XR egyedi, hímzett nyereggel és fehér-kék-piros HP-fényezéssel lesz még csábítóbb. Ugyanakkor az utóbbi napokban felbukkant pár kémfotó, amin egy továbbfejlesztett, módosított vázzal és lengővillával, valamint még áramvonalasabb idomzattal ellátott S 1000 RR szerepel, szóval nincs kizárva, hogy a bajorok mégiscsak meglepnek bennünket valamivel...