Különös ábrázatával, felemás lámpatesteivel a 2009-es BMW S 1000 RR igencsak megosztotta a motorosokat, de ahogy azt megszokhattuk, a különc forma megszokása csak idő kérdése volt, mára teljesen természetes, hogy a kék-fehér superbike ilyen sanda ábrázattal bukkan fel a visszapillantóban. Márpedig felbukkan, mert a közösségi oldalakra feltöltött videók ezrei bizonyítják, hogy a pörgős sornégyes elbír a köbcentielőnnyel induló vetélytársakkal is.

Remek tömeg/teljesítmény aránya révén az RR a nagyobb hengerűrtartalmú vetélytársakkal is felveszi a versenyt

Vétek lett volna hát egy ilyen príma váz és erőforrás párost kizárólag a pályaorientált gépben hasznosítani, ezért három éve, 2013 nyarán piacra is dobták a visszafogottabb, de hasonlóan gyors, ruhátlan testvért, az S 1000 R-t.

Páratlan teljesítmény

A BMW nem egyszerűen megkavarta a nakedek egyre langyosabb állóvizét, sokkal inkább bombát dobott a nem éppen combos és sokszor méltatlanul testes masinák közé: 160 lovas sornégyesük egy csapásra a kategória etalonja lett, főként, hogy a lenyűgöző teljesítmény csupán 189,5 kilós saját tömeggel társult.

bmw-s-1000-r-bemutato-9819
Tervezők tucatjai hosszú hónapokon át tökéletesítették az S 1000 R formáját, mire kialakult a karcsú, álló helyzetben is dinamizmust sugalló alak

Ha a szenzációs teljesítmény/tömeg arányra csak legyintett volna valaki, a felszereltséget látva már biztosan fennakadt a szeme, elvégre a kimondottan kedvező áron kínált S 1000 R temérdek hasznos extrával indult harcba. Miként azt a bajoroktól megszokhattuk, több gyártóval ellentétben a blokkolásgátlót alapáron kínálták, ám ezen felül a cég saját fejlesztésű, még kifinomultabb Race-ABS-e, továbbá üzemmódváltója és spéci kipörgésgátlója (ASC) is alapáron járt a vásárlóknak. Ez utóbbira igencsak szüksége is volt a vevőknek, mert alaposan átfésülték a superbike-ból érkező, 999 köbcentis 16 szelepest, s az erőforrás a középtartományban - egészen 7500-as percenkénti főtengelyfordulatig - messze combosabb lett, mint burkolt elődje. Többek között módosított hengerfejcsatornákkal, új vezérműtengellyel és természetesen a vezérlőelektronika újraprogramozásával érték el, hogy a nyomatékgörbe vonala magasabban ívelt, ezáltal még dinamikusabbak lehettek a kigyorsítások.

bmw-s-1000-r-bemutato-9827
Rendkívül rövid és kompakt, tulajdonképpen egy valódi superbike, csak éppen kényelmesebb üléspozícióval és még nyomatékosabb karakterrel

Hogy a 112 Nm-es forgatónyomaték pályán és országúton is tökéletesen kiaknázható legyen, a teljesítményleadás és a kipörgésgátló érzékenysége is az útviszonyokhoz igazítható, de aki beruház a feláras extraként rendelhető dinamikus vonóerő-szabályzóra (DTC: Dynamic Traction Control), még szofisztikáltabb segédletet kap. Ebben már ugyanis egy dőlésszög-érzékelővel kiegészített egység kapott helyet, mely ideális kigyorsítást garantál ledöntött motornál is.

Méltó körítés

A bivalyerős négyhengerest teherviselő elemként rögzítették az S 1000 RR alapjaira épült, könnyűfém hídvázba, ezáltal a konstrukció rendkívül könnyű, egyszersmind példás merevségű lett. Ehhez egy 46 milliméteres csúszószár-átmérőjű, állítható nyomó- és húzófokozati csillapítású első villa, illetve egy alumínium lengőkarhoz kapcsolódó központi rugóstag társul, ezek egyébként - felárért - kiegészíthetők dinamikus csillapítás-szabályzással (Dynamic Damping Control - DDC) is. Az így továbbfejlesztett felfüggesztés nem egyszerűen személyre szabható, hanem folyamatosan az aktuális viszonyokhoz igazodik - ezredmásodpercek alatt hangolja át a csillapítás karakterisztikáját a mindenkori tapadásnak és útfelületnek megfelelően.

bmw-s-1000-r-bemutato-9826
Ritka megoldás - a rendkívül szerény saját tömeg záloga többek között a speciális anyaghasználat. Korántsem mindennapi, hogy egy csupaszmotor üzemanyagtartálya tisztán alumíniumból készüljön, ahogy az S 1000 R-é

Mindez az alapáron kínált kormány-lengéscsillapítóval, továbbá a köridőmérőt, illetve a váltásokra figyelmeztető villanófényt is magában foglaló kombinált műszeregységgel egy szinte utánozhatatlan „csomagot” kínál azoknak, akik tényleg minden területen helytálló gépre vágynak. A magasabbra és hátrébb került kormány révén a nagyobb termetű pilóták sem panaszkodhatnak a helykínálatra, a viszonylag kényelmes üléspozíciónak köszönhetően a hosszabb utak sem fárasztóak, ugyanakkor a príma felfüggesztés, no meg a versenygénekkel rendelkező, 160 lovas sornégyes tartalékai a pályanapokra is elegendőek.

bmw-s-1000-r-bemutato-9821
Az alapáras kipörgésgátló és a személyre szabható teljesítményleadás segít kordában tartani a 160 lovas, mindössze 189,5 kilós saját tömegű S 1000 R-t

Nem is meglepő hát, hogy egyelőre fel sem merül az S 1000 R alapvető módosítása, mivel közvetlen vetélytársai rendre nehezebbek és gyengébbek (pl. Kawasaki Z1000: 142 LE/221 kg, Suzuki GSX-S1000: 143 LE/209 kg), jobbára csak a KTM nagyobb hengerűrtartalmú és jóval drágább V2-ese (1290 Super Duke R: 4,98 MFt) tudja megszorongatni a kék-fehér nakedet. Nem lehet panasz az eladásokra sem, hiszen házon belül olyan népszerű modelleket előz meg az évente 6-7000 darabos mennyiségben értékesített modell, mint a közeli rokon S 1000 XR, a közönségkedvenc F 700 GS vagy éppen a túraszegmensben vitézkedő K 1600 GT és GTL modellcsalád. Népszerűsége tehát töretlen, ami nem csak az egyedi megjelenésnek, a rendkívüli teljesítménynek és a kiemelkedően gazdag felszereltségnek köszönhető. Ha valaki csak egyszer is ment egy S 1000 R-rel, az valószínűleg soha nem felejti el a sornégyes semmihez nem hasonlítható, érces hangját, mely az S-család védjegyeként már messziről hirdeti - egy bajor fenevad közelít éppen.

bmw-s-1000-r-bemutato-9822
Mindenki csak utána? Kevés valódi ellenfele akad a csupasz BMW-nek, mivel riválisai rendre nehezebbek és gyengébbek vagy lényegesen többe kerülnek, mint a kék-fehér erőgép

Műszaki adatok

Erőforrás

Motorkonstrukció: négyütemű, folyadékhűtésű, 16 szelepes, soros, négyhengeres, DOHC-vezérlésű

Összlökettérfogat: 999 cm3

Csúcsteljesítmény: 118 kW (160 LE)/11 000 f./perc (95/1/EC)

Legnagyobb forgatónyomaték: 112 Nm/9250 f./perc (95/1/EC)

Erőátvitel

Tengelykapcsoló: Mechanikus működtetésű, többtárcsás, olajfürdőben futó, Anti-Hopping funkcióval

Sebességváltó típusa: hatfokozatú

Hajtás típusa: lánchajtás (17 és 45 fogas lánckerekek, illetve 525/120 lánc)

Váz és felfüggesztés

Váz típusa: alumínium hídváz, melyben az erőforrás is teherviselő elem

Első felfüggesztés: 46 mm-es csúszószár-átmérőjű USD-villa állítható húzó- és nyomófokozati csillapítással

Hátsó felfüggesztés: alumínium lengőkarhoz kapcsolódó központi rugóstag állítható húzófokozati csillapítással

Fékrendszer, kerekek

Első fék: két úszóágyazású, 5 mm-es vastagságú, 320 mm-es átmérőjű féktárcsa négydugattyús, radiálisan rögzített féknyergekkel

Hátsó fék: 220 mmes szimpla tárcsa egydugattyús féknyereggel

Első gumi mérete: 120/70 ZR 17

Hátsó gumi mérete: 190/55 ZR 17

Blokkolásgátló típusa: Race-ABS, alapáras

Kipörgésgátló típusa: állítható érzékenységű ASC, alapáras (felárért dinamikus vonóerő-szabályozás rendelhető)

Méretek és tömegadatok

Menetkész tömeg: 207 kg

Üzemanyagtartály térfogata: 17,5 liter

Hosszúság x szélesség x magasság: 2,057 x 845 x 1,228 mm

Tengelytáv: 1439 mm

Ülésmagasság: 814 mm

Saját tömeg (üresen/megtankolva): 189,5/207 kg

Vételára: 4 378 000 Ft