Megváltoztak a túramotorokkal szemben támasztott elvárások, legalább is erre utal, hogy a kezdetben kissé puritán RT napjainkra az autók felszereltségével vetekedő, minden földi jóval megspékelt, részben önvezető járművé fejlődött.
Negyven évnyi evolúció: a BMW RT modellek története
Megjelenésekor nem volt éppen olcsó a személyautókéval vetekedő áron, 10 990 márkáért kínált R 80 RT, mégis szépen fogyott: csak az első három évjáratból 7315 darab talált gazdára. Ezt '84-ben váltotta világjárók trónján a nagyobb, nyomatékosabb és 60 lóerős R 100 RT.
A literes változat olyan sikeresnek bizonyult, hogy csak a kilencvenes évek közepén jött az újabb nemzedék, igaz, akkor egy merőben új konstrukcióval rukkoltak elő a mérnökök. Megjelent az első Para- és Telelever futóműves R 1100 RT, mely az irányíthatóság és az utazási komfort merőben új élményével csábított, majd az ezredfordulót követően még erősebb, nyomatékosabb utód lépett a helyébe, a szervófékes, integrált fékrendszeres R 1150 RT. Végül az R 1200 GS felbukkanása és az új, 1,2-es erőforrás arra utalt, hogy nem lesz valami hosszú életű a 1150-es, és így is lett – 2004-ben már a legendás R 1200 RT pózolt a kiállításokon.
Noha többször módosítottak az RT mozgatásáért felelő boxeren, az igazán komoly fejlesztés 2018 őszén történt, amikor a GS és az RT is megkapta a változó szelepvezérlésű, folyadékhűtésű kéthengerest. Mivel a kiemelkedő, 143 Nm-es (!) forgatónyomaték és a kifinomult, elektronikus vezérlésű felfüggesztés máig megállja a helyét, a legutóbbi, tavaly őszi modellfrissítéskor nem változtattak az alapvető összetevőkön. Maradt a váz, a futómű alapja és az erőforrás, viszont gazdagabb felszereltség és még lenyűgözőbb megjelenés jellemzi a nemrég bemutatott Reise Tourert (RT = Reise Tourer).
Távolságtartó, de nem úgy...
Természetesen ebben is a bajorok ShiftCam vezérlésű kéthengerese dohog, mely a terheléstől és a fordulatszámtól függően változtatja a szelepek nyitási idejét, sőt a szívószelep-emelés mértékét is. A váltás szinte észrevétlenül történik, ráadásul nem mindig ugyanakkor – a vezetési stílustól függően öt- és hatezres fordulatszám között.
Bár a csúcsteljesítmény és a legnagyobb forgatónyomaték továbbra is kiemelkedő (136 LE és 143 Nm), jelentősen csökkent a boxer károsanyag-kibocsátása, így teljesíti az Euro5 előírásait. A hajtáslánc terén tehát alig változott valami, viszont annál több újdonságot találunk a fékrendszerben, futóműben és a kényelmi felszerelések között.
Hogy nedves, csúszós úton kanyarodva is biztonságos legyen a megállás, az alapfelszereltség része lett a BMW Motorrad Full Integral ABS Pro, mely a dőlésérzékelővel társított blokkolásgátlót takarja. Ezen felül többféle üzemmód is belefért az alapárba, közöttük az úgynevezett Eco motorvezérlés, amivel a fogyasztást minimalizálhatja a vezető, ha fogytán az üzemanyag, és még messze van a következő benzinkút.
Szemből nézve egyből szemet szúr az új fényszóró, ami a trendnek megfelelően kanyarkövető funkcióval is kiegészíthető, és természetesen alapáron LED-es, hogy biztonságosabbá és élvezetesebbé tegye a napnyugta után megtett kilométereket. Nem szokványos a felfüggesztés sem, elvégre felárért automatikus terheléskiegyenlítésű, „Next Generation” ESA-futómű is elérhető az RT-hez, csakúgy, mint a Pro menetüzemmódok vagy a továbbfejlesztett visszagurulásgátló (Hill Start Control Pro).
Mindezt megfejeli a motorok között egyedülálló, 10,25 colos képátlójú, navigációként is használható műszeregység, mely meglepetésre szintén alapáras, és egyszerűen feleslegessé teheti a motoros GPS-eket. Ismerve, hogy mennyit kóstálnak a valóban profi, vízálló navigációs készülékek, komoly gesztus a BMW-től, hogy felár nélkül kínálja az RT-hez az új „okosműszert”.
A ShiftCam vezérlés, a kanyarkövető fényszóró és az új műszer is jövőbe mutató megoldás, ám az RT legérdekesebb része mégiscsak a radaralapú önvezető rendszer. Ennek első eleme a fékrendszerrel összekötött sebességtartó automatika, ezáltal az RT nemcsak gázelvétellel, hanem fékezéssel is tudja csökkenteni a sebességet, ha olyan meredek lejtőn gurul a pilóta, hogy a motorfék már nem elég az állandó tempó tartásához.
A fényszóró alatt feltűnő ACC felirat arra utal, hogy az újdonság képes a forgalomhoz alkalmazkodni, azaz a radaralapú érzékelő jelei alapján önállóan fékez vagy gyorsít, és mindig állandó távolságból követi az előtte haladót. Ennek különösen sűrű forgalomban, ismeretlen környezetben lehet nagy előnye, hiszen a pilótának több energiája jut a tájékozódásra, és az sem mellékes, hogy ACC segítségével elkerülhetőek a ráfutásos balesetek.
Az új R 1250 RT tehát az ősök szellemiségét viszi tovább, ugyanakkor új utat jelöl ki a jövő túramotorjainak. Kimagasló rugalmassága és forgatónyomatéka ma is etalonnak számít, alapfelszereltsége szintén példaértékű, a radaralapú önvezetés megjelenése pedig egy újabb fontos mérföldkő a motoros baleset-megelőzés történetében.