Megváltoztak a túramotorokkal szemben támasztott elvárások, legalább is erre utal, hogy a kezdetben kissé puritán RT napjainkra az autók felszereltségével vetekedő, minden földi jóval megspékelt, részben önvezető járművé fejlődött.

Negyven évnyi evolúció: a BMW RT modellek története

Megjelenésekor nem volt éppen olcsó a személyautókéval vetekedő áron, 10 990 márkáért kínált R 80 RT, mégis szépen fogyott: csak az első három évjáratból 7315 darab talált gazdára. Ezt '84-ben váltotta világjárók trónján a nagyobb, nyomatékosabb és 60 lóerős R 100 RT.

bmw-rt-csalad-1982-2022
Kicsit sem karcsú (235 kg), sem erőtől duzzadó (50 LE) az első RT, mégis 161 km/órás csúcssebességet ér el

A literes változat olyan sikeresnek bizonyult, hogy csak a kilencvenes évek közepén jött az újabb nemzedék, igaz, akkor egy merőben új konstrukcióval rukkoltak elő a mérnökök. Megjelent az első Para- és Telelever futóműves R 1100 RT, mely az irányíthatóság és az utazási komfort merőben új élményével csábított, majd az ezredfordulót követően még erősebb, nyomatékosabb utód lépett a helyébe, a szervófékes, integrált fékrendszeres R 1150 RT. Végül az R 1200 GS felbukkanása és az új, 1,2-es erőforrás arra utalt, hogy nem lesz valami hosszú életű a 1150-es, és így is lett – 2004-ben már a legendás R 1200 RT pózolt a kiállításokon.

bmw-rt-csalad-1982-2022
Alaposan megkérték az R 1100 RT árát: a csaknem 25 ezer márkás azaz mai árfolyamon 18 200 eurós árcímke dacára több mint 54 ezer darab talált gazdára belőle

Noha többször módosítottak az RT mozgatásáért felelő boxeren, az igazán komoly fejlesztés 2018 őszén történt, amikor a GS és az RT is megkapta a változó szelepvezérlésű, folyadékhűtésű kéthengerest. Mivel a kiemelkedő, 143 Nm-es (!) forgatónyomaték és a kifinomult, elektronikus vezérlésű felfüggesztés máig megállja a helyét, a legutóbbi, tavaly őszi modellfrissítéskor nem változtattak az alapvető összetevőkön. Maradt a váz, a futómű alapja és az erőforrás, viszont gazdagabb felszereltség és még lenyűgözőbb megjelenés jellemzi a nemrég bemutatott Reise Tourert (RT = Reise Tourer).

Távolságtartó, de nem úgy...

Természetesen ebben is a bajorok ShiftCam vezérlésű kéthengerese dohog, mely a terheléstől és a fordulatszámtól függően változtatja a szelepek nyitási idejét, sőt a szívószelep-emelés mértékét is. A váltás szinte észrevétlenül történik, ráadásul nem mindig ugyanakkor – a vezetési stílustól függően öt- és hatezres fordulatszám között.

Bár a csúcsteljesítmény és a legnagyobb forgatónyomaték továbbra is kiemelkedő (136 LE és 143 Nm), jelentősen csökkent a boxer károsanyag-kibocsátása, így teljesíti az Euro5 előírásait. A hajtáslánc terén tehát alig változott valami, viszont annál több újdonságot találunk a fékrendszerben, futóműben és a kényelmi felszerelések között.

bmw-rt-csalad-1982-2022
Miként a kanyar-ABS, a Dynamic Traction Control (DTC) névre keresztelt kipörgésgátló is alapáras az RT-n

Hogy nedves, csúszós úton kanyarodva is biztonságos legyen a megállás, az alapfelszereltség része lett a BMW Motorrad Full Integral ABS Pro, mely a dőlésérzékelővel társított blokkolásgátlót takarja. Ezen felül többféle üzemmód is belefért az alapárba, közöttük az úgynevezett Eco motorvezérlés, amivel a fogyasztást minimalizálhatja a vezető, ha fogytán az üzemanyag, és még messze van a következő benzinkút.

bmw-rt-csalad-1982-2022
Kanyarkövető LED-fényszóró és adaptív tempomat az új RT-n

Szemből nézve egyből szemet szúr az új fényszóró, ami a trendnek megfelelően kanyarkövető funkcióval is kiegészíthető, és természetesen alapáron LED-es, hogy biztonságosabbá és élvezetesebbé tegye a napnyugta után megtett kilométereket. Nem szokványos a felfüggesztés sem, elvégre felárért automatikus terheléskiegyenlítésű, „Next Generation” ESA-futómű is elérhető az RT-hez, csakúgy, mint a Pro menetüzemmódok vagy a továbbfejlesztett visszagurulásgátló (Hill Start Control Pro).

bmw-rt-csalad-1982-2022
Szépek voltak az analóg órák, de kétségtelen, hogy praktikusabb a navigációt helyettesítő, 10,25 colos TFT

Mindezt megfejeli a motorok között egyedülálló, 10,25 colos képátlójú, navigációként is használható műszeregység, mely meglepetésre szintén alapáras, és egyszerűen feleslegessé teheti a motoros GPS-eket. Ismerve, hogy mennyit kóstálnak a valóban profi, vízálló navigációs készülékek, komoly gesztus a BMW-től, hogy felár nélkül kínálja az RT-hez az új „okosműszert”.

bmw-rt-csalad-1982-2022
Teljesen új fejidomot kapott, ezáltal még jobb lett az RT amúgy is legendás időjárás-védelme

A ShiftCam vezérlés, a kanyarkövető fényszóró és az új műszer is jövőbe mutató megoldás, ám az RT legérdekesebb része mégiscsak a radaralapú önvezető rendszer. Ennek első eleme a fékrendszerrel összekötött sebességtartó automatika, ezáltal az RT nemcsak gázelvétellel, hanem fékezéssel is tudja csökkenteni a sebességet, ha olyan meredek lejtőn gurul a pilóta, hogy a motorfék már nem elég az állandó tempó tartásához.

bmw-rt-csalad-1982-2022
Egyedül vagy utassal és csomagokkal? Hála a terheléskiegyenlítő „okosfutóműnek”, alig változik a motor viselkedése a plusz kilóktól 

A fényszóró alatt feltűnő ACC felirat arra utal, hogy az újdonság képes a forgalomhoz alkalmazkodni, azaz a radaralapú érzékelő jelei alapján önállóan fékez vagy gyorsít, és mindig állandó távolságból követi az előtte haladót. Ennek különösen sűrű forgalomban, ismeretlen környezetben lehet nagy előnye, hiszen a pilótának több energiája jut a tájékozódásra, és az sem mellékes, hogy ACC segítségével elkerülhetőek a ráfutásos balesetek.

Az új R 1250 RT tehát az ősök szellemiségét viszi tovább, ugyanakkor új utat jelöl ki a jövő túramotorjainak. Kimagasló rugalmassága és forgatónyomatéka ma is etalonnak számít, alapfelszereltsége szintén példaértékű, a radaralapú önvezetés megjelenése pedig egy újabb fontos mérföldkő a motoros baleset-megelőzés történetében.