Lehet azon élcelődni, hogy mi értelme egy alapvetően terepgépként aposztrofált scramblernek a lassan minden négyzetméterén lebetonozott városokban, és az is felmerülhet, hogy miként lehet valami klasszikus, ha elektronikai segédletek egész sora írja felül a pilóta parancsait. Persze ezek csak rosszmájú megjegyzések, mert valójában mindenki tisztában van vele, hogy az újkori retromasinák pont olyan kívánatosak, mint ötven évvel ezelőtti elődeik, csak éppen mindent sokkal-sokkal jobban tudnak. Azok menetteljesítményét és kezelhetőségét csak az idő szépíti meg, míg utódaik valóban kiváló vasak, csak éppen régies köntösben. Ezt a kategóriát erősíti a BMW idei újdonsága, az R nineT Scrambler is.
A boxer maga a retró
A puritán formaterv és a klasszikus színkombináció nem hagy kétséget afelől, hogy a bajorok sokat látott mérnökei a dicső múltszázadot próbálták felidézni, amikor Rudolf Schleicher és Georg „Schorsch” Meier még sikert sikerre halmoztak a pályákon. A részleteken tovább időzve feltűnik a mai gépeken gyakran elnagyolt, sőt elspórolt nyereg és környéke. A Scramblernek nincs takargatnivalója: patinás hatású anyaggal bevont, díszes varrású bőrfotelje bármelyik két- vagy négykerekűnek becsületére válna, kidolgozottsága és megjelenése már-már az épített vasakat idézi.
Mindezek persze csak apróságok az immáron kereken száz éves múltra visszatekintő BMW gyár ikonja, a jókora, kéthengeres boxermotor mellett. Az 1170 köbcentis, lég- és olajhűtésű egység tökéletesen illeszkedik a régies összképbe, de csak külsőleg, hiszen 110 lovas teljesítménye és 116 Nm-es forgatónyomatéka rendre túlszárnyalja elődeit és a mai klasszikusokat is.
Tetszés szerint alakítható
A Scrambler az általunk is tesztelt nineT-re épül, ám sokkal több annál, főként, mivel a tulajdonos a gép megjelenését tényleg saját kedve szerint alakíthatja. A magasra húzott kipufogótól endurós megjelenésű Scrambler a kiegészítők segítségével tehető még csábítóbbá, ugyanakkor a modulrendszerű vázszerkezet révén gazdája maga is bármikor "átfésülheti" BMW-jét. A saját fejlesztésű acélcsővázhoz ugyanis egy levehető hátsó vázrész csatlakozik, ezáltal a Scrambler igény szerint néhány mozdulattal varázsolható szóló vagy kétszemélyes motorrá.
Az összhatáshoz olyan apró, de fontos részletek is hozzájárulnak, mint a 19 colos, Metzeler Tourance Next abroncsot viselő könnyűfém első kerék, a gumiharmonikával burkolt Öhlins első villa vagy éppen a régies, kerek első lámpa. Igyekeztek a többi beszállítót is úgy megválogatni, hogy termékeik kiválóan illeszkedjenek ezekhez, így a Brembo hagyományos rögzítésű, négydugattyús nyergére és 320-as féktárcsájára esett a választás, melynek ABS-jeladóját is ügyesen elrejtették, hogy a 2016-tól kötelező felszerelés ne rondítson az összképbe.
Tulajdonképpen könnyű dolga lesz a BMW értékesítőinek, hisz' jelenleg alig akad valódi ellenfél a Scrambler számára. Igaz, a Ducatinál rebesgetik, hogy ők is előrukkolnak azonos nevű modelljük kéthengeres, 1078 köbcentis változatával, de addig valószínűleg sok víz lefolyik még az Isonzón. Marad hát a jelenlegi, lényegesen gyengébb 75 lovas verzió, a 48 lóerős Moto Guzzi V7 Stornello, no meg a brit Triumph Scrambler, mely teljesítmény terén szintén messze elmarad a bajor etalontól. Egyelőre tehát a német vas az erőnyerő, és ez várhatóan az árán is meglátszik majd, mivel a szolidabb megjelenésű R nineT 4,9 milliót kóstál, így valószínűleg a Scrambler is hasonló áron kerül a szalonokba.
Műszaki adatok - BMW R nineT Scrambler:
Furat/löket (mm): 101/73
Hengerek/szelepek száma: 2/8
Hengerűrtartalom (cm3): 1170
Max. forgatónyomaték (Nm)/fordulatszám: 116/6000
Max. teljesítmény kW/LE/fordulatszám: 81/110/7750
Tengelyhajtás: kardántengely
Tengelykapcsoló: Hidraulikus működtetésű, száraz
Féktárcsa átmérő elöl (mm): 320
Féktárcsa átmérő hátul (mm): 265
Váz típusa: Acélcsőváz, amelyben a motor is teherviselő elem
Felfüggesztés (elöl/hátul): Öhlins teleszkópok/szimpla Paralever lengőkar
Rugóút (elöl/hátul, mm) : 125/140