A BMW Motorrad elkészítette a több évtizeden át tökéletesített, intelligens segélyhívó rendszer („Intelligent Emergency Call”) motorkerékpárokra kifejlesztett változatát. Már öt éve bemutatták ennek koncepcióját, most pedig megérkezett a szériaérett változat, amit korábban Európa-szerte számos mentőszervezet tesztelt. Méréseik alapján így átlagosan 40-50 százalékkal gyorsabban kiérkeztek a riasztás helyszínére. Az átfogó tesztelést felügyelő Európai Bizottság becslései szerint az intelligens segélyhívó rendszer évente 2 500 motoros életét mentheti meg az utakon.
Hogyan működik?
Baleset és veszélyhelyzet esetén a rendszer – amely automatikus és manuális segélykérésre egyaránt képes – a jármű pontosan meghatározható helyzetét is elküldi a BMW területileg illetékes segélyhívó központjának. A koordináták mellett az adott ponthoz vezető útvonalat és az utazás tervezett irányát is megadja, a mentőegységek így még a legbonyolultabb autópálya-csomópontokban is könnyedén, elsőre megtalálják a riasztás pontos helyszínét.
Az intelligens segélyhívó rendszer működéséhez mobilkapcsolatra van szükség, amelyet a motorkerékpárba gyárilag integrált mobilkommunikációs egység folyamatos készenlétben tart. A mobilkapcsolathoz nincs szükség dedikált szolgáltatóra, egy elérhető szolgáltató azonban elengedhetetlen. A rendszer több különböző jelzésre is alkalmas, az alapeset, hogy automatikus segélykérést küld súlyos baleset bekövetkeztekor. Az üzenet a BMW területileg illetékes segélyhívó központjában landol, amelynek munkatársa a mentőegységek érkezéséig folyamatos beszédkapcsolatot igyekszik fenntartani a sérülttel. A mentőegységek riasztására mindenképpen sor kerül, még akkor is, ha a segélykérés küldőjével nem sikerül felvenni a beszédkapcsolatot. A motorkerékpár műszerfalán eközben egy visszajelző lámpa, valamint egy hangjelzés hívja fel a figyelmet arra, hogy riasztás történt. Ez esetben a sérült nem tudja megszakítani a segélyhívást.
A második esetben, kisebb elcsúszás után a vezetőnek nagyjából fél perce van, hogy megszakítsa a riasztást, ha úgy érzi, nincs szüksége segítségre. Ugyanakkor a manuális működtetéshez egy segélykérő gombot is elhelyeztek a jobb oldali markolaton, amelynek megnyomásával a motoros felveheti a kapcsolatot a BMW területileg illetékes segélyhívó központjával, például ha balesetet lát. A gomb megnyomására a rendszer üzenetet küld a segélyhívó központnak, amelynek munkatársa beszédkapcsolatot kezdeményez a küldővel. A további intézkedésekhez és a mentőegységek riasztásához elengedhetetlen a segélykérést küldő és a segélyhívó központ munkatársa közötti beszédkapcsolat. A segélykérést küldő ez esetben is megszakíthatja a segélyhívást, mindössze egyetlen gombnyomással vagy a gyújtás lekapcsolásával. Manuális segélykérés csak akkor küldhető, ha a motorkerékpár álló helyzetben van és be van kapcsolva a gyújtás.
Intelligens, ezért csak okkal riaszt
Az intelligens segélyhívó rendszer különbséget tud tenni balesetek, veszélyhelyzetek és nem veszélyhelyzetnek számító szituációk között. A kifinomult rendszer érzékeli, ha a motorkerékpár másik járművel vagy akadállyal ütközik, és nem keveri össze a baleseteket az álló helyzeti oldalra borulással, az alacsony sebességű koccanással, a kátyúba gurulással vagy a terepezés során fellépő kisebb ugratásokkal és rázkódással. A kormányon emellett apró mikrofon és hangszóró is található, ami megkönnyíti a kapcsolatfelvételt. Akkor sem lehet gond, ha a motoros külföldön szenved balesetet, hiszen a hamarosan Európa összes országában elérhető rendszerben bárki saját anyanyelvén beszélhet a BMW segélyhívó központjával.