Lassan három éve már, hogy a a Concorso d’Eleganza Villa d’Este-en leleplezték a BMW Concept 101 tanulmányt, ami tulajdonképpen a 2017 elején megjelent K 1600 B előfutára volt. Ahogy azt sejteni lehetett, a piackutatásként is felfogható prototípussal a tengerentúli vevők reakcióit szerették volna felmérni, tudva, hogy főként az amerikai kontinensen lehet közkedvelt az új modell.
Funkció és dizájnelem egyben
A kevesebb több - ezt az elvet követték a BMW formatervezői, mikor úgy döntöttek, hogy a burkolatok mellett a teljes felfüggesztést és a hajtásláncot is metálfekete (Blackstorm metallic) köntösbe öltöztetik. Ettől első ránézésre úgy fest a K 1600 B, mintha Batman szolgálati cirkálója állna előttünk - erőt sugárzó, férfias, egyszerűségében szép. Vonalvezetését illetően a bagger kategória íratlan szabályai érvényesülnek: hátafelé lejtő, keskenyedő, cseppalakú sziluett jellemzi, s ehhez remekül passzol a - lámpatestekkel kiegészített - nagyméretű oldaldobozszett.
Jóllehet, a főbb alkotóelemek, mint a váz és az erőforrás a K 1600 GT túragépből érkeztek, a hátsó váznyúlvány vadonatúj fejlesztés, ezáltal a nyeregmagasság lényegesen - szám szerint hét centivel - csekélyebb, mint a donorként szolgáló GT egyes változatainál. Ami viszont mindkét modell erényeként említhető, az a remek időjárás-védelem, mivel a K 1600 B oldalsó burkolati elemei messze hátranyúlnak, felsőtestét pedig motorosan állítható légterelő óvja az égi áldástól. Mondhatjuk, nem éppen macsó dolog tökéletes szélcsendben, mindentől védve robogni egy ilyen marcona vassal, de aki ázott már órákon - vagy napokon - keresztül egy túrán, az minden bizonnyal értékeli majd a kiváló időjárás-védelmet.
A kényelem garantált
Megszokhattuk, hogy a BMW különleges megoldásokat alkalmaz a felfüggesztés terén, s most sincs ez másként, ugyanis a K 1600 B alatt egy Dynamic ESA elektronikus szabályozású Duo- és Paralever futómű dolgozik, melynek viselkedését maga a vezető is „felülírhatja” a Road és Cruise módok aktiválásával. Az alapbeállítás mellett (Road) a csillapítás teljesen automatikusan működik, míg Cruise csillapítás-üzemmódban a lágyabbá válik a felfüggesztés, kényelmesebbé téve az utazást rossz minőségű útfelületen, alacsony sebesség mellett.
Természetesen azokra is gondoltak, akik szeretnék egyedivé varázsolni motorjukat, ezért a gyári extrák listája szinte végtelen. Kényelmesebb üléshelyzetet biztosító lábtartó, 11 küllős, kovácsolt könnyűfém kerék és megannyi látványos felszerelés található a BMW opciós listáján.
Ha mindez nem lenne elég csábító, álljon itt a gép egyik leglenyűgözőbb tulajdonsága, az 1649 köbcentis sorhatosból kinyert maximális forgatónyomaték, mely 175 Nm, s ebből 110 Nm már kétezres (!) percenkénti főtengelyfordulatnál rendelkezésre áll. Ez garantálja, hogy sebességfokozattól függetlenül bármikor elementáris erővel lő ki a csurig tankolva 336 kilós vas, és akkor sem válik lustává, ha a vezető kihasználja a már-már rekordgyanús, 560 kilós teljes terhelhetőséget.
Európában készül, de a tengerentúli piacokat célozza meg, ahol ráadásul a nagy nevű, amerikai vetélytársak mellett az egyre népesebb japán armadával is muszáj megküzdenie - nincs hát könnyű dolga a bajor baggernek. Ugyanakkor a kék-fehér embléma a nagy víz túloldalán is sokakat vásárlásra csábít, és az új „egyhatos” azokat is simán lenyűgözi, akik nem elégszenek meg a látszattal, szeretnek az idomok mögé pillantani. Hathengeres erőforrás, váltó- és parkolássegítő-asszisztens, elektromos szabályozású futómű és gyönyörűen megmunkált alumínium hídváz? Ezek láttán a műszaki tartalomra érzékeny vásárlók is könnyen voksolnak egy gépre, főleg, ha a páratlan technika ilyen látványos köntösben jelenik meg előttük.
Műszaki adatok: BMW K 1600 B
Motorkonstrukció: Folyadékhűtésű, soros, hathengeres
Összlökettérfogat (cm3): 1649
Hengerek/szelepek száma: 6/24
Furat x löket (mm): 72/67,5
Csúcsteljesítmény (kW/LE/min): 118/160/7750
Legnagyobb forgatónyomaték (Nm /min): 175/5250
Sebességváltó: hatfokozatú, nyomatékhatárolós tengelykapcsolóval
Szekunder hajtás: kardán
Váz, futómű és fékrendszer
Felfüggesztés: Duo- és Paralever felfüggesztés 115, illetve 125 mm-es rugóúttal
Váz: Alumínium hídváz, amelyben a motor is teherviselő elem
Gumiméret elöl/hátul: 120/70 ZR17/190/55 ZR17
Fékrendszer elöl/hátul: 320 mm-es dupla tárcsák négy féknyergekkel/320 mm-es tárcsa kétdugattyús féknyereggel
Méretek, árak
Tengelytáv (mm): 1618
Ülésmagasság (mm): 750/780
Üzemanyagtartály térfogata (l): 26,5
Tömeg (teletankolva, kg): 336
Vételár: 7 083 000 Ft