Manapság kevés gyártó gondolkodik nagyköbcentis, egyhengeres endurókban, a nem is olyan régen még zsúfolt piacon csak páran lézengenek. Nincs már Aprilia Pegaso, Honda XR650, Suzuki DR Big és Kawasaki KLR600, hazánk fiai a BMW G 650 GS (2 268 000 Ft), a KTM LC4 690 (SMC és Enduro R – 2 692 000 Ft) vagy a Yamaha XT 660 (R – 1 898 000 Ft, X – 1 998 000 Ft, Z – 2 198 000 Ft) mellett tehetik le voksukat, ha a nagyobb gyártók kínálatát tartják szem előtt. A piac átrendeződése egyértelműen a kéthengeresek előretörésének köszönhető, többek között a Honda XL700V Transalp (2 048 000 Ft), a Kawasaki Versys (2 300 000 Ft), a Suzuki DL650A (2 468 000 Ft) és a BMW F650-F800GS (2 498 000 Ft- 3 128 000 Ft) páros csalogatta át a vásárlókat a nehezebb, de izmosabb gépek szegmensébe. Ha boldogulni akar, az egyhengeres riválisok mellett velük szemben is ütősnek kell lennie a G 650 GS-nek, és persze nem árt, ha a régi nagy nevekkel is fel tudja venni a versenyt. Képességeiről egyhetes teszt során győződhettünk meg…

g650gs
A magasra húzott kormány, és távoli lábtartók a már jól megszokott endurós testtartásba kényszerítik a testet. A kicsinyke szélvédő plexi sikerrel állja útját a légáramlatoknak

Enyhén droid

Ismerve az F 650 GS néven forgalmazott korábbi generációt, nem számítottam túl sokra, ez egy igazi kiegyensúlyozott típus, kézzel fogható értékekkel és négyzetméterre belőhető felhasználási területtel. Erre utal a formaterv is, a vetélytársak dizájnbravúrjával szemben (pl. XT-Z 660 Ténéré) a G 650 GS kifejezetten visszafogott, megjelenése legalább annyira izgató, mint egy német projektmenedzser, aki a team building kedvéért piros öltönyt húzott. Ebből fakadóan nem a csajok első számú kedvence, és a találkozókon sem sereglik köré a nép, viszont mindig ápolt, szimpatikus személyiség benyomását kelti, megjelenhetünk vele bárhol.

g650gs
Gusztusos és informatív a műszeregység, de váltófokozat-visszajelző sajnos nincs rajta. Az idomba integrált kapcsolóval az 57 000 forintos markolatfűtést aktiválhatjuk

Nyergébe szállva máris érződik, hogy nem az a vérbeli enduró, ülőlapja csupán 78 centire van a talajtól, hasmagasságát pedig nem is adja meg a gyártó. Sebaj, mi lemértük, terheletlenül 203 milliméter, tehát 57 millivel marad el az XT-Z 660-tól és 77-tel a KTM 690 Enduro R-től (a szimpla Endurót már nem forgalmazzák). Ezért aztán a kemény terepezés élményéből kimaradnak a típus vásárlói, a kis BMW a városi padkák leküzdésében és egyszerű földutas barangolásokban lehet partner, már csak azért is, mert elöl 17, hátul 16,5 centiméter a rugóút. Ellentételezésként a kényelem és a helykínálat kiváló, s a 170 centis pilóták lába is könnyedén leér, ami komoly biztonságérzetet garantál a kezdőknek, no meg természetesen a hölgyeknek.

g650gs
Se nem fordított, se nem állítható, és még vékony is a két első teleszkóp, de legalább egy vaskos középmerevítőt beszereltek a szakemberek

Az acél hídvázra függesztett 652 köbcentis blokkot ugyanúgy a Rotax tervezte, mint a korábbi változatét, ez azonban már nem Ausztriában készül, hanem a Loncin kínai gyárában, igaz, európai alkatrészekből. Hidegen beröffentve van némi hangja, de semmi különös, üzemi hőmérsékleten pedig szinte teljesen elhallgat, megkímélve környezetünket (és megfosztva bennünket) az egyhengeresek karakteres csattogásától. Az orgánum mellett le kell mondanunk a fűnyírós életérzésről is - a kiegyensúlyozó-tengely alacsony és magas fordulatszámon is sikerrel megy szembe a rezgésekkel.

g650gs
Hátulról teljesen jellegtelen a G 650 GS, az egyetlen hangsúlyos részlet a dupla-kipufogó. Kár, hogy a baloldali dob le van dugózva…

Menet közben a motorozás legbarátságosabb arcát mutatja felénk a 192 kilós bajor jövevény, utasításainkat gyorsan veszi és hajtja végre, mintha előre kitalálná gondolatainkat. A 48 lóerős erőforrás nagyjából háromezres fordulaton kel életre, innen szépen, egyenletesen pörög fel a - hétezernél alábukó - teljesítménygörbe csúcsáig. Hatvan newtonméteres forgatónyomatékát kereken ötezernél adja le, azaz a használható tartomány kellős közepén, így szinte mindig rendelkezésünkre áll a teljes tartalék. A karakterisztikának hála a G 650 GS a „lendületből motorozók” favoritja lehet, ha egyszer ráérzünk ritmusára, meglepően gyorsan róhatjuk a kilométereket. Kimagasló teljesítményre persze ne számítson senki, a százas sprintet 5,7 másodperc alatt tudja le a modell, míg végsebessége 170 km/óra.

g650gs
Az 14 literes üzemanyagtank az ülés alá, az olajtartály pedig a motor fölé került, így javult a tömegelosztás. A gyárilag megadott fogyasztás 90 km/óránál 3,2 liter/100 km

Semmi különös

Belépőmodellként a G 650 GS futóműve nélkülözi a BMW-s kunsztokat, Telelever helyett csupán két 41 milliméteres hurkapálcát találunk elöl, és az acél zártszelvényekből összeállított hátsó lengőkar sem éppen a technika csúcsa. A húzó- és nyomófokozati csillapítás beállítására sajnos egyik rugóstag esetében sincs lehetőségünk, egyedül a hátsó előfeszítés állítható, de ez nem sokat ér, a „középlágy” gyári hangolás tulajdonképpen sem terepen, sem aszfalton nem engedi a forszírozott tempót. Cserében normális használatnál kifejezetten stabil a G, már kis sebességnél is remek az egyenesfutása, és országúton, illetve autópályán sem veszít magabiztosságából. Fordulékonysága - a műfaj elvárásainak megfelelően - jócskán túlmutat az utcai gépekén, így vígan dőlhetünk rá vele a legszűkebb ívekre is, a motoron nem fog múlni, hogy elférünk-e. A dolog fonákja, hogy igazából rajtunk sem, mert a G 650 GS tökéletes tanulómotor, olyan lazasággal és megingathatatlan biztonsággal fekszik rá a kanyarokra, hogy a pilótára már-már nincs is szükség.

g650gs
A repkedő mínuszok dacára egészen jót motoroztam a G 650 GS-sel, a Metzeler Tourance EXP gumik kifejezetten jól tapadtak a hideg aszfalton

Ha mégis elsokallnánk, erős mentsvár a 300 millis első és 240 mm-es hátsó tárcsára épülő, 117 700 forintért blokkolásgátlóval is kiegészíthető fékrendszer. Ereje lineárisan épül fel, nyomáspontja hamar kitapintható, adagolhatósága példás, szóval minden adott a biztonságos lassításhoz, és még erre jön rá a kifinomult működésű ABS. Mivel szoftvere még laza talajon sem bolondul meg, a tapasztalatlan terepeseknek sem kell esnie-kelnie a rutinszerzés ideje alatt…

g650gs
Terepre csak korlátozottan alkalmas, de azért sátorhelyet nyugodtan kereshetünk vele. A precíz fék főleg nedves talajon tesz jó szolgálatot

Nyugodt tömegeknek

Kissé borsos árával és középszerű műszaki megoldásaival a BMW G 650 GS nem sok eséllyel pályázik a profi motorosok kegyeire, aki száguldani akar, ennyi pénzből erősebb és gyorsabb gépet is vehet. A németek fundurója neve ellenére a higgadt, komótosan közlekedő motorosokat veszi célba, 3,5-5 liter körüli fogyasztást, kiemelkedően kezes viselkedést, túlzásoktól mentes motor- és fékteljesítményt, valamint legendás megbízhatóságot garantálva számukra. Városi közlekedésre, elővárosi ingázásra és kisebb belföldi kirándulásokra abszolút ideális, de a hosszabb kalandokhoz szerintem gyenge, pláne, ha párban vágunk neki az útnak…

BMW G 650 GS

Motorkonstrukció egyhengeres, négyszelepes, folyadékhűtéses négyütemű

Hengerűrtartalom 652 cm3

Furat x löket 100 x 83 mm

Kompresszió 11,5 : 1

Max. teljesítmény 35 kW (48 LE) / 6500 min-1

Max. nyomaték 60 Nm/ 5000 min-1

Váltó ötfokozatú

Befecskendezés BMS-C II

Üzemanyagtartály mérete 14 liter

Generátor teljesítménye 400 W

Tengelytáv 1477 mm

Ülésmagasság 780 mm

Szabad hasmagasság 203 mm

Menetkész tömeg 192 kg

Gumi mérete elöl 110/80 R19

Gumi mérete hátul 140/80 R17

Féktárcsa átmérője elöl 300 mm

Féktárcsa átmérője hátul 240 mm

Alapár: 2 268 000 Ft