- Szeretnénk, ha a prémiumkategóriás modellek az ötszáz köbcenti alatti osztályban is meghonosodnának - nyilatkozta Stephan Schaller, a BMW Motorrad vezérigazgatója a 2015-ös EICMA-n, s mondandója nyomatékosítására rögtön le is leplezte az indiai TVS-szel közösen készített újdonságot, a G 310 R-t. Az S 1000 R formavilágát öröklő gép ugyan csak 34 lovas volt, mégis csak úgy hemzsegett a kategóriában szokatlan műszaki csemegéktől.

bmw-g-310-gs-11897
Először 2015 nyarán láthattuk kézzelfogható bizonyítékát a TVS és a BMW Motorrad közös munkájának. A látványos koncepciómotor bemutatása arra utalt, nincs már messze a szériaérett változat leleplezése sem...

Valóban prémium

Multifunkciós műszeregység, USD-rendszerű első villa és 28 Nm-es csúcsnyomatékú, DOHC-vezérlésű erőforrás - ezeket emelték ki elsősorban a bemutató során, hozzátéve, hogy a G 310 R hajtóműve igazi kuriózum. Oldalról szemlélve egyből szemet szúr, hogy a henger hátrafelé dől, hogy is ideálisabb legyen a súlyelosztás, ezzel azonban nincs vége az érdekességeknek.

bmw-g-310-gs-11907
Ki látott már ilyet? Különös, ám végtelenül praktikus részlet, hogy a hengerfej fordítva kapott helyet a hajtóműben, ezáltal a kipufogóleömlő nem „kerüli meg” a hengert, hanem egyenesen hátrafelé tart a motor jobb oldalára felszerelt dob felé

Ilyen előzmények után nem lehetett kérdéses, hogy a masszív acél csővázat és a rendhagyó erőforrást több típusban is látjuk majd, s a találkozásra nem is kellett sokat várni. Éppen egy évvel a G 310 R leleplezése után 2016 őszén napvilágot látott a G sorozat újabb tagja, a G 310 GS.

bmw-g-310-gs-11899
Minden ízében látszik, hogy a G 310 R tervezésénél a gyár csupaszmotorja, az S 1000 R állt modellt

Nem kirakatenduró!

- A G 310 GS magában hordozza a GS család minden erényét: kategóriájában páratlanul sokoldalú, fürge és agilis a zsúfolt forgalomban, könnyű terepen pedig felettébb magabiztos. Rendkívül kompakt méretű, mégis kényelmes - jellemezték tervezői a legkisebb GS-t a novemberi bemutatón. Mi tagadás, az Indiából érkező újdonság - teljesítményét leszámítva - valóban mindent tud, amit a nagyok, elvégre központi rugóstagja és fordított teleszkópjai egyaránt közel húszcentis rugóúttal büszkélkedhetnek, míg első kereke - természetesen - 19-es átmérőjű. Bár a gyár hivatalosan nem adta meg a szabad hasmagasságot, a motor mellé guggolva tisztán látszik, hogy egy bő arasznyi, 22-24 centire tehető az olajteknővédő és a talaj távolsága, mellyel a valódi endurók között is megállja a helyét.

bmw-g-310-gs-11906
Bizonyíték a prémiumtagságra - a Brembótól érkező, radiálisan rögzített, négydugattyús féknyereg, a 300-as tárcsa és az aranyszínű, masszív első villa a kétszer nagyobb motorokon is jól mutatna

Bár az ülésmagasság nem csekély, 835 mm, azaz kereken öt centivel több, mint a csupasz változaté (és csak másféllel marad el az R 1200 GS-től), a rendkívül keskeny felépítésnek köszönhetően a vezető nem kényszerül nagy terpeszbe, így a 170-175 centis pilóták is két lábbal, stabilan talajt érnek a GS nyergéből. Ez egyben garancia arra, hogy a magasabbaknak sem kell kuporogni a gépen, mert az ülés és a lábtartó távolsága - amúgy endurósan - bőséges, a kormány magasabban és hátrébb helyezkedik el, mint a G 310 R-en, ezáltal egyenes háttal, kényelmes testhelyzetben vezethető a modell, ami könnyű terepen és városban egyaránt kapóra jön.

Prémium, de megfizethető

Nem kérdés, hogy a hatodik éve folyamatosan eladási rekordokat produkáló BMW Motorrad szeretné megvetni a lábát az A2 szegmensben is, hogy az 500 köbcenti feletti osztályban aratott sikerei után a „kicsik” között is bizonyítson. Nincs könnyű dolga a bajoroknak, ugyanis egyre nagyobb a keletje a megfizethető, 18 éves kortól vezethető gépeknek, ezért aztán rengeteg riválissal kell megküzdeniük a vásárlók kegyeiért.

bmw-g-310-gs-11900
Minőség diszkontáron? Még soha nem volt ilyen egyszerű új, kék-fehér logós motorra ülni...

Természetesen igyekeztek versenyképes árat szabni, hogy ezzel is borsot törjenek a konkurensek orra alá, így a G 310 R a felsorolt műszaki csemegék és az alapáron kínált blokkolásgátló ellenére is csak 1,6 millió forintba kerül. Egyelőre az új GS-nek nincs hivatalos ára, de a pletykák szerint ez is hasonlóan kedvező árcímkével kerül a boltokba, mint 17-es kerekeken futó testvére.

bmw-g-310-gs-11904
Az előrenyúló orr, a karcsú, magas felépítés és a bőséges szabad hasmagasság révén ez egy valódi GS lett, csak éppen eggyel kevesebb hengerrel, mint amit megszokhattunk

Egy év alatt rögtön két új modellel bővült a bajorok kínálata az A2 osztályban, ezzel azonban koránt sincs vége, hiszen a TVS tavaly nyáron már leleplezte a tetőtől-talpig szénszálas idomzatba csomagolt, látványos mini-superbike-ot, mely szintén a G 310 technikáját örökölte. A beharangozókból már sejthető, hogy ez a későbbi, BMW emblémás sportmotor előfutára, vagyis az S 1000 RR páratlan sikere után a németek szerencsét próbálnak a legkisebbek között is, hogy egy látványos, de kedvező árú típussal bővítsék kínálatukat.

Műszaki adatok - BMW G 310 R/G 310 GS

Motorkonstrukció: 313 köbcentis, DOHC-vezérlésű, folyadékhűtésű egyhengeres

Csúcsteljesítmény: 34 LE (25 KW)/9500 f./perc

Legnagyobb forgatónyomaték: 28 Nm/7500 f./perc

Furat x löket: 80 mm x 62 mm

Sűrítési viszony: 10,6:1

Váltó: hatfokozatú

Erőátvitel: lánchajtás

Váz: Acél térhálós csőváz csavarkötéssel rögzített hátsó segédvázzal

Első felfüggesztés: 41 mm-es csúszószárátmérőjű fordított teleszkópok

Hátsó felfüggesztés: állítható rugó-előfeszítésű központi rugóstag

Első fékrendszer: 300 mm-es átmérőjű féktárcsa radiális rögzítésű, négydugattyús Bybre féknyereggel

Hátsó fékrendszer: 240 mm-es átmérőjű szimpla tárcsa egydugattyús féknyereggel

Első abroncs mérete: 110/70 ZR 17/110/80 R 19

Hátsó abroncs mérete: 150/60 ZR 17/150/70 R 17

Tengelytáv: 1371/1420 mm

Villaszög: 64,9/63,3 fok

Utánfutás: 102,3/98 mm

Ülésmagasság: 785/835 mm

Menetkész tömeg: 158,5/169,5 kg

Üzemanyagtartály mérete: 11 liter

Fogyasztás: 3,33 l/100 km

Végsebesség: 145/143 km/h