Cikkünk előző részében arról ejtettünk szót, hogy miért lett a KSR Moto Magyarországból ADVESmoto, és milyen reményeket fűz a rákospalotai vállalkozás a Motron márkához, ami most bukkant fel kínálatukban.

Felpezsdítheti az áramos motorok piacát a zöld rendszám

Az interjú második részének középpontjában az akkumulátoros járművek állnak, no és az, hogy mire számíthatnak az igényes hazai vevők egy feltörekvő távol-keleti márkától.

- Milyen szempontok szerint választanak maguknak elektromos kétkerekűt az ADVESmoto vásárlói? Vajon az ár, a hatótáv vagy a jármű megjelenése fontosabb a döntésnél?

- Az a tapasztalatom, hogy új, ötvenes, belsőégésű erőforrással hajtott segédmotort leginkább csak hagyományőrzésből vesznek az emberek. Nem tudok olyan racionális érvet, ami ebben a géposztályban a benzines mellett szólna, hiszen többe kerül és drágább fenntartani, mint egy elektromost. Az A1-es jogsival vezethető 125-ös szegmensben még valamivel kedvezőbb áron találni új, benzines Euro5-ös gépeket, melyek a használati költségeknél hamar hátrányba kerülnek tiszta üzemű vetélytársaikkal szemben. Arról nem beszélve, hogy az elektromos robogók egy sor olyan hasznos felszereltséget és szolgáltatást adnak, ami egy benzinesnél egyáltalán nem elérhető. Gondolok itt például a NIU 5G IoT rendszerére, a kanyarodás után kikapcsoló irányjelzőre, az alapáras sebességszabályozóra, azaz tempomatra, a jármű helyzetéről SMS-t küldő szülői felügyelet funkcióra, hogy csak a legfontosabbakat emeljem ki.

beszelgetes-horvath-tamassal-masodik-resz
– Bízunk benne, hogy jövőre finomítanak az elektromos motorok részére kiírt vásárlási támogatás feltételein, és még több ügyfelünk sikerrel pályázik az állami hozzájárulásra – mondta el a SportMotornak Horváth Tamás, az ADVESmoto ügyvezető igazgatója

A NIU azért is közkedvelt a fiatalok körében, mert kvázi kütyüként tekintenek rá, amivel „menő” megérkezni az iskolába vagy egy buliba. Hozzáteszem, az új környezetvédelmi normák, a zajkorlátozások, valamint az E10-es hajtóanyagok megjelenése szintén az elektromos modellek irányába fordítja az új robogóban gondolkodó vásárlókat. Ami a hatótávot illeti, különbséget kell tennünk vélt és valós igények között. Mondok is egy példát! Ügyfelünk megvette 170 km-es hatótávú, dupla akkumulátorral felszerelt NIU segédmotorját. Nagyon tetszett neki a motor, ám később arról panaszkodott, hogy kevesli ezt az értéket. Meglepődve láttuk a garanciális átvizsgálásnál, hogy – a fedélzeti rendszer adatai alapján – kéthavonta egyszer töltötte a telepeket, és mindössze hét töltési ciklust rögzített a számítógép. Ebből arra következtettünk, hogy nem használta ki az akkuk kapacitását, azaz valójában a hatótávot sem. Ezzel szemben az évente 20-30 ezer kilométert robogózó, ingázó ügyfeleink sosem panaszkodnak az egy töltéssel megtehető távolságra.

- A NIU és a Motron kínálatában egyaránt temérdek versenyképes, elektromos modell szerepel, ebből kiindulva úgy gondolom, könnyű meggyőzni az autósokat, hogy váltsanak tiszta üzemű, fürge és kis helyet foglaló áramos motorra. Nem így van?

- Ez egy roppant összetett kérdés. Az elektromos motor előnyeiről senkit nem kell meggyőzni, ha városi és/vagy elővárosi közlekedésről van szó. Egy felmérés értelmében évente átlagosan 162 órát állunk dugóban, ami egy teljes havi munkaidő (!), nem csoda, hogy rettentő sokan a torlódások elkerülésére használják az elektromos vasakat. Másokat gazdaságosságuk és okosmegoldásaik győznek meg, megint mások környezettudatos gondolkodásuk okán váltanak áramosra. A kimutatások alapján ma Magyarországon átlagosan 2-3 autót használ egy-egy család – véletlen, hogy ekkora torlódások alakulnak ki?

beszelgetes-horvath-tamassal-masodik-resz
Nagyon jól fogynak itthon a NIU robogói, melyek nemcsak nagyszerű ár/érték arányukkal, hanem jövőbemutató szolgáltatásaikkal is kitűnnek a tömegből

Az a tapasztalat, hogy ahol az egyik autót motorra vagy motorokra cserélték, ott a megmaradt négykerekűt is kevesebbet használják. Látszik az is, hogy amikor van mód dönteni az autó és a motorkerékpár között, abban az esetében gyakrabban voksolnak a kétkerekűre. Tanulságos, hogy gépkocsival megtett útjaink 40 százaléka 5 km-nél rövidebb, 60 százaléka pedig nem éri el a 10 km-t, nem mellesleg egy autóban átlagosan 1,15 fő ücsörög. Mindebből következik, hogy a motorkerékpár az autónál számottevően optimálisabb és logikusabb választás.

- Augusztusban robbant a hír, miszerint mostantól zöld rendszámot viselhetnek az elektromos motorkerékpárok is. Úgy tudjuk, ebben Önöknek is szerepe volt…

- Büszkék vagyunk rá, hogy sikeresen lobbiztunk a jogalkotónál az áramos motorkerékpárok zöld rendszámáért. Ezért nyár vége óta már nincs akadálya annak, hogy a tiszta üzemű két- és többkerekűek is megkapják ezt az eddig csak gépkocsiknál elérhető megkülönböztető jelzést, ami számtalan kedvezményre jogosít.

Talán a legfontosabb, hogy – szemben hagyományos rendszámmal ellátott vagy rendszám nélküli rokonaikkal – ettől kezdve szmogriadó esetén is használhatóak az áramos motorok.

Nem mellékes az sem, hogy a különleges jelzéssel felvértezett motor gazdája mentesül a gépjárműadó, a regisztrációs adó és a vagyonszerzési illeték megfizetése alól. Egy vadonatúj NIU NQi GT volt egyébként az első hazai zöldrendszámos vas, mostantól pedig valamennyi akkumulátoros járművünket ilyen plakettel hozzuk forgalomba.

beszelgetes-horvath-tamassal-masodik-resz
Jelenleg kétféle, 650-es CF Moto modell szerepel a palettán, az MT kalandgép és az NK nevű naked egyaránt közel 60 lovas és lényegesen kedvezőbb áron kapható, mint a közvetlen riválisok

Sajnos a korábban fehér táblával ellátott áramos mociknál nincs mód arra, hogy egyszerűen zöldre váltson az üzembentartó. A jogszabály értelmében újra kell vizsgáztatni a gépet a cseréhez, vagy – kérésre – a következő vizsgánál záradékkal látják el a műszaki adatlapot, ami alapján kezdeményezhető az okmányirodában a rendszámváltás.

- Milyen tapasztalatokat szereztek az elektromos robogók állami támogatásával kapcsolatban?

- A pályázatnak minden piaci szereplő örült, csak azt sajnáljuk, hogy az előző körben elutasított vevőjelöltek most inkább kivárnak, s a 2022-ben várható, új fordulóban bízva elhalasztják a vásárlást. Egyébként hatalmas mennyiségű, mintegy 1200 motorra állítottunk ki megrendelőt, még hétvégén is ezzel foglalatoskodtunk, mert csak az tudta beadni a pályázatot, aki érvényes, aláírt megrendelővel rendelkezett. Nem kérdés, hogy a gazdasági társaságok körében roppant népszerű volt a program, ugyanakkor minden igyekezetünk ellenére kevesebb ügyfelünk nyert, mint reméltük. Az 50 százalék feletti ártámogatás rendkívül nagyvonalú, azonban úgy látjuk, hogy nem azokat a motorokat részesítette előnyben a pályázat, melyekre nagy igény van a vevők részéről. Ez abból is kiderül, hogy azok az elutasított pályázók, akik végül támogatás nélkül is vásároltak, nagyrészt más típust vagy eltérő kivitelű változatot rendeltek maguknak, amikor már nem kötötték őket a pályázat korlátai.

Amennyiben az a cél, hogy ültessük át az autósok egy részét tiszta üzemű, kis helyet foglaló motorkerékpárra, akkor érdemes lenne olyan, például A1-es jogosítványkategóriába tartozó modelleket bevonni a körbe, melyek tényleg ezt a célt szolgálják, és kellően vonzóak a megrögzött autósoknak is.

Bárhogy is, a motoros pályázat eddig meghirdetett fordulóin nagyon hamar elfogyott a pénz, ezért elképzelhető, hogy az év utolsó időszakában újból elérhető lesz állami forrás. Igaz, ezt egyelőre nem erősítették meg hivatalosan, miként azt sem tudjuk, hogy jövőre mi a szándéka a kormánynak ezen a területen.

beszelgetes-horvath-tamassal-masodik-resz
Az elektromos Motron Cubertino a jelenlegi robogómezőny egyik legvidámabb tagja, sőt 50 km körüli valós hatótávja, nyomatékos erőforrása, strapabíró futóműve és kimagaslóan versenyképes ára okán az egyik legjobb ajánlat ma a piacon 

Lehet, hogy a pályázat helyett egyfajta normatív támogatás hatékonyabb ösztönzőnek bizonyulna, még akkor is, ha egy-egy járgány vásárlásához esetleg kisebb összeggel járulna hozzá az állam. Egy ilyen, kiszámíthatóbb, tervezhetőbb megoldásnak vélhetően a gazdasági társaságok is jobban örülnének.

- Végezetül essék szó a külföldön már nagy rajongótáborral büszkélkedő CFMotóról, mely a  közelmúltban jelent meg választékukban. Hogy látja, milyen esélyekkel indul a hazai piacon?

- Megállapodásunk értelmében cégünk valamennyi kétkerekű CFMoto modellt értékesítheti, az első példányok már meg is érkeztek telephelyünkre, s hamarosan a teljes európai kínálatból csemegézhetnek a honi vevők. Talán senki előtt nem titok, hogy a CFMoto kínai cég, ahol olyan minőségű termékeket állítanak elő, ami kiállja a próbát bármilyen európai vagy japán ellenfelével szemben. Valószínűleg nem véletlen, hogy a kínai rendőrök java része CFMotóval üldözi a bűnt, márpedig az ilyen jellegű felhasználás extra terhelést jelent a technikának, mégis állják a sarat. Ennek alapján nincs okunk kételkedni a minőségükben és a várható sikerükben sem.