Az ORFK Rendészeti Főigazgatósága közzétette az idei esztendő első hat hónapjára vonatkozó baleseti statisztikáját. Örvendetes, hogy a személysérüléses és az ittasan okozott balesetek száma csökkent: ez előbbiből 2017. január 1. és június 30. között összesen 7104 történt, ez 5,4 százalékkal kevesebb, mint 2016 azonos időszakában. A tendencia mindhárom baleseti kategóriában kedvezően alakult, a halálos balesetek száma 2,4 százalékkal – 251-ről 245-re –, a súlyos sérülések 5,5 százalékkal – 2209-ről 2087-re –, míg a könnyű kimenetelű esetek száma 5,4 százalékkal, számszerűsítve 5047-ről 4772-re csökkent.

Ugyanakkor - a halálos kimenetelű balesetek számának csökkenése ellenére - két fővel többen haltak meg közútjainkon, ami azt jelenti, hogy az egy balesetre jutó áldozatszám csekély mértékben nőtt, ugyanis a tavaly június végén regisztrált 267 áldozattal szemben idén az első félévben 269 fő vesztette életét.

baleseti-statisztika-2017-elso-felev-15140
Budapesten és Pest megyében továbbra is nő a balesetek száma, míg a többi régióban jelentősen csökken

A halálos áldozatokon túlmenően a súlyosan sérültek számában 4,5 százalékos – 2 489 fő helyett 2 377 fő –, a könnyű sérültek számában pedig 3,5 százalékos – 7 039 fő helyett 6 791 fő – csökkenés mutatható ki. Az ittasan okozott személyi sérüléssel járó közúti balesetek száma drasztikusan, ötödével (!) csökkent, amely nagyszerű eredmény, s ennek megfelelően az alkoholos befolyásoltság alatt okozott baleseti arány is kedvezően változott, a tavalyi 9,8 százalékról 8,1 százalékra csökkent.

A legfőbb ok továbbra is a gyorshajtás

A számok és az arányok tisztán látása érdekében fontos megjegyezni, hogy bár a több ezres, tízezres nagyságrend soknak tűnik, a forgalom és a közlekedők száma elképesztő meredeken emelkedett az utóbbi években. A felmérés szerint tavaly 3,36 milliárd liter üzemanyagot tankoltak a magyarok, ami annyit tesz, hogy járművenként kb. 900 liter fogyott egy év alatt. Ez az érték rekordnak számít, s egyáltalán nem emelkedett ezzel egyenes arányban a balesetek száma.

baleseti-statisztika-2017-elso-felev-15177
A kis- és a nagymotorok vezetői is egyre kevesebb galibát okoznak az utakon. Meglepő változás, hogy idén a segédmotorosok, robogósok kevesebb személysérüléses incidensért voltak felelősek, mint a rendszámos gépek tulajdonosai

A legfőbb baleseti okokban említésre méltó változás nem történt, a listavezető 2158 esettel - 30 százalékkal - továbbra is a relatív és valós gyorshajtás –, az elsőbbségi jog megsértése miatt 1 808, míg a kanyarodási szabályok megszegése miatt 1166 baleset történt.

A motorosok legtöbbször vétlenek

A 7104 személysérüléses közúti baleset túlnyomó részét, 65 százalékát, azaz 4644 esetet a személygépkocsi-vezetők okozták, noha az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez a csoport képviselteti magát legnagyobb arányban az utakon. A tehergépkocsik sofőrjei a balesetek nyolc, az autóbusz-vezetők pedig egy százalékáért felelősek. A kerékpárosoknak a balesetet okozók körében betöltött aránya 11 százalékos, a gyalogosoké pedig hat százalék. A motorkerékpárosok és a segédmotorosok fej-fej mellett haladnak az „utolsó helyen”, részarányuk egyaránt 4-4 százalék. A számadatok szerint idén június 30-ig 65 olyan napot jegyezhettünk, amikor nem történt halálos kimenetelű közúti baleset, ez sajnos rosszabb, mint tavaly ilyenkor, mikor 70 ilyen napot regisztráltak.

baleseti-statisztika-2017-elso-felev-15064
A motorosok által okozott balesetek száma évek óta meredeken csökken, tavaly 639, idén júliusig 288 esetben voltak vétkesek

Az idei szezon elég borúsan indult a kétkeréken közlekedők szempontjából, szinte mást sem hallottunk a hírekben, mint hogy motorosok szenvedtek balesetet. Sajnos csak év végén kaphatunk pontos képet arról, összesen hány motoros volt érintett közúti balesetekben, ugyanakkor Bartha László, az ORFK sajtóosztályának munkatársa azt már most elárulta, hogy az összes incidensből 288-at okoztak a motorkerékpárosok, 256-ot pedig a segédmotorosok.

Érdekesség, hogy a robogósok és mopedesek az elmúlt 10-12 évben mindig több balesetért voltak felelősek, mint a nagymotorral közlekedők, igaz, a hozzájuk kötődő ütközések mennyisége folyamatosan csökkent. 2006-ban 901, 2007-ben 937, 2008-ban 843, 2009-ben 921, 2012-ben 808, 2014-ben 731, 2016-ban 654 balesetet okoztak.

baleseti-statisztika-2017-elso-felev-15178
Az idei év első félévében, mint fentebb láthattuk, még jobban teljesítettek, ami arra utal, hogy a nagymotorosok egyre javuló eredményei után a segédmotorosok is egyre felelősségteljesebben közlekednek.

Nem lehet panasz a rendszámos motorok vezetőire, az általuk kiváltott balesetek száma - beleértve az egyszerű elcsúszásokat is - meredeken csökken. Míg 2006-ban 875 esetben találták vétkesnek a bukósisakosokat, a következő években ez egyre csak „kopott”, így tíz évvel később, 2016-ban már csak 639 esetben adtunk munkát a helyszínelőknek.

Szinte elenyészőnek mondható ez a szám annak fényében, hogy a forgalomban résztvevő motorkerékpárok száma viszont folyamatosan emelkedett. Szintén ezt a tízéves időszakot vizsgálva azt láthatjuk, hogy 2006-ban 130 188 regisztrált kétkerekű futott az utakon, 2011-ben már 147 382, tavaly pedig már 162 148 darabot jegyeztek.

Noha teljes képet természetesen csak év végén kapunk, elmondható, hogy eddig biztatóan alakultak a számok, s remélhetőleg továbbra is folytatódik a tendencia, hiszen, ahogyan a „hivatalos” kampányban fogalmaznak, mindenkit hazavárnak!