Értetlenül nézték a rajongók, hogy a magabiztosan vezető Quartararo egyik körről a másikra tempót veszít, és visszacsúszik a 13. helyre, miközben nagyjából húsz másodperccel marad le az élre álló Miller mögött. Hibás fékre, elmelegedő abroncsokra gyanakodtak a közvetítésekben, hiszen főként féktávokon volt hátrányban, ám amint véget ért az összecsapás, rögtön kiderült, hogy egészen más áll a háttérben.

Mit jelent az arm pump, és miért kell műteni a MotoGP-pilóták karját?

Nem véletlen, hogy itthon többnyire az angol kifejezést, az „arm pumpot” használják, ugyanis az orvosi meghatározás nem közismert, ráadásul a fehérköpenyesek is többféle néven (Kompartment- vagy Crush-szindróma, traumás izomelhalás stb.) emlegetik a jelenséget. Azért sajátos a versenyzők helyzete, mert – miként a neve is utal rá – ez traumás esetekben, azaz sérüléseknél, csonttöréseknél alakul ki a hétköznapi emberekben, viszont a sportolóknál a gyakran ismételt, nagy erőkifejtés is okozhatja.

az-arm-pump-jelenseg-a-motogp-ben
Olyan terhelést kap a kéz és a kar féktávokon, hogy az hosszú távon Kompartment-szindróma kialakulásához vezethet

Az extrém terhelés hatására rendellenesen megduzzadnak az izmok, és mivel ezek rostos hüvelyekben futnak, egy idő kiszorítják kiszorítják a vért, amitől csökken a sejtek oxigénellátása. Zsibbadt, erőtlen lesz a kéz és a kar, ráadásul 

ez öngerjesztő folyamat, tehát a hosszantartó, oxigénhiányos állapottól izomkárosodás következik be, az újabb duzzanatot okoz, és így tovább...

Nem véletlen, hogy több pilóta is igyekezett megelőzni a kór kialakulását, idén áprilisban Lecuona és Miller is kés alá feküdt, csakúgy, mint pár nappal ezelőtt Quartararo. Korábban Alex Marquez mesélt róla, hogy már 2016-ban átesett a beavatkozáson – neki a Moto2-ben okozott problémát a Kompartment-szindróma. Elmondása szerint főként a sok-sok kuplungolás miatt zsibbadt a karja, ami komoly gondot okozott a versenyek második felében.

az-arm-pump-jelenseg-a-motogp-ben
Crutchlow, Lecuona, Marquez, Miller és Quartararo is átesett már a műtéten

Pénteken újra pályára lépnek a pilóták, Le Mans-ban folytatódik a 2021-es MotoGP-idény. A rajtrácson természetesen ott lesz Quartararo is, aki a jerezi fiaskó dacára második helyen áll az összetettben a ducatis Bagnaia mögött, és lemaradása csupán két pont.