Nem újdonság a motorpiacon a változó szelepvezérlés, hiszen alkalmazzák a BMW boxereiben, a Yamahánál, sőt a Suzuki GSX-R1000-ben is. Jóllehet, utóbbi kissé kilóg a sorból, ugyanis
a japánok elektronikus és hidraulikus alkatrészek nélkül, tisztán mechanikusan változtatják a szelepnyitás mértékét.
Az autóiparban bevett megoldás most egy újabb márka motorjaiban bukkanhat fel, ugyanis az Aprilia bejelentette, hogy a következő RSV4 már változó szelepvezérléssel kerül piacra.
Milyen lesz az Aprilia változó szelepvezérlésű erőforrása?
Kétségtelen, hogy a Suzuki azért döntött a mechanikus megoldás mellett, mert ez a MotoGP-ben is engedélyezett. Így aztán a GSX-R-ben egyszerű, röpsúlyos elven működik a szerkezet: hagyományos fémgolyókat építettek be, egészen pontosan egy tucatot, melyek a fordulatszám növelésével egyre feljebb kúsznak a radiálisan elhelyezett csatornákban, ezáltal módosítják a vezérműtengely és a lánckerék egymáshoz viszonyított helyzetét.
Hasonló a Piaggio által fejlesztett konstrukció is, azzal a különbséggel, hogy lényegesen kisebb a golyók száma és egyszerűbb a szerkezet kialakítása, így várhatóan egyszerűbben, kedvezőbb áron legyártható vezérlésről van szó. Az Apriliánál gyorsításkor három fémgolyó három rugót nyom össze, ezáltal elmozdul a vezérműlánc lánckereke a vezérműtengelyhez képest, akárcsak a Suzukinál.
Valószínűleg azért vetette be az Aprilia az új vezérlést, hogy könnyebben megfeleljen a motor az EU-s környezetvédelmi előírásoknak, s így még hosszú éveken át – de legalábbis a 2029-ben várható Euro 6 bevezetéséig – rendszámos változatban árusíthassa a modellt Európában.
Kétségtelen, hogy az Aprilia megoldása kilóg a sorból, ugyanis egyszerre láncos és fogaskerekes vezérlésű az új V4-es. Míg a szívótengely végén lánckereket találunk, mely hagyományos vezérműlánchoz kapcsolódik, a két tengelyt fogaskerekekkel kötötték össze. Hogy pontosan mikor láthatjuk az új erőforrást, az nem derült ki a Piaggio közleményéből, de a beharangozó alapján valószínűleg már idén piacra dobják az új RSV4-et.