Korábban rendre február közepére esett a hazai motoros seregszemle, ami - a zord időjárás miatt - gyakran megtizedelte a látogatókat is, ezért a kiállítás dátuma szépen, lassan március második felére tolódott. A szervezők számítása bejött, ragyogó idő fogadta a – részben motorral érkező – érdeklődőket. Ennek különösen azok örülhettek, akik éltek a lehetőséggel, és az új gépek mellé saját, eladásra kínált vasaikat is kihozták.

Új és használt motorok

A Hondánál a már megszokott, lenyűgöző méretű standon sorakoztak a kétkerekűek, túlnyomó többségben a praktikus, megfizethető modellek, melyek korábban is népszerűek voltak a vásárlók körében. Nagy sikere volt a meglovagolható, szabadon dönthető CBR-nek is, a hölgy mosolya mindent elárul arról, milyen jó móka is volt a gombnyomásra mozgatható motoron ülni. A Kawasakinál természetesen a H2 vitte a prímet, kiegészítve az idei évre megújult Versys-családdal, míg a Yamaha portáján kizárólag az R1-re koncentráltak, mivel ez volt a hangvillásoknál a 2015-ös szezon igazi nagy durranása. A Suzukinál is nagy volt a nyüzsgés, láthatóan a többcélú, terepképes masinák vonzották a legtöbb látogatót, sokan tömörültek a literes és a 650-es V-Strom körül.

amts-auto-motor-tuning-show-riport-4531
Elképesztő műszaki megoldásokat láthattunk Marquez világbajnoki Hondáján

Idén egy új szolgáltatással és látványossággal bővült az AMTS repertoárja, ezúttal a használtmotorok is helyet kaptak a rendezvényen. Mi tagadás, a kora tavaszi időpont miatt csak pár tucat, másodkézből származó vas között válogathattunk, bár az érdeklődők tömegét látva úgy fest, hogy a fiatal, jó állapotú gépekre továbbra is nagy a kereslet.

Ezalatt a szomszédos pavilonban a megszokottnál nagyobb nyüzsgés fogadta a betérő motorosokat. Megkérdeztünk pár kiállítót, s egybehangzó véleményüket a szervezők is megerősítették, miszerint a szombatra jellemző tömeg idén már pénteken megérkezett, a korábbi éveknél több belépő talált gazdára a rendezvény első napján. Ez persze nem jelentette azt, hogy pénteken ki is fulladt volna az érdeklődés - a flottul haladó beléptetés ellenére a vasárnap délelőtt érkező motorosoknak legalább 15-20 percet kellett várni, hogy bejussanak a kiállításra.

amts-auto-motor-tuning-show-riport-4532
A GSX-R örök sláger, ugyanakkor a látogatók többsége mégis a túramotorok körül sündörgött. A V-Strom különböző kivitelei láthatóan bejönnek a motorosoknak

Igaz, a standok tömegét látva ez nem is annyira meglepő, elvégre a 75 kiállító mellett az EMAT-on, azaz az épített vasak seregszemléjén is éppen 75 cég és magánszemély tette tiszteletét, hogy együtt mutassák meg, a magyar srácok továbbra is Európa és a világ élvonalához tartoznak. Az impozáns chopperek és cirkálók között felbukkant a Sportmotor.hu-n már többször látott, BB Kapitány által - Dalmának - épített Mustang is. A sok munkával elkészült kismotor ezúttal a zsűrit is lenyűgözte, így a fiatal páros hódította el a Best Moped kategória trófeáját - gratulálunk a sikerükhöz!

Tiszta kézimunka

Előbb csak magamban, majd egyre nagyobb tömeg gyűrűjében ácsorogtam a csodás szerkezet előtt. Próbáltam rendszerezni, az első tengelytől hátrafelé haladva, egyesével ízlelgetni a részleteket, de minduntalan elkalandoztam. Végre egy olyan gépre akadtam a forgatagban, ami tényleg hosszú percekre leköti az ember figyelmét, legyen bármilyen motorja is a garázsban.
amts-auto-motor-tuning-show-riport-4548
Rosszul tette, aki egyszerűen csak elsétált az itthon készült remekmű előtt. Megannyi fantasztikus részlet tette izgalmassá ezt az egyedi gépet
A tavalyi motorépítő világbajnokság ötödik helyezettje Orkonyi Károly keze munkáját dicséri. A harmincas csőből készült váz egy kétütemű Danuvia forgattyúházát és hengerét öleli körbe, azonban az egyszerű, kétütemű szerkezetet egy különleges extrával bolondították meg. A 12 darabból összeállított hengerfejben Briggs szelepek dolgoznak, melyeket saját gyártású himbák mozgatnak fel, s alá. Így vált négyüteművé a Danuvia, hogy indítás közben a forgó-mozgó alkatrészek látványa nyűgözze le az érdeklődőket. Végül a motort makettfestékkel tették vonzóbbá, majd a kész fényezést – a patinás összhatás kedvéért – antikolták, koptatták, mire elérte jelenlegi formáját.
amts-auto-motor-tuning-show-riport-4549
Igen, ez egy kétütemű motor négyütemű hengerfejjel. Éljenek a hazai szakemberek!
Szemet gyönyörködtető alkotás, igazán szép munka. Büszkék lehetünk, hogy ilyen príma vasak készülnek a kis hazánkban.

Az újmotorok és a felszerelések tömegébe visszaérve örömmel láttuk, hogy a közlekedéshez kapcsolódó kiegészítők forgalmazói minden eddiginél szélesebb körben képviseltették magukat. Ez alatt – végre – nem csak a sisakok és ruhák tömkelegét értem, sokkal inkább a bájkerek teljes kiszolgálását, a riasztóktól, a túrázóknak ajánlott kényelmi felszerelések tömegén át az egyre markánsabban megjelenő közlekedésbiztonsággal kapcsolatos standokig.

amts-auto-motor-tuning-show-riport-4564
Miként az elmúlt években megszokhattuk, ezúttal is a MOTOzin csapata hozta össze az egyik leghangulatosabb standot. Többek között a Yamaha MT-09 Tracer, az új BMW F 800 R és a Tiger 800 XCx-XRx páros is itt lépett először színre Magyarországon

Fókuszban a biztonság

Jelen voltak a mentőmotorosok, valamint a motorosrendőrök is, akik egy rögtönzött tesztsorral segítettek eligazodni az utóbbi években többször változott rendeletek tömegében. Meglepő módon pont olyan hosszú sor kígyózott a kérdéssort tartalmazó pult előtt, mint a szomszédban, ahol a seregszemle legszebb, lengén öltözött lányaival készíthettek közös fotót. Pár méterrel arrébb a MAMI kisbusza mögött éppen Frecska Jani fűzte be a dugattyúkat a kezei alatt épülő erőforrásba, míg a pavilon ellentétes oldalán a mindig mosolygó Chrobák Janit üdvözölhettük, aki idén végre világbajnoki futamokon is öregbítheti hazánk hírnevét.

amts-auto-motor-tuning-show-riport-4541
Kimondottan sok embert vonzott a rendőrség standja, ahol bárki felfrissíthette elméleti és gyakorlati tudását

Az épített és használt vasakkal együtt két-három pavilont töltött meg a motoros szakma, mutatva, hogy bár nem a miénk a legpörgősebb európai piac, azért nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy napjainkban több mint 160 ezer rendszámos kétkerekű rója hazánk útjait, a félmilliósra saccolt robogósok tömegéről nem is beszélve. Ezt a tömeget márpedig ki kell szolgálni alkatrészekkel, ruházattal és nem utolsó sorban a biztonságukat fokozó felszerelésekkel, illetve képzésekkel, ami érzésre minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kapott a jubileumi AMTS-en.

amts-auto-motor-tuning-show-riport-4544
Az EMAT-on élőben szólt a talpalávaló, egészen kiváló hangulatot teremtve a hatalmas csarnokban

Örömteli, hogy a motorok forgalmazói számára minden korábbinál fontosabb a biztonság, tekintve, hogy egyre több márka képviselete kínál házon belül, saját szervezésben képzéseket, tréningeket, a független szervezetek pedig – a kispénzű motorosokra gondolva – ingyenes pályanapok tető alá hozásán szorgoskodnak. Valószínűleg ez lesz a fenntartható növekedés záloga is, hiszen egy képzett, rutinos vevő sokkal értékesebb a cégek számára, mint a sokat emlegetett, tíz évvel ezelőtti csúcs idején hiteleket felhalmozó, majd motorjától az első problémák miatt örökre megváló vásárló.

amts-auto-motor-tuning-show-riport-4551
A KÖHÉM előírásait - alulról - súrolva, de csak sikerült harmonikus formát kialakítani... Szép munka!

Összességében tehát változott a kiállítás súlypontja, nagyobb szerepet kaptak a már motorral rendelkező látogatókat kiszolgáló vállalkozások, ami a hazánkba érkező évi 7-8 ezer gépet látva nem is olyan meglepő fordulat. A legfontosabb mégis az, hogy sokaknak mosolyt csalt az arcára, hogy végre ismét élőben találkozhatott a motoros barátokkal, ismerősökkel, akikkel a hosszú tél alatt jobbára csak a monitor mögül üzengettek egymásnak. Akárhogy is, ezzel, az immáron hagyományosnak mondható forgataggal hivatalosan is kezdetét vette a 2015-ös évad, ideje hát tényleg elővenni a gépeket, és belevágni egy újabb, élményekkel teli szezonba.