Szabó János Bregyó, gyorsasági szakág-vezető reagál a nagy vihart kavart versenyre.

Varga Gergő beszámolóját nem hagyhatom teljesen szó nélkül, ezért ültem le a gép mellé, hogy a tisztelt érdeklődők ne csak egy sértődött véleménnyel szembesüljenek, ami ráadásul elég szubjektív. Az objektivitást részemről is többen meg fogják kérdőjelezni, bár jómagam a legjobb tudásom szerint próbálom tényszerűen összegezni a történteket.

Geri utalt a Betlire, amit egyébként a BR honlapján olvasott. Én egyetértek a Rezsővel, valóban betli volt. Ha valaki nemcsak a szerencsétlen kizárásokból indul ki, hanem az egész csapat szereplését nézi, bizony ezen a futamon az év leggyengébb teljesítményét nyújtotta az egyébként maroknyi magyar csapat.

Nézzük sorjában, kategóriánként, mielőtt belemerülünk a Stock 1000 anomáliába.

A 125 SP-ben Juhász Dávid eddig rendre szállította a győztes, vagy dobogós helyezéseket, hozva a csapatnak egy rakás pontot, de most az utolsó körben vezető helyről hagyta cserben az Aprilia. A technika ördöge nemcsak rajta fogott ki, Deák Attila a rajtrácsig sem jutott el, Szabó Gábor gépe pedig jelenleg nem versenyképes a konkurenciájéval.

125 GP-ben az egyre magabiztosabb ifjú tehetség, Győrfi Alen most hibázott, és eldobta a Hondát, Magda Attila FGR motorja pedig maximum fejlesztési próbaköröket fut, már amikor végigér. Tehát a 125 biztosnak hitt két dobogós helyünk elszállt.

Superbike-ban az egyetlen utolsó mohikán Végh Jana versenyén lerágtam a körmöm. Sajna a rajt ismét nem sikerült, és így Jankónak át kellett verekednie magát a fél mezőnyön. Ezután káprázatos időket futva feljött a harmadik helyre. Betyáros volt, és ha az elején nem hibázik, szerintem nyerhetett volna.

600 SSP-ben ezúttal a Székely - Tolnai Hondás duó nem jutott a dobogó közelébe.

A kis Stock-ban (600) hét magyar indult. Már az edzésen is látni lehetett, hogy nem fog sok babér teremni, a legjobb volt Soltész Attila , de ő is csak a tizedik helyről rajtolhatott. Egy héttel korábban Most-ban Attila óriásit küzdve második lett, itt azonban a feszített akarás megbosszulta magát, és a célegyenes végén elszállt. Juhász Tamás egy cseh barátjával ütközött a hátsó traktusokban, minek következtében eltört a deklije, és folyt az olaj. Így is Ő lett a legjobb magyar, akit az ifjonc tehetség Németh Balázs követett. Talma Gargővel valami nem stimmel mostanában, rendszeresen hátul végez. Péntek Lacika fejlődik, ami a Kardos - Sövegjártó párosra is elmondható, de nekik még a pontszerzés is nehéz. Tehát itt se taroltunk.

Jött a magyar kategóriának kikiáltott Superstock 1000. Dudás Peti ment egy fantasztikus edzésidőt, és Geri is jól ment, megszerezve az ötödik rajtkockát. Viktor és Vida Tibi 9. és 10. volt csak az edzésen. Persze Viktor egy hét alatt nem felejtett el motorozni, és ha valaki belegondol, nem véletlenül kapott az edzésen az elejétől öt másodpercet. A szabadedzésen az első körben leállt a motor, leesett a dőléskapcsoló, ami bukáskor leállítja a gépet. Az első időmérőn szintén az első körben leesett az első féktartály kupakja, és az olaj beborította Viktor képét.

Letöröltük, leragasztottam a tartályt a mindenes szalaggal, viszont a fék levegős lett, és a hátralevő edzésidőben már nem volt mód légteleníteni. Ja! Ezen kívül meglazult a lánckerék oldalon a kitámasztó csavar kontra-anyája is, és keresztbe állt a kerék. Na ennyit a kilencedik időről. Feltételezve, ha nekem is üldözési mániám lenne, most kiabálhatnék, hogy valaki hozzányúlt a bringához, meg stb…. Mindeddig meg sem fordult a fejemben csak az, hogy elcsesztem, habár nem szoktam, és ennyit tíz év alatt nem hibáztam. Egy biztos, a jövőben nem fogom a motort őrizetlenül hagyni, annál is inkább, mert megpróbáltam utólag a dőlésérzékelő kapcsolót kitolni a helyéről. Próbáljátok meg, nem fog egyszerűen sikerülni, hogy magától hogy jött ki, az rejtély.

Visszatérve Brnóra, a második időmérőn vizes volt a pálya, így maradt mindenki az első edzésen elért idejével. A versenyre a rajtrácson Pellizzion mellől rajtolt Dudi, mögötte a második sorból Geri, ő mögött pedig Viktor és Tibi a harmadikból. Mondtam is Gerinek, talán még emlékszik rá, hogy Peti jól rajtol, és mögötte tiszta lesz az út, Viktor pedig a bal szélről fog a vonal mellett elmenni. Bíztam benne, hogy Dudi végre elveri az apriliást, hiszen egy ilyen viszonylag gyors motort követelő pályán, ha megint az olasz nyer, az már mindennek a teteje. Ismerve a mezőnyt úgy számoltam, hogyha a Dudi nyer, Viktor bejön harmadiknak, Geri és Tibi megcsípi az 5-8 helyet, így már a nemzetközi értékelésbe kicsit jobban állnánk. Ráadásul a lengyelek ugye az Alpok-Adriában nem kapnak pontot.

Jött a rajt, Peti elviharzott elsőnek, Viktor meg, ahogy előre terveztük a célegyenes végén a jobbosban leborított mindenkit, és beállt Peti mögé. Aztán jött a szokásos műsor, Pellizzion síp-sup kikerülte a két magyart, és elment mint a távirat. Viktor pár körig Dudi mögött loholt javítva az edzésidején négy másodpercet, aztán feladta a felesleges küzdelmet. Peti ezen a versenyen egész egyszerűen gyorsabb volt. Nem egészen úgy alakult ahogy vártam, de majdnem. Dudás nem nyert, de dobogós. Kispataki Práger mögött negyedik, Varga hetedik, Vida tizedik lett.

A balhé azután kezdődött, hogy a győztesek miután felálltak a dobogóra a csehek levezényelték őket onnan, és közölték, hogy csak a műszaki ellenőrzés után hirdetnek eredményt. Nem szokásos eljárás, de a rendezők valamiért mindent megtettek azért, hogy felrúgják a szokásokat, sőt nem egy esetben a szabályokat is. Több órás várakozás után legnagyobb megdöbbenésemre (megdöbbenésünkre) elsőnek a cseh Kamil Pragert hozták ki, második Kispataki, harmadik a lengyel Vicszynski. Az elejéből Pellizzion, Dudás, a hetedik helyről Varga is ki lett zárva, és rajtuk kívül még 11 versenyző.

Volt már ilyen a világon, de azt hiszem az már ritkábban fordul elő, hogy miután az Alpok-Adria Bajnokság Műszaki Bizottsága hoz egy határozatot, az egyik magyar versenyző, jelen esetben Varga Gergely, ír a nagy nyilvánosság elé egy olyan beszámolót, amiben hirtelen felindulásában, mert haragszik a csehekre, jól belerúg a magyarokba, egyfolytában hazugságokat állítva, saját feltételezéseire hagyatkozva, megrágalmazva embereket, versenyzőket, és személy szerint engem is.

De nézzük újra a tényeket. Geri brnói beszámolójában azt állítja, hogy nem vizsgálták meg mindenki motorját, a Kispatakiét meg még SOHA NEM! A verseny után, minthogy ez szabályszerűen kötelező, minden motort Parc Ferme-be állítanak. A mosti versenyen az történt, hogy a cseh Prager motorját a hazai műszakis kiengedte a kötelező 30 perces ellenőrzési idő lejárta előtt, mondván, hogy két kategóriában indul, és készülnie kell a Superbike-ra. Ez teljesen szabálytalan, így több edzéshez, állítási lehetőséghez jut(nak a csehek), arról nem is beszélve, hogy nem lehet követni mikor van a motor Stock vagy Bike szabályok szerint felszerelve. Mostban Pragernek láthatóan nem gyári féktárcsája volt, mégis megúszta annak ellenére, hogy az osztrák Műszaki Főellenőr utána bringázott és megnézte, tényleg nem szabályos a motor. A csehek viszont széttárták a kezüket, hogyha egyszer kiengedték a Parc-Ferme-ből, akkor már óvni sem lehet. Mindezt onnan tudom, hogy éppen Kispataki motorját szedtem darabokra (ez évben harmadszor), és láttam az egészet. Egyébként a Bike-kal Práger akkor hét ezreddel győzött Viktor előtt.

Kedves Geri, tehát ne hazudd a világnak, hogy a Viktor motorját nem ellenőrzik, mert amikor egy versenyző dobogós lesz, mindig alaposan megvizsgálják, szétszedik, száloptikás műszerrel nézik a hengerfej megmunkálását, nagyítóval a gyújtásdoboz lepecsételt cikkszámát, és végigmérik műszerrel az elektromos paramétereket. Elég macerás művelet, majd ha Te is az első háromban végzel, meglátod! Brnóban az történt, hogy a fő műszakis végignézte az összes motoron kívülről mi a szabálytalan. Pl.: féktárcsa, fékmunkahenger, kevlár vagy titán alkatrészek, a motor szabályszerű összfelszereltsége. Na itt jött elő a kapcsoló kérdés. A cikkedben megint meggyanúsítva embereket azt írod, hogy rejtélyes módon két magyar motorra fölkerül az indexkapcsoló a verseny előtt. Gondolom csak azokra célzol, akiknek fent volt (Kispataki, Vida), azt sejtetve, hogy a gyengébb szereplésüket valamiféle módon szeretnék kompenzálni. Elárulom Neked, hogy Viktornak az első rijekai futam óta fent van a kapcsoló. Nézd meg a fotókon mielőtt újabb hazugságba kevered magad, hiszen minden versenyen készült róla bőven. Egyébként Rijekában rengetegen kaptak egy utolsó figyelmeztetést papíron, amit Te is aláírtál, akár a Dudás. Ezen az szerepel, hogyha legközelebb nem lesz szabályos a motorod, akkor kizárnak. Ezt miért felejtetted el megírni a cikkedben? Való igaz, én sem értek egyet ezzel a szabállyal, az is igaz, hogy én is mondtam, hogy egyértelműen a 600 Superstock Műszaki Szabályzatában van leírva, és az elmúlt években az 1000-ben ez nem kellett, viszont azt soha nem mondtam, hogy egyikünk se rakja fel.

A második rijekai verseny. Dudásnak és Lugernek is fent van a kapcsoló

Miután papíron megkaptátok a hivatalos figyelmeztetést, és a következő versenyen a Petinél láttam is, hogy felrakta, részemről nem is foglalkoztam tovább az üggyel. Őszintén, ki az a marha, akinek hogyha leírják, hogy ki leszel zárva, ha nincs fent a kapcsoló, akkor azért az öt dekáért megkockáztatja a kizárás lehetőségét. Én voltam egyébként olyan rutinos, hogy amikor meghallottam Rijekában, hogy a 600-asokkal szórakoznak, már fel is pattintottam a kapcsolót, Viktor ezért nem kapott figyelmeztetést. Sajnálom az egész ügyet, azt még jobban, hogy Suzukis csapattársunkat, Dudást is kizárták, mert ő szokásához híven nagyon jót ment. De legjobban azt sajnálom, hogy ezt az ügyet Vidára, és Kispatakira kenik, akiknek az egészhez semmi közük. Én egyébként odamentem sírni az érdekükben a Műszaki Főellenőrhöz, de azt mondta, hogy egyszer már figyelmeztetett benneteket, úgyhogy nincs apelláta. A zsűri pedig nem vizsgál műszaki kérdéseket, hanem a Műszaki Bizottság állásfoglalását fogadja el. Egyébként most először történt a MAMS történetében, hogy az Alpok-Adria Műszaki Szabályzatát miután kézhez kaptam, azonnal hivatalosan lefordítattam, és a Szövetség Honlapján a Dokumentumok-ra rákattintva a Gyorsasági Alapkiírások között bárki elolvashatja. Mindenkinek ajánlom figyelmébe a 25.6-os pontot.

Még azért a tisztánlátás végett az is elmondom, hogy a gépátvételen a motorok biztonságtechnikai megfelelőségét vizsgálják, nem pedig azt, hogy szabályszerűen lett-e felkészítve éppen az adott kategóriához. Ha mind a kb. 300 nevező motort a kategóriára kiírt műszaki szabályzat szerint vizsgálnák, még mindig ott állnánk sorban.

Gergő azt írja, hogy nem óvná ki Dudás Petit. Elárulom én sem, sőt azt is, hogy itt senki nem óvott magyart, sőt egész évben nem, tehát ez is egy felelőtlen kijelentés részéről, megint csak rosszindulatú hangulatkeltés, ami csak arra jó, hogy az egyébként is kissé feszült hangulatot még jobban felborzolja. Ha azt hiszi, hogy a tavalyi Végh – Dudás óvás után most Dudás – Varga fog következni, szerintem túl sokat képzel magáról!

Megjegyzem, hogy Vida Tibi azóta is megbélyegezett személy, csupán azért mert élt a jogaival, és ráadásul az egyik esetben még igaza is volt. Szerintem annak a versenyzőnek kéne elnézést kérnie, aki csal (szebben mondva nem tartja be az adott kategóriára vonatkozó szabályokat, ezzel előnyt szerezve magának és nem utolsó sorban kockára téve a korrekt gépekkel induló, így hátrányban levő versenyzőtársai eredményét, netán testi épségét), nem azt megbélyegezni, aki ezt a szabálytalanságot a felszínre hozza.

Mellesleg, kereshetnél Geri egy szakágvezetőt, mert nekem már kicsit elegem van abból, hogy társadalmi munkában, azaz ingyen széttekerem magam értetek, ráadásul amikor kellene egy közgyűlésre, szakmai fórumra a segítségetek, valahogy soha senki nem érkezik meg, hogy segítsen, támogasson, vagy csak elmondja a saját véleményét, esetleg pozitív szándékkal. Ezzel szemben a depóban nagy a pofatépés, de mint tudjuk beszélni könnyű, mert azt fekve is lehet.

Végezetül szeretnék reagálni azon hozzászólásodra, miszerint megbántottalak, amikor Oncsik (Mocsok) Zolinak azt mondtam, - nem a hátad mögött, hanem előtted, hogy minek indulna a végén, ott van a Geri. Tudod ez vicc volt!! Neked szántam, nem a nyilvánosságnak. Te írtad le a világ előtt, és ha nem érted a viccet, akkor meghajtom őszülő fejem előtted, mert megbántani semmiképpen nem akartalak. Viszont Te engem nagyon megbántottál a gyanúsítgatásaiddal, nagyon rosszul esik. Nem is értem! Viktor sem érti!

Tudod Geri az ember bármilyen sértődött, vagy rosszul esik neki valami, először át kell gondolnia, hogy mit lép, kiknek, és hogy mászik bele a lelkébe. Egy jó versenyzőnek nem csak a gázt kell tudnia tépni, hanem a fejét is kell használnia. A motorsportot pedig építeni kell, mert bőven ráfér, nem rombolni, még akkor sem, ha az látszik könnyebbnek.

Ez a verseny tényleg betli volt, az írásod pedig mindenképpen az, mert a közös ügyért küzdő, de jó hangulatú csapatot sikerült egymásnak ugrasztanod, olyan bizonyítványt állítva ki magunkról a nyilvánosságnak ami nem igaz.

Hajrá magyarok!

Szabó János Bregyó, gyorsasági szakág-vezető

Kapcsolódó anyagok:

Alpok-Adria FÓRUM

Alpok-Adria Brnóban

UEM-Alpok Adria Bajnokság a Pannónia-ringen

UEM-Alpok Adria Bajnokság - Rijeka

UEM-Alpok Adria Bajnokság - Hungaroring