A 2004-es szezonra az Akrapoviè gyár bemutat egy új gyártástechnológiát a kipufogógyártás területén. A csőhajlítás új technológiája: a Hydroforming, mely eljárásnál víz bázisú emulziós oldatokat használnak.

A projekt nyilvánosságra hozása előtt a folyamatot teljes mértékben meg kellet ismerni az alapötletektől a teljes létrehozásig, ami mind az Akrapovic Racing & Development részleg feladata volt. Egy ilyen ötlet volt a szabadalmaztatott D-típusú leömlők, amik egészen a mai napig szerepelnek a gyártásban. A Hydroforming egy rendkívül ritkán alkalmazott technológia a motorkerékpárkipufogó-gyártás területén, azonban prototípus szintjén már megtalálható volt.

AZ ELJÁRÁS

Az eljárás első lépcsője, a minta végtelenül precíz kialakítása. Maga a Hydroforming eljárás egy zárt rendszerben megy végbe nagy nyomás alatt, ahol a forma elhelyezésre kerül. Az előformált cső a mintába kerül, amit a gyártásban résztvevő közeg kényszerít a helyére. A cső előformázásán a hajlítást, és a csőelemek méretre vágását értjük annak érdekében, hogy a formába tökéletesen illeszkedjen.

A Hydroforming eljárás gyártási célokra való beüzemelése kivételesen munkaigényes, hiszen az alapanyagokra gyakorolt nyomás a közeg nyomásával egyenes arányban nő, emiatt rendkívül precíz folyamatirányításra van szükség. A maximálisan előállítható formázó nyomás 4000 bar, míg a mi céljainknak 1000 bar is tökéletesen elegendő. Egy munkaciklus megközelítőleg 30 másodpercet vesz igénybe.

A Hydroforming rendszer előnye a hagyományos eljáráshoz képest:

(a csőkészítést figyelembevéve)

● bonyolult formák kialakítása egyetlen darab csőből, a cső átmérőjének változtatása szükség esetén bármikor megoldható, a mintaforma alakjának függvényében

● precíz, pontos keresztmetszet létrehozása, az optimális cső alakkal a gázáramlás nagymértékben javítható, a nem kívánt gázörvények ez által kiszűrhetők.

● kevesebb alkotóelem

Pillanatnyilag a Hydroforming eljárás csak az Akrapoviè ROAD programban elérhető. Természetesen a rendszer adta végtelen lehetőségeknek köszönhetően már dolgozunk az OFF ROAD programban szereplő kipufogórendszereken is.

Az Akra 2004-es új termékei:

Kawasaki Z 750 sport rendszer

Kawasaki ZX 10R végdob, racing, evolution 1, evolution 2 rendszer

Suzuki GSX R 600 végdob, racing, evolution 1, evolution 2 rendszer

Ducati Monster 1000ie SP rendszer

Aprilia Tuono végdob

Aprilia Mille 2004 evolution rendszer

Suzuki SV 650 racing rendszer

Yamaha R1 2004 végdob, racing, evolution rendszer

Suzuki DRZ 400 végdob, evolution rendszer

KX 250, RMZ 250, CRF 250, YZ 250 végdob, evolution rendszer

Hydroforming rendszerrel készülnek a ZX 10R és a GSX R 600 kipufogó rendszerei.

A dobokat a Karasna forgalmazza, az árlistát pedig itt találjátok.

Érdekességképpen lássunk néhány teljesítménygörbét

Kawasaki ZX10R (2004)

max teljesítmény (gyári): 158.4 / 11.880 rpm

max teljesítmény (Akra): 165.5 / 11.900 rpm

Yamaha R1 (2004)

max teljesítmény (gyári, diagramm alapján!): 158 / 12.800 rpm

max teljesítmény (Akra, diagramm alapján!): 161 / 12.800 rpm

Aprilia RSV 1000 R (2004)

max teljesítmény (gyári): 121.2 / 10.000 rpm

max teljesítmény (Akra): 126.5 / 10.000 rpm

Suzuki GSX-R 600 (2004)

max teljesítmény (gyári): 104.4 / 13.100 rpm

max teljesítmény (Akra): 110.1 / 13.800 rpm

Honda CBR600RR (2003)

max teljesítmény (gyári): 108.6 / 13.500 rpm

max teljesítmény (Akra): 112.5 / 13.800 rpm

A fentiekből egyébként az is látszik, hogy a gyárilag megadott teljesítményadatok messze nem tükrözik a fékpadon mért eredményeket (mivel a fékpadon a hátsó keréken leadott teljesítményt mérik), és remélejük ezzel nem mondtunk újat.