A 2004-es szezonra az Akrapoviè gyár bemutat egy új gyártástechnológiát a kipufogógyártás területén. A csőhajlítás új technológiája: a Hydroforming, mely eljárásnál víz bázisú emulziós oldatokat használnak.
A projekt nyilvánosságra hozása előtt a folyamatot teljes mértékben meg kellet ismerni az alapötletektől a teljes létrehozásig, ami mind az Akrapovic Racing & Development részleg feladata volt. Egy ilyen ötlet volt a szabadalmaztatott D-típusú leömlők, amik egészen a mai napig szerepelnek a gyártásban. A Hydroforming egy rendkívül ritkán alkalmazott technológia a motorkerékpárkipufogó-gyártás területén, azonban prototípus szintjén már megtalálható volt.
AZ ELJÁRÁS
Az eljárás első lépcsője, a minta végtelenül precíz kialakítása. Maga a Hydroforming eljárás egy zárt rendszerben megy végbe nagy nyomás alatt, ahol a forma elhelyezésre kerül. Az előformált cső a mintába kerül, amit a gyártásban résztvevő közeg kényszerít a helyére. A cső előformázásán a hajlítást, és a csőelemek méretre vágását értjük annak érdekében, hogy a formába tökéletesen illeszkedjen.
A Hydroforming eljárás gyártási célokra való beüzemelése kivételesen munkaigényes, hiszen az alapanyagokra gyakorolt nyomás a közeg nyomásával egyenes arányban nő, emiatt rendkívül precíz folyamatirányításra van szükség. A maximálisan előállítható formázó nyomás 4000 bar, míg a mi céljainknak 1000 bar is tökéletesen elegendő. Egy munkaciklus megközelítőleg 30 másodpercet vesz igénybe.
A Hydroforming rendszer előnye a hagyományos eljáráshoz képest:
(a csőkészítést figyelembevéve)
● bonyolult formák kialakítása egyetlen darab csőből, a cső átmérőjének változtatása szükség esetén bármikor megoldható, a mintaforma alakjának függvényében
● precíz, pontos keresztmetszet létrehozása, az optimális cső alakkal a gázáramlás nagymértékben javítható, a nem kívánt gázörvények ez által kiszűrhetők.
● kevesebb alkotóelem
Pillanatnyilag a Hydroforming eljárás csak az Akrapoviè ROAD programban elérhető. Természetesen a rendszer adta végtelen lehetőségeknek köszönhetően már dolgozunk az OFF ROAD programban szereplő kipufogórendszereken is.
Az Akra 2004-es új termékei:
Kawasaki Z 750 sport rendszer
Kawasaki ZX 10R végdob, racing, evolution 1, evolution 2 rendszer
Suzuki GSX R 600 végdob, racing, evolution 1, evolution 2 rendszer
Ducati Monster 1000ie SP rendszer
Aprilia Tuono végdob
Aprilia Mille 2004 evolution rendszer
Suzuki SV 650 racing rendszer
Yamaha R1 2004 végdob, racing, evolution rendszer
Suzuki DRZ 400 végdob, evolution rendszer
KX 250, RMZ 250, CRF 250, YZ 250 végdob, evolution rendszer
Hydroforming rendszerrel készülnek a ZX 10R és a GSX R 600 kipufogó rendszerei.
A dobokat a Karasna forgalmazza, az árlistát pedig itt találjátok.
Kawasaki ZX10R (2004)
max teljesítmény (gyári): 158.4 / 11.880 rpm
max teljesítmény (Akra): 165.5 / 11.900 rpm
Yamaha R1 (2004)
max teljesítmény (gyári, diagramm alapján!): 158 / 12.800 rpm
max teljesítmény (Akra, diagramm alapján!): 161 / 12.800 rpm
Aprilia RSV 1000 R (2004)
max teljesítmény (gyári): 121.2 / 10.000 rpm
max teljesítmény (Akra): 126.5 / 10.000 rpm
Suzuki GSX-R 600 (2004)
max teljesítmény (gyári): 104.4 / 13.100 rpm
max teljesítmény (Akra): 110.1 / 13.800 rpm
Honda CBR600RR (2003)
max teljesítmény (gyári): 108.6 / 13.500 rpm
max teljesítmény (Akra): 112.5 / 13.800 rpm
A fentiekből egyébként az is látszik, hogy a gyárilag megadott teljesítményadatok messze nem tükrözik a fékpadon mért eredményeket (mivel a fékpadon a hátsó keréken leadott teljesítményt mérik), és remélejük ezzel nem mondtunk újat.