Nagyjából két részre oszthatók a motorvásárlók, már ami a műszaki felkészültségüket jellemzi. Az egyik típus aligha riad meg néhány apróságtól, hiszen otthon maga is meg tudja javítani ezeket, és amikor észrevesz valamilyen hiányosságot, fejben másodpercek alatt forintra pontosan kiszámolja, mennyibe is fog kerülni az alkatrész. A másik halmazban azok találhatók, akiket csak makulátlan géppel győzhetünk meg. Ők tízezres rezsióradíjakat és soha véget nem érő problémákat vizionálnak, ha a telefonban azt mondod: van néhány kisebb hibája…

Komoly esély van rá, hogy az utóbbi csoportból fog valaki érdeklődni a motor iránt, ezért érdemes alaposan átnézni azt, mielőtt feltennék valamelyik hirdetési oldalra. A műszaki vizsga alapvető dolog, ezért ha érvénytelen – vagy hamarosan le fog járni -, akkor szánjuk rá azt a 11 000 forintot, hiszen ez igazán nem nagy összeg a meggyőző „friss műszakival” kifejezés használatáért.

motor adas-vetel
Jó állapotú gumikat már tízezer forint környékén találhatunk, érdemes hát lecserélnünk a kopott darabokat eladás előtt. A csekély befektetés biztosan megtérül, mivel egy fontos és látványos hiányosságot szüntetünk meg vele

A hatósági vizsga ugyanakkor jó alkalom arra is, hogy a motor hibáira fény derüljön: kopott gumik, hullámos féktárcsák vagy kiégett izzók? Ezeket mind át kell néznünk, hogy megkapjuk az újabb két évre szóló engedélyt, ezáltal a vevőjelölt alkupozícióját erősítő hiányosságokat is kipipálhatjuk. Az általános állapot mellett az extrák is fontosak, de ezeket nem érdemes túlmisztifikálni. A drága kipufogókat, koffereket vagy egyéb kiegészítőket a magunk örömére vásároltuk, így aligha várhatjuk el, hogy a leendő tulajdonos is megfizesse őket. Ha van időnk és türelmünk hozzá, érdemes „megbontani” a csomagot, és feltüntetni az extrákkal felszerelt illetve anélküli összeget – utóbbi esetben pár órát igénybe vesz majd a kiegészítők értékesítése is, de a kedvezőbb vételár segíthet a motor gyorsabb eladásában. Ha van időnk, látogassunk el egy-egy kereskedésbe is - az ott szerzett tapasztalat jól jöhet a későbbiekben, amikor a saját motorunk mellett kell érvelnünk. Ha megcsörrent a telefon, és egyeztettünk az érdeklődővel, akkor nincs más hátra, mint előtolni a garázs mélyéről a vasat, és akár kezdődhet is az alku. Persze előbb még tisztáznunk kell, hogy hol is találkozzunk az illetővel, és ez fontosabb kérdés, mint sokan gondolnák.

motor adas-vetel
Ha olyan költséges szervizmunkát végeztettünk, mely kívülről nem látható (pl. szelepállítás), azt érdemes dokumentálni: ezzel is igazolhatjuk, hogy alaposan átvizsgált, jó állapotú motort kínálunk eladásra

Az eladás kapcsán feltétlenül meg kell említenünk egy veszélyforrást, ez pedig a motorokra szakosodott tolvajok jelenléte. Sokszor előfordult már, hogy az állítólagos vevőjelölt nem tért vissza a próbakörről, az eladónál „letétben” hagyott autóról pedig kiderült, hogy lopott vagy bérelt volt… Ezért mindig kérjünk valódi biztosítékot, mielőtt kiadjuk a kezünkből a kulcsot, vagy ennek hiányában mi magunk vigyük el az illetőt a menetpróbára. Szintén veszélyforrás, ha a tárolás helyén találkozunk egy ismeretlennel, hiszen ilyenkor könnyedén kilesheti a motor védelmére szolgáló berendezéseket (vagy éppen ezek hiányát), és így könnyebben betörhet az általa már feltérképezett helyre. Erre megoldást jelenthet, ha a közeli benzinkúton beszéljük meg a randit, és csak sikeres adás-vétel esetén térünk vissza a garázsunkhoz. Ha megegyeztünk a vételárról, írjunk a szerződés mellé jegyzőkönyvet is, melyben feltüntetjük az üzlet részleteit, többek között óra-perc pontossággal az átadást – későbbi vitás rendőrségi ügyekben perdöntő lehet ez a részletesség.

A pénz és a kulcsok gazdát cseréltek, te könnyes búcsút vettél a szeretett géptől, de ezzel még nincs vége a történetnek: el kell látogatnod az okmányirodába valamint a biztosítóhoz, hogy bejelentsd a tulajdonosváltást. Dolgod végeztével akár nyugodtan hátra is dőlhetnél, de ilyenkor kell szembenézned a legnagyobb problémával: most már van pénzem, de nincs motorom!

Persze van „megoldás” erre is… A következő részben ezt az oldalt járjuk körbe: miként vásárolj használt motorkerékpárt?